Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes ivm trouw / huwelijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

Hoewel ook weer een persoonlijke keuze, en hoewel er eindeloze discussies lopen over dit onderwerp: ik werk liever met meerdere kleine kaartjes dan met 1 heel groot.

@Lies: neem al je foto's op in een zo groot mogelijk formaat. RAW is alvast ook een goeie beslissing Om te vermijden dat je op cruciale momenten moet wisselen doe ik het volgende. Bij het begin van bijvoorbeeld de burgerlijke ceremonie steek ik altijd een nieuw kaartje, of het vorige nu vol was of niet. Mijn eerste body heeft twee cardslots, maar mijn backup / tweede camera heeft dit niet dus... Op die manier ben je zeker dat je niet "zonder kaartje valt" op een belangrijk moment (tenzij je kaartjes echt klein zijn natuurlijk en er bv maar enkele tientallen foto's op kunnen). Bij een kerkelijk huwelijk heb je sowieso al iets meer tijd, maar ik bekijk op voorhand het "misboekje" of hoe dat ook mag heten. Ik memoriseer een kort maar goed herkenbaar zinnetje dat voor mij het teken is dat een moment zoals bv "de ringen", de geloften,... aanbreekt. Het lijkt misschien dom, maar als je druk bezig bent kunnen sommige momenten volledig aan je voorbij gaan, zeker bij een eerste reportage. Bij het horen van "mijn zinnetje" weet ik dus dat ik alles even moet checken en paraat moet zijn. Na een tijdje krijg je iets meer routine en kan je wat "lakser" worden in dit soort truukjes, maar het kan wel helpen zeker als je vaak kaartjes moet wisselen.

Nogmaals, dit is allemaal mijn persoonlijke werkwijze, iedereen heeft daarin verschillende voorkeuren / trukjes / ...

Roeland+
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
      Hoewel ook weer een persoonlijke keuze, en hoewel er eindeloze discussies lopen over dit onderwerp: ik werk liever met meerdere kleine kaartjes dan met 1 heel groot.

@Lies: neem al je foto's op in een zo groot mogelijk formaat. RAW is alvast ook een goeie beslissing Om te vermijden dat je op cruciale momenten moet wisselen doe ik het volgende. Bij het begin van bijvoorbeeld de burgerlijke ceremonie steek ik altijd een nieuw kaartje, of het vorige nu vol was of niet. Mijn eerste body heeft twee cardslots, maar mijn backup / tweede camera heeft dit niet dus... Op die manier ben je zeker dat je niet "zonder kaartje valt" op een belangrijk moment (tenzij je kaartjes echt klein zijn natuurlijk en er bv maar enkele tientallen foto's op kunnen). Bij een kerkelijk huwelijk heb je sowieso al iets meer tijd, maar ik bekijk op voorhand het "misboekje" of hoe dat ook mag heten. Ik memoriseer een kort maar goed herkenbaar zinnetje dat voor mij het teken is dat een moment zoals bv "de ringen", de geloften,... aanbreekt. Het lijkt misschien dom, maar als je druk bezig bent kunnen sommige momenten volledig aan je voorbij gaan, zeker bij een eerste reportage. Bij het horen van "mijn zinnetje" weet ik dus dat ik alles even moet checken en paraat moet zijn. Na een tijdje krijg je iets meer routine en kan je wat "lakser" worden in dit soort truukjes, maar het kan wel helpen zeker als je vaak kaartjes moet wisselen.

Nogmaals, dit is allemaal mijn persoonlijke werkwijze, iedereen heeft daarin verschillende voorkeuren / trukjes / ...

Roeland+
      Mooi samengevat Roeland
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Vraagje aan de ervaren fotografen:
        Als je de klassieke foto maakt van de bruidssleep op de voorgrond met het koppel in de achtergrond vanuit kikvorsperspectief, welk AF-punt neem je dan best en welk diafragma om alles scherp te hebben?

grts
        Hagar
        Nikon Df

Comment

opgepast met terplaatse foto's overzetten en doen he

vrienden van ons hadden een pro fotograaf ingehuurd voor hun bruiloft en die kerel is allemaal zijn foto's kwijt geraakt en van andere koppels ook had geen backups of niks hij had wel een voorstel om de kledij op zijn kosten terug te gaan huren en foto's gaan trekken ergens maarja das niet het zelfde he

Comment

Als je de klassieke foto maakt van de bruidssleep op de voorgrond met het koppel in de achtergrond vanuit kikvorsperspectief, welk AF-punt neem je dan best en welk diafragma om alles scherp te hebben?
            Hoe bedoelt u, dat hangt er vanaf van hoe ver u af staat van het koppel toch? En met welke lens? Als u een breedhoekshot bedoelt dan zeker niet lager dan F8, maar dan zal je in problemen komen met sluitersnelheid en bewegingsonscherpte. Selectieve scherpte kan toch mooi zijn?

Ik neem liever afstand met een tele zoals hier, alhoewel hier de sleep niet zichtbaar is

Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevin d5000 Bekijk bericht
              opgepast met terplaatse foto's overzetten en doen he

vrienden van ons hadden een pro fotograaf ingehuurd voor hun bruiloft en die kerel is allemaal zijn foto's kwijt geraakt en van andere koppels ook had geen backups of niks hij had wel een voorstel om de kledij op zijn kosten terug te gaan huren en foto's gaan trekken ergens maarja das niet het zelfde he
              Je hebt gelijk. Ik zet ze over op een laptop + aparte imagetank. Soms ook nog eens op een derde medium.
              Pas als alles perfect op zijn plaats staat wis ik mijn kaartje. Nooit eerder.
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Veel heeft ook te maken met de medewerking van de persoon die het huwelijk voltrekt, (burgemeester of indien kerkelijk pastoor) sommigen houden echt rekening met de fotograaf, maar er zijn er ook die de fotograaf maar al te graag in de weg gaan lopen, mensen die reeds regelmatig trouwreportages hebben gemaakt zullen heel goed weten waarover ik spreek, ook een goede seremoniemeester kan wonderen doen, en je veel werk uit handen nemen.

Zelf heb ik een massa trouwreportages gemaakt, en ik ben zeker nog nooit boven de 400 à 500 opnames gekomen, maar wel steeds in RAW, zoals reeds gezegd, beter 100 goede opnames dan 500 snapshots.

één goede raad, zorg er voor dat zowel bruid als bruidegom iemand van de familie aanstellen die verantwoordelijk is om de familieleden samen te halen voor de groepsfoto's, want als fotograaf ken je veel van deze mensen niet, en dan kan het soms een zootje worden om deze tesamen te krijgen, maak ook zo vroeg mogelijk na de plechtigheid deze foto's, want hoe meer drank er vloeit, hoe moeilijker het wordt voor de fotograaf.

Comment

De trouw is voorbij. Vooral in het gemeentehuis ging het heel snel.
                  Buiten is het een dikke merde om de kwaliteit van je foto te checken op je lcd scherm (door de zon). Ik dacht dat m'n fotos overbelicht waren, terwijl dat niet zo is.
                  Heb vooral spontane shots gemaakt en soms portretten als ze het vroegen (+groepsshot in gemeentehuis).
                  @kevin d5000: is dat niet dat verhaal op wijtrouwen dat een fotograaf de foto's kwijt was na 6 maanden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    In mei moet ik ook mijn eerste huwelijk fotograferen, dus volg met interesse deze topic. Ik denk dat voor de ondertekening en de ringen je best de camera in multishot zet, om geen momenten te missen.
                    Veel succes en laat eens weten hoe het gegaan is

grts
                    Hagar
                    Multishot? Dat is wel een enorme aandachtstrekker/stoorzender of zie ik dat verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                      De trouw is voorbij. Vooral in het gemeentehuis ging het heel snel.
                      Buiten is het een dikke merde om de kwaliteit van je foto te checken op je lcd scherm (door de zon). Ik dacht dat m'n fotos overbelicht waren, terwijl dat niet zo is.
                      Heb vooral spontane shots gemaakt en soms portretten als ze het vroegen (+groepsshot in gemeentehuis).
                      @kevin d5000: is dat niet dat verhaal op wijtrouwen dat een fotograaf de foto's kwijt was na 6 maanden ?
                      Hoe vond je het achteraf? Mij lijkt het namelijk echt HARDCORE en dood eng
                      Ben je tevreden over je foto's....en wanneer plaats je er een paar. Ben echt benieuwd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht

Roeland+

Thx voor de comment roeland.
                        Voordeel van 1 grote is dat je niet hoeft te switche nadeel is je weet immers nooit hé.
                        Vandaar ook mijn keuze voor enkele geheugenkaartjes van 4 / 8 of 16. Het is klaarmaken thuis, stadhuis, kerk & fotoshoot met familie en daarna nog avondfeest. Laptop gaat mee naar het avondfeest zodat er al wat fotokaartjes kunnen leeg gemaakt worden.
                        Voor het moment denk ik aan (voor 2 body's) 6 tot 8 geheugenkaarten (verdeelt over 4 van 8 GB en 4 van 4gb met de kaartjes die ik nu heb (2gb & 1 gb ook mee als back up) ) .

Ben idd ook nieuwschierig naar de foto's van TS, zijn deze al ergens te bekijken?

Groetjes
                        Last edited by Lies MX; 6 januari 2010, 13:36.
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Working...
                        X