Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zumba fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zumba fotografie

Hoi,

Enkele weken terug heb ik eens de lessen van zumba (dans) gaan fotograveren. Daar ik totaal nog geen ervaring had met binnenshuis te fotograveren had ik niet al te veel verwachtingen van de foto's die uit het toestel gingen komen.
    De zaal zelf is degelijk verlicht maar met mijn kitlens 18-55 zag ik dat ik snel aan sluitertijden van 1/15 zat. En met de 55-200 was dit zowieso een fiasco.
    Ik besloot dan om te gaan flitsen, maar met de interne flits vind ik dit nogal een redelijke ramp ook al reduceer ik het flitsen tot -2. Foto's zijn spierwit ipv het warme geel licht die er aanwezig is.
    In het forum lees ik vanalles dat er niet geflitst moet worden (voor het gevoel van beweging van zumba te zien). Maar hoe kom ik dan aan wat scherpere foto's want op iso 1600 met een 400D zit er veel te veel ruis in (wat ook normaal is bij een 400D) en heb ik dan nog maar sluitertijden van 1/15.
    Op mijn verlanglijst staat zowieso een 18-55 F2.8 maar zal ik dan de foto's kunnen nemen zoals ze moeten zijn.
    Het enige wat ik achteraf nog heb zitten bedenken is dat ik de exposure eventueel naar beneden moest halen om een kortere sluitertijd te verkrijgen. Achteraf kan ik dan in Lightroom de exposure weer opkrikken.
    Ik hoor het graag eens van mensen die hier wat meer ervaring in hebben.
    Jammer genoeg heb ik geen vb om te posten daar ik ze allemaal verwijderd heb.

PS: de enigste foto die geslaagd is is een drankbus die niet danst op het podium...

Re: Zumba fotografie

iso tot aan de hoogst aanvaardbare waarde.
    is het licht konstant? Ja, dan camera op M, licht meten en dan een sluitertijd van 1/20 á 1/30 gebruiken en iets onderbelichten, camera op A en flitsen op het tweede gordijn en spelen met de flits EV.

ls het licht wisselt: camera op A.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ISO omhoog... zo hoog als nodig... ik ga soms tot ISO 6400, zie hier voor bewegende beelden... in dit geval Tango in een donkere zaal... 1/250 lijkt me het minimum dat je nodig hebt... Flitsen is absoluut niet mooi... je bent de sfeer helemaal kwijt...

en met een f/1.4 lens... f/2.8 was niet goed genoeg...

nog enkele hier
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

In zo'n donkere omstandigheden heb je een lichtsterke lens nodig. Punt. Kun je niet omheen. Het enige alternatief is flitsen, maar dat haalt de sfeer uit de foto's en is storend voor de dansers. Tenzij je een goede kennis hebt van inflitsen, dan willen de resultaten wel meevallen.

Dus, op zoek naar f2.8 of beter.

Goedkoop is de canon 50mm f1.8. Heel lichtsterk maar niet zo snel.

Ander Canon, Tamron of Sigma overwegen.

Iso hoog genoeg houden en sluitertijd rond de 1/125 houden. Dan heb je meest kans op scherpe beelden.
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Helo,

Bedankt voor de info. Ik gebruik 8/10 keer de Av stand en nooit stil gestaan om de M stand te gaan gebruiken en a.
          De iso hou ik liever op 800 want 1600 is wat rampzalig bij een 400D.

nog een vraag ivm onderbelichten op de M stand:
          Op de 400D kan je de exposure tot -2 instellen. Als je dan de sluitertijd nog 1 stap sneller wilt dan gaat die -2 gaan flikkeren. Hoe ver mag je hierin precies gaan zodat achteraf het nog mogelijk is om met lightroom de exposure bij te stellen.

mvg
          Andries

Comment

Als je eerst ISO 800 instelt, dan een stop onderbelicht, en vervolgens de curves omhoog trekt op je pc, zal je meer ruis hebben dan als je op ISO 1600 trekt en correct belicht.
            't Is maar dat je't weet

Ik weet niet precies hoe je bij Canon voor "invulflits" vraagt, maar je moet eens proberen om de flits in te stellen op rear curtain, en lange belichtingstijd vragen (> 1/15). Er gaat wel beweging in de foto's zitten, maar hopelijk slaagt de flits erin om je onderwerpen toch te bevriezen.
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
            Flickr album Homepage

Comment

Ik heb de 400D regelmatig gebruikt op ISO1600. Maar dan wel in JPG mode. Dan werkt de ruisonderdrukking in de camera heel goed naar mening. RAW beelden op ISO1600 kreeg ik nooit zelf zo goed verwerkt.

Maar je hebt hier een prime nodig. F/1.8 en dan kom je er wel.
              Hier staan een aantal vb met de 400D op ISO1600: http://forum.belgiumdigital.com/memb...d-iso1600.html
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Je kunt ook flitsen op het tweede gordijn. Zo krijg je zeer dynamische beelden waarbij de personen scherp staan afgebeeld (door het filtsen) in een sfeervolle omgeving (door langere sluitertijd).
                Wat experimenteren om de juiste sluitertijd te vinden die past bij de omstandigheden en je bent vertrokken!

Greetz
                Nikon F80 te koop...
                Volledige doka-uitrusting te koop...
                http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

Comment

Working...
                X