Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vuurwerk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vuurwerk?

    hallo allemaal. ik weet niet of het hier hoort maar aangezien ik om tips vraag lijkt dit me de beste plaats, zo niet sorry hiervoor.
    ik heb ooit onweer foto's gemaakt. maar toen heeft mijn buurmeisje de instellingen ingesteld op me camara.
    ik fotografeer meestal in de automatische stand.
    nu wil ik foto's gaan maken van het vuurwerk.
    maar ik heb geen idee welke instellingen ik dan nodig heb.

    ik heb een canon eos 400D
    met een standaard lens 18-55
    en een tele lens automatische stabilizerende 70-300
    beide van canon.
    ik heb tevens een statief die ik er ook wel voor kan gebruiken.
    meer dingen heb ik niet ja, een zonnekap en uv filter maar de zonnekap hoeft nu niet.
    ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de instellingen (sluitertijd, iso ect.)

    alvast bedankt
    groetjes gaby

  • #2
    Re: vuurwerk?

    Hier heb je alvast wat info en links
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: vuurwerk?

      In't kort

      - Statief gebruiken. zo hoog moeglijk om te vermijden dat er mensen voor gaan lopen. Wel zorgen dat die stabiel blijft staan. Als je echt héél ver van het gebeuren afstaat dan kun je de 70-300 gebruiken
      - Lage ISO waarde (vb 100)
      - 'Breedhoek' lens: je weet nooit exact waar de pijl ontploft. Dus gebruik de 18-55 op bvb 20 of 25
      - diafragma f11 of hoger
      - Manueel focus op oneindig
      - sluitersnelheid: Bulb mode en draag ontspanner, zodat je zelf bepaald wanneer de sluiter open gaat (snel drukken bij de knal) en dicht (wat experimenteren )

      Veel plezier
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: vuurwerk?

        De laatste shoot lezen
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: vuurwerk?

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          De laatste shoot lezen
          Da's gesproken.
          www.digitalclickx.com

          Comment


          • #6
            Re: vuurwerk?

            ik weet niet zo heel veel van me camara nog. maar ik moet hem dus op mf zetten?
            de focus op oneindig, hoe doe ik dit?
            ik heb geen afstandsbedienging.
            wat is een bulb mode?
            oh toen ik wilde kijken vanaf waar de sluitertijd begon kwam ik de bulb tegen.
            wat die dus doet is de lens open houden tot jij weer loslaat?
            om even alles af te lopen. witbelans op automatisch?
            beeldstijl staat op standaard?
            af mode staat op één shot
            lichtmeting staat op deelmeting.
            is dit verder wel goed?
            ik zou eigenlijk een cursus moeten doen
            ik fotografeer meestal op zijn automatische stand. als ik alle tijd heb dan wl ik nog welleens zelf instellen maar dan zit ik alleen aan de iso en aan de sluitertijd.
            mijn diafragma kan met mijn tele lens tot 32 met me standaard lens tot 36.
            we staan heel ver weg van het vuurwerk dit omdat de honden bang zijn voor vuurwerk.
            ik hoop dat ik niet vervelend ben met mijn vragen.
            bedankt voor de site, ik sla hem op.

            Comment


            • #7
              Re: vuurwerk?

              Ik ken de Canon niet en ook niet de merkgebonden begrippeen maar hopelijk helpd dit je toch

              Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
              ik weet niet zo heel veel van me camara nog. maar ik moet hem dus op mf zetten?
              Ja, meestal word de manuelen stand met M of Mf aangeduid.

              Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
              de focus op oneindig, hoe doe ik dit?
              Op de lens zelf, wanneer je de focus ring draait dan zul je aan een uiteinde een 'platliggende 8' zien, dit is de stand oneindig.

              Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
              ik heb geen afstandsbedienging.
              Is geen noodzaak, maar het vermijd beweging van je toestel bij het langer open houden van de sluiten.

              Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
              om even alles af te lopen. witbelans op automatisch?
              beeldstijl staat op standaard?
              Als je in RAW formaat fotografeert kun je de witbalans makkelijks op automatisch laten staan. Je kunt dat dan eenvoudig aanpassen in bvb photoshop nadien.

              Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
              ik zou eigenlijk een cursus moeten doen
              Kan nooit kwaad

              Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht
              mijn diafragma kan met mijn tele lens tot 32 met me standaard lens tot 36.
              we staan heel ver weg van het vuurwerk dit omdat de honden bang zijn voor vuurwerk.
              Voor het vuurwerk zou ik toch het diafragma op f11 of f16 proberen. Hoe kleiner het getal hoe meer licht de lens naar de camera doorlaat, dus een kortere sluitertijd nodig. Je moet wat experimenteren met de eerste vuurpijlen hoe lang je de sluiter moet open houden om een mooi, niet overbelicht, maar toch scherp beeld te krijgen (Geluk is daarbij ook een factor)

              Hoever is ver natuurlijk. Ga op voorhand eens naar je stek en kijk eens wat je in beeld krijgt met je standaard lens en met je telelens en denk in gedachte waar het vuurwerk komt en wat je allemaal van je omgeving in beeld wil krijgen. Dat zou je een goeie indicatie moeten geven welke lens je die avond best gaat gebruiken.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: vuurwerk?

                okee. ja ik ga zowiezo wel oefenen.
                we steken af op een veldje, dan moet je een weg over en een rotonde over daar zal ik dan denk ik staan ik zie gene lat liggende 8 maar ik neem aan dat gewoon helemaal naar voren draaien(dat hij eruit komt) ook voldoende is.
                hopelijk lukt het me...
                heb altijd honden en katten gefotografeerd, sinds kort kinderen. nu vuurwerk is ook weer een andere stap.. wel wennen al die andere instellingen

                Comment


                • #9
                  Re: vuurwerk?

                  Nog leesvoer:

                  Klik

                  Succes!

                  Comment


                  • #10
                    Re: vuurwerk?

                    dank je wel ;P

                    Comment


                    • #11
                      Re: vuurwerk?

                      Gebruik je zonnekap, altijd.

                      T is niet alleen voor de zon namelijk, maar om al het licht dat niet op je foto komt buiten te houden.

                      Tevens is het bescherming nummer 1.

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: vuurwerk?

                        bedankt voor alle tips. ik bleek dus mijn statief te zijn vergeten. ik woon een uur bij me ouders vandaan dus kon hem ook niet even snel ophalen.
                        ben toch opzich wel blij met het resultaat.
                        ik denk wel dat ik metd e bulb mode sneller moet los laten.
                        heb tevens gewisseld met lenzen. de kleine redde ons vuurwerk heel mooi maar bij ander vuurwerk nam die alle huizen mee.

                        wat vinden jullie van het resultaat?
                        ik vind ze voor mijn doen best mooi.









                        ik heb dus ook foto's waar je maar de helft van het vuurwerk ziet omdat ik tever afstond.

                        zoals bij deze bijvoorbeeld.



                        nu weet ik in elk geval voor volgend jaar wat ik wel of juist niet moet doen hahahah
                        elk geval bedankt voor alle tips
                        groetjes gaby

                        Comment


                        • #13
                          Re: vuurwerk?

                          volgende keer toch beter statief gebruiken, de lijnen zijn niet recht dat komt door het bewegen van de camera.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: vuurwerk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door gaby Bekijk bericht

                            ik heb dus ook foto's waar je maar de helft van het vuurwerk ziet omdat ik tever afstond.

                            zoals bij deze bijvoorbeeld.
                            Dat snap ik niet .

                            Comment


                            • #15
                              Re: vuurwerk?

                              ik heb nu juist met de overgang van 2009-2010 mijn eerste poging gewaagd om vuurwerk te fotograferen, en het viel wat mee, enkel heb ik ondervonden dat wat voorbereiding nodig is. waar men zich bevind tov de show, is belangrijk, ik probeerde met een 55-250 van Canon boven op ons terras te trekken boven de daken van het centrum van Mechelen, vuurwerk hier gebeurt altijd op de pleintje voor de post en zo komt de Sint Romboutstoren ook in beeld, in theorie, een mooie plaatje, maar de praktijk was anders.

                              trillingen: een te zwakke statief - Een Canon 50D weegt wel wat, plus de lens die uitsteekt naar voren, hmm, niet goed, de ingebouwde stabilisatie was niet goed genoeg als de volledige installatie trilde, dit door het feit dat ons terras is bedekt met houten planken die wankelen een beetje. Dus, ondergrond voor uw statief moet best ook solide zijn.
                              Zicht: van op ons terras is het zicht ideaal, zou ik denken, maar dan had ik om de 5 minuten een raket die echt hoog de lucht inging en dan speel je meer op jouw gevoel en concentratie; dus zorg voor een goede overzicht vd show.
                              focus: het is donker en moeilijk voor de sensor om een punt te vinden om te scherpstellen, dan denk je, goed, handmatig dan! maar ook het oog heef het moeilijk om het goed te maken. uiteindelijk autofocus op een punt in de buurt v het vuurwerk en AF uitgeschakeld.
                              ISO: moet niet té hoog gaan, maar ook niet té laag,er moet een bepaalde gevoeligheid zijn, maar ruis moet ook vermeden worden, gecombineerd met de sluitertijd moet het lukken.
                              Sluitertijd: and de hoge kant, aangezien zon raket een paar seconden in de lucht vliegt voor die ontploft, dus 3 seconden minimum , en oplettend op de ISO waarde, kan men gaan tot 30 secs 1 minuut of BULB.
                              Vuurwerk op zich: vanonder het vuurwerk zelf, als toeschouwer, is het altijd mooi om te zien, maar om een foto van te maken is het wel anders. in mijn geval heb ik het enorm hoeveelheid rook heel lastig gevonden, vooral de langere slingers die niet echt ontploffen die zorgen voor heel veel rook, en dan is het niet meer te doen.





                              en dan komt ook de visuele kwaliteit van de show zelf ook bij, als die op niets trekt dan moet men extra zijn best doen om iets op te pikken!

                              Daar zijn twee van de best gelukte voorbeelden, aangezien dat ik een volledige beginner ben, ik denk wel dat er me veel kan vergeven worden.
                              Ik hoop dat dit gaat bijdragen aan wat er gezegd is.
                              Tot ziens
                              Tony
                              Tony http://picasaweb.google.com/tonho666
                              Canon 50D, Tokina 11-16 f2.8; Canon 24-105 F4 IS USM; 70-200 f2.8 USM, Canon 50 mm f1.4 USM, Canon 100 f2.8 USM

                              Comment

                              Working...
                              X