Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye-effect -> confituurdeksel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fisheye-effect -> confituurdeksel?

Humm oke ik hoop maar dat ik mezelf niet belachelijk maak met deze post?
    Maar in mijn Facebook-vriendenlijst staat een jongen die op veel feestjes aanwezig is en hier altijd kwalitatief hoogstaande foto's van op Facebook zet, erg leuk dus.
    Meestal trekt hij hier met een fisheye-lens van Nikon. Nu heb ik gezien dat iemand vroeg bij één van zijn albums met welke lens hij precies werkte. Zijn comment: "oud trucje; een confituurdeksel op een gewone 24mm lens".
    Achteraf gaf hij toe dat hij met een 16mm fisheye van Nikon werkte.
    Is dit echt mogelijk? Of heeft hij deze jongen gewoon gefopt?

Re: Fisheye-effect -> confituurdeksel?

Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
    Maar in mijn Facebook-vriendenlijst staat een jongen die op veel feestjes aanwezig is en hier altijd kwalitatief hoogstaande foto's van op Facebook zet, erg leuk dus.
    Meestal trekt hij hier met een fisheye-lens van Nikon. Nu heb ik gezien dat iemand vroeg bij één van zijn albums met welke lens hij precies werkte. Zijn comment: "oud trucje; een confituurdeksel op een gewone 24mm lens".
    't antwoord zit deels in de vraag

Binnen de fotografie zullen uit budgettaire redenen altijd lapmiddeltjes bestaan. In sommige gevallen moet het DIY-materiaal niet veel onderdoen voor een commercieel product (isimo-plaat ipv reflector), in andere gevallen zit je met zovele beperkingen dat je er evengoed niet aan begint (cfr confituurdeksel).
    Last edited by Sam Jae; 17 december 2009, 11:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
      't antwoord zit deels in de vraag

Binnen de fotografie zullen uit budgettaire redenen altijd lapmiddeltjes bestaan. In sommige gevallen moet het DIY-materiaal niet veel onderdoen voor een commercieel product (isimo-plaat ipv reflector), in andere gevallen zit je met zovele beperkingen dat je er evengoed niet aan begint (cfr confituurdeksel).
      Dus het geeft hetzelfde effect in principe maar is gewoon practisch niet haalbaar?

Comment

Het hangt er vanaf hoe handig je bent, maar de kwaliteit zal nooit geweldig zijn. Zelf heb ik gewoon een relatief goedkope fisheye-lens gekocht (Peleng).
        about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
          Het hangt er vanaf hoe handig je bent, maar de kwaliteit zal nooit geweldig zijn. Zelf heb ik gewoon een relatief goedkope fisheye-lens gekocht (Peleng).
          Wauw , ik heb gezien dat zo'n Peleng voor mijn Sony Alpha $348.98 zou kosten. Is dit al weinig voor een fisheye? Zoja, dan blijf ik wel trekken met mijn kitlensje

Comment

Ik betaalde €265 voor deze manuele lens. Voor een fisheye lens van een merk als Sigma betaal je al snel €600 of meer.
            about.me/stijnv

Comment

Wat bedoel je eigenlijk met fisheye-effect?
              - De vervorming bij extreme groothoek?
              - Het effect dat je een stukje van het binnenwerk van een ff-fisheye ziet op een cropcamera?

Het eerste kan je niet simuleren, het tweede wel. Maar lijkt me eigenlijk iets wat je eerder zou proberen te vermijden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                Wat bedoel je eigenlijk met fisheye-effect?
                - De vervorming bij extreme groothoek?
                - Het effect dat je een stukje van het binnenwerk van een ff-fisheye ziet op een cropcamera?

Het eerste kan je niet simuleren, het tweede wel. Maar lijkt me eigenlijk iets wat je eerder zou proberen te vermijden?
                Zo dit effectje.. Valt niet te simuleren dus?

Comment

HAHAHA dat was ik bij Jokko

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    HAHAHA dat was ik bij Jokko
                    Haha da kan, maar 't was zowiezo bij Jokko ja

Comment

Zo dit effectje.. Valt niet te simuleren dus?
                      Zo'n fisheye effect kan je wel software matig simuleren, maar dan heb je nog steeds geen ultra breedhoek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        Zo'n fisheye effect kan je wel software matig simuleren, maar dan heb je nog steeds geen ultra breedhoek.
                        Ok

Comment

Ah, ok, dan weet ik waarover het gaat. Dat is een D700 met een 16mm f/2.8, en hij kan ook wel met een fatsoenlijke flash omgaan. Dat krijg je allemaal niet zomaar gesimuleerd.

M.a.w. de truc zit 'm hier in het materiaal en het fotograferen, niet in de nabewerking. En ook niet in confituurdeksels ;-)

Comment

Als gij nen 10mm fisheye op je crop hebt en sluitertijden van 0.5-1sec gebruikt bij F6.3-7.1 en ISO200-400 + externe TTL flitser (zoom op wide) offshoe (via kabel of wireless) ga je ook zulke foto's kunnen maken hoor. Het is echt niet zo moeilijk als je denkt.

*even offtopic*
                            Hebben ze al de dief gevonden van z'n materiaal ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                              Ah, ok, dan weet ik waarover het gaat. Dat is een D700 met een 16mm f/2.8, en hij kan ook wel met een fatsoenlijke flash omgaan. Dat krijg je allemaal niet zomaar gesimuleerd.

M.a.w. de truc zit 'm hier in het materiaal en het fotograferen, niet in de nabewerking. En ook niet in confituurdeksels ;-)
                              Ja, dat hij een meer dan behoorlijke fotograaf was wist ik, ik vroeg me gewoon af of er een goedkope DIY-oplossing was voor een fisheye lens.. Maar niet dus, spijtig

Comment

Working...
                              X