Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie part 2.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Concertfotografie part 2.

Hello allemaal.Enkele kleine domme vraagjes misschien.Vanavond zit ik @ sportpaleis voor de eindejaarsparty met Clouseau en Natalia.

Ik wil nu echt wel perfekte foto's gaan maken en daarvoor ben ik van de week de Canon 5D Mark II gaan aankopen met de lens 24-105mm F4.Zelf beschik ik ook nog over de 70-200mm F2.8.

Manueel fotograferen op dit soort evenementen vraagt oefening en daarom verkies ik sluitertijd voorkeuze ofwel diafragma voorkeuze.

Zelf had ik gedacht om aan een iso 1000 a iso 1600 te gaan fotograferen en met een sluitertijd ergens van een 1/125ste en spotmeting.En als scherpstelpunt het middenste.

In het verleden heb ik hier misschien met niet veel rekening gehouden maar ik ga dit nu dus wel doen.Graag enige tips aub???

Re: Concertfotografie part 2.

Eerst en vooral aan iedereen de beste wensen voor 2010.

Dan mijn probleem :

Heb gisterenavond Clouseau en Natalia vastgelegd met mijn nieuw toestel de 5D Mark II en de 70-200mm F2.8.Teveel ruis in mijn foto's en teveel onscherpe nog altijd :'(.

Volgende instellingen heb ik gebruikt:

Sluitertijdvoorkeuze 1/200ste
    Het diafragma schommelt tussen de F2.8 en F5.6
    Iso 1600
    Middenste scherpstelpunt omdat de rest te traag zou werken.

Foto's zijn voornamelijk uit de tribunes genomen,er was geen aankomen aan,bij het podium dichtbij Clouseau of Natalia.Je kan ze bekijken op men website en als er dan iemand zo vriendelijk zou willen zijn wat er mis gelopen is hoor ik het graag.

Comment

Aan het materiaal zal het niet liggen maar doe toch even de moeite enkele foto's te posten met de exacte exifs erbij want schommelen tussen 2.8 en 5.6 is een serieuse wereld van verschil
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Hallo Geert
        Ik ben op je website gaan kijken, en had ook je eerste berichten hier in dit verband gezien.
        Nu ben ik geen concertfotograaf (er zijn hier echt krakken op dat gebied, misschien kunnen zij een veel betere technische uitleg geven), maar ik maak mij toch een paar bedenkingen.

Toen ik je berichtje las, over het feit bvb. dat je een nieuw, toch wel duur, toestel had aangeschaft om een goed resultaat te bereiken, dan dacht ik: zonde. Niet van het toestel, maar dat je een perfect resultaat verwachtte van een toestel waarmee je weinig of geen ervaring had kunnen opdoen. Materiaalkennis is in zo'n geval volgens mij een eerste vereiste. Een nieuw toestel - zelfs als je het merk al kent op zich - vraagt nu eenmaal aandacht, testen, zoeken enz. En van wat ik hoor van andere fotografen: een full frame is iets waaraan je moet wennen. Ik weet natuurlijk niet wat je andere/vorige toestel was/is.

Zelf maak ik wel eens foto's vanuit de tribune, met een 40D en een erg oude 75-300 (12 jr oud!) lens. Niet direct een lens die hoge toppen scheert. M'n 70-200 durf ik als puur publiek niet boven te halen, je loopt te erg in de kijker met die witte toeter. Dus mijn combinatie is van een stuk mindere kwaliteit dan de jouwe. Dat ik daar vaak met 1200 iso toekom om gelijkaardige resultaten te bereiken en dat jij naar 1600 moet met jouw combinatie lijkt me raar.

Ik was er gisteren zelf, en er was zat plaats vlakbij de podia. Of het licht er nu zo goed was, is zonder zelf foto's te hebben genomen moeilijk in te schatten, maar toch niet erger dan op een ander concert denk ik.

Sommige hebben wat bewegingsonscherpte (f2,8 is wel weinig natuurlijk om scherpte te hebben). Natalia vind ik persoonlijk overbelicht (tenzij mijn scherm mij hier erg in de steek laat). Kan je daaraan niks doen in PS?

Je zegt: middenste scherpstelpunt, dat zou toch moeten kunnen.
        En welke meting heb je gebruikt? Meestal gebruik ik zelf spotmeting (ik zeg niet dat dat het evangelie is hoor, maar voor mij werkt het).
        En wat die ruis betreft, kan je niks doen met een antiruis programma (neat image, noise ninja of zo)?
        Ik denk eerlijk gezegd dat het vooral jammer is dat je niet meer hebt kunnen testen met het toestel en de lens. Vermoedelijk had je dan een aantal zaken kunnen voorkomen en goed geweten wat de beste/andere instellingen waren. Tenslotte mag je jezelf supermateriaal aanschaffen, maar als je het niet ten gronde kent in moeilijke omstandigheden zoals een concert, dan denk ik dat je teleurstellingen niet kunt vermijden.
        Groetjes en veel succes op volgende concerten. Ik ben er van overtuigd dat je aan het toestel en de lenzen die je hebt nog veel plezier kunt beleven.
        Marleen
        It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
        http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Ik pik wel eens stiekem een concertje mee met mijn 450D en 80-200 2.8L. Probeer wel altijd zo dicht mogelijk bij het podium te staan. Op zo´n avondje trek ik pakweg een 1000 foto´s, voornamelijk in P-stand, zonder flits, bij Iso 800. Hiervan zijn ongeveer 100 technisch in orde (scherp) Van die 100 zijn er max 10-20 die publiceerbaar zouden zijn als ik het zou willen.(dus ook qua compo ok). Het succespercentage is dus erg klein, en groeit maar langzaam in gevolge ervaring. Misschien verwacht je te snel te veel ?

Comment

Blijven oefenen he. Ik denk dat dat het probleem is. Je werkt met een toestel dat je nog maar een week hebt.

Op t BIM-festival heb ik ms 1000 foto's genomen,waarvan er 20 heel goede bij zijn, maar ik heb veel meer geleerd door te oefenen dan uit de boekskes.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

@ Marleen : Ik heb meermaals aan het podium proberen te komen en daar stond zoveel volk dat het niet echt lukte.Heb zelfs 2x drank op men kleren erdoor gekregen.

Men vorig toestel waarmee ik werkte was een Canon 500D.En ik verwacht misschien inderdaad iets teveel ja dat kan.Ik weet wel dat sommige foto's kwa kleuren,scherpte enzo beter zijn dan met de Canon 500D.

Wat de foto's van Natalia betreft zien ze er op mijn scherm vrij goed uit kwa belichting.Maar mijn scherm is ook niet gekalibreerd.

Grtz
              Last edited by Ivanhoejup; 1 januari 2010, 16:19.

Comment

t Belangrijkste is nog altijd dicht bij het podium (mogen) komen.

Je kan ms beter oefenen bij een gezellig cafeoptreden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  t Belangrijkste is nog altijd dicht bij het podium (mogen) komen.

Je kan ms beter oefenen bij een gezellig cafeoptreden ?
                  Alle optredens die ik al gedaan heb,kon ik heel goed bij het podium,enkel de 2 concerten van Clouseau was heel wat minder mijn persoonlijke mening.De concerten op zich waren zeer goed!

Comment

Smaken verschillen.

Comment

Ik denk dat dat het probleem is. Je werkt met een toestel dat je nog maar een week hebt.
                      Dat is niet per sé het probleem. Als je ervoor bijv al met een XXD toestel hebt gewerkt en daarmee kan goede foto's kunt nemen, dan is het geen probleem om een 5DII te gebruiken.
                      Als dat een 70-200 lens is zonder IS, dan is die 1/200ste sluitertijd enkel goed genoeg om stilstaande of niet bewegende mensen te trekken (indien je op 200mm trekt). Om bewegende mensen scherp te krijgen moet je toch minstens op 1/400ste gaan (op 200mm).
                      In sommige gevallen zal recomposen niet snel genoeg zijn en daardoor kan je ook onscherpe beelden krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        Dat is niet per sé het probleem. Als je ervoor bijv al met een XXD toestel hebt gewerkt en daarmee kan goede foto's kunt nemen, dan is het geen probleem om een 5DII te gebruiken.
                        Als dat een 70-200 lens is zonder IS, dan is die 1/200ste sluitertijd enkel goed genoeg om stilstaande of niet bewegende mensen te trekken (indien je op 200mm trekt). Om bewegende mensen scherp te krijgen moet je toch minstens op 1/400ste gaan (op 200mm).
                        In sommige gevallen zal recomposen niet snel genoeg zijn en daardoor kan je ook onscherpe beelden krijgen.
                        De 70-200mm die ik heb is met IS dus...Het zal een kwestie zijn van veel oefenen zijn denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                          Sinds deze zomer heb ik mijn Canon EOS500D, maar als ik mijn Canon Powershot terug in mijn handen heb, voelt dat wel raar aan en weet ik niet goed meer hoe het werkt.

Comment

Sinds deze zomer heb ik mijn Canon EOS500D, maar als ik mijn Canon Powershot terug in mijn handen heb, voelt dat wel raar aan en weet ik niet goed meer hoe het werkt.
                            Geen slecht toestel de 500D en heb hetzelfde gevoel bij men powershot als ik die in men handen krijg bij men broer .

Comment

Een powershot met een EOS reflex vergelijken is totaal anders he.
                              De knoppen van de 5DII om je ISO, sluitertijd, diafragma en witbalans etc in te stellen staan op dezelfde plaats en het toestel is qua vorm ook hetzelfde. Enkel staan de knoppen links van je lcd ipv eronder en is het knopje voor je mini lcd te verlichten aan de andere kant.

Comment

Working...
                              X