Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips bij het maken van schoolfoto's.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips bij het maken van schoolfoto's.

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
    Als je een witte achtergrond gebruikt zorg dan dat deze mooi wit is en dat er een paar foto's bij zitten die ze kunnen gebruiken als pasfoto voor op reis of weet ik veel.
    Ik hoor mijn zus altijd klagen dat als er geen pasfoto's bij zitten ze die foto's niet koopt...
    Lieven...
    In Nederland hebben we waanzinnige regels omtrent pasfoto's.
    Zelfs baby's van 2/3 maanden moeten zitten (storten als plumpuddingen in elkaar) en je mag ze niet ondersteunen. Maar hun gezicht moet wel omhoog
    De foto's moeten gemaakt worden middels een "mal". De oren moeten gelijke hoogte zijn, foto's moeten bepaalde verhoudingen hebben en zelfs van pasfotorgraven worden foto's nog regelmatig afgekeurt. Ik merk dat ze in Belgie deze maffe maatregelen nog niet hebben....wees daar maar blij mee.

Allemaal bedankt voor de tips, ik ga de links even uitpluizen!!!
    Tof, alle hulp die ik gekregen heb...KANJERS!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
      Zelfs baby's van 2/3 maanden moeten zitten (storten als plumpuddingen in elkaar) en je mag ze niet ondersteunen.
      pasfoto's voor baby's? waar hebben die dat voor nodig? voor als ze sterke drank willen kopen?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik ken er niets van maar vind het wel super leuk voor je Monica!
        Ik vind speelse klasfoto's ook veel leuker dan de saaie-op een rijtje zitten-foto's.
        In de lagere/kleuterschool poseerden we aan de speeltuin, enkele kindjes op de schommel, enkele op de wip etc. echt leuk!

Heel veel succes!

Comment

Plaats de kinderen niet op een lijn maar plaats ze in een boog.

Dan kun je met een redelijk groot diafragma fotograferen zodat je een mooie DOF krijgt.

Als je ze allemaal op één lijn plaatst zullen de buitenste (linkse en rechtse )kinderen niet scherp zijn, (vallen buiten het scherpstelveld ) of je zal met een f22 moeten aan de slag gaan.

Een handig middeltje is om met een touw, stok en grote nagel vanaf het punt waar je camera gaat staan een boog te trekken op de grond.

Je steekt de nagel in de grond onder het statief, bind het touw hieraan vast en trekt een boog....
          Groetjes
          ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            pasfoto's voor baby's? waar hebben die dat voor nodig? voor als ze sterke drank willen kopen?
            voor een paspoort Is verplicht...ook als je ze bijschrijft in je paspoort.
            En een paspoort is wel handig als je naar het buitenland gaat.

Babyfoto voor paspoort? Een ramp

(January 14, 2002)

EMMEN - Het fotograferen van baby's voor het aanvragen van een paspoort is volgens veel beroepsfotografen een regelrechte ramp. Sinds 1 oktober van het vorige jaar kunnen baby's nog wel worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders, maar dan moet er een pasfoto bij. Ook mogen baby's een eigen paspoort hebben. Juist het maken van die pasfoto's is voor bijna iedere beroepsfotograaf een ramp

Voorzitter G. Louwes van de beroepsfotografen in Nederland, kent de problematiek. ,,We hebben dit onderwerp in het verleden al aangekaart, maar de politiek wil dat er ook van baby's pasfoto's in paspoorten komen.''
            Foto Jong in Emmen maakt al 34 jaar pasfoto's, maar sinds 1 oktober is de lol er wel een beetje af. ,,Het hoofd van de baby hoeft maar een fractie scheef te staan of de duim van een van de ouders is zichtbaar en de foto wordt door gemeentes afgekeurd'', zegt directeur Menno Holsheimer. ,,De regels in de uitvoering moeten versoepeld worden, want zo gaat het niet langer. Je moet een kind namelijk ondersteunen anders valt het om of knikt het hoofdje. Ouders worden soms tot wanhoop gedreven.''
            Niet zeuren
            Voorlichter Van Beers van het ministerie van binnenlandse zaken zegt het niet met zoveel woorden, maar hij vindt dat de fotografen niet moeten zeuren. ,,Een beetje creatieve fotograaf moet toch in staat zijn een pasfoto te maken'', meent hij. Dat steekt Foto Jong. ,,De creativiteit is hier niet in het geding, maar de uitvoering. Een camera voor pasfoto's staat op ongeveer anderhalve meter afstand opgesteld. Als ik dichterbij kom met het toestel, dan zie ik de baby nog wel in mijn zoeker, maar de vier speciale lensjes registreren dan misschien nog maar de helft van het hoofdje. Bovendien is het hoofdje van een baby kleiner dan van een volwassene, terwijl het wel even groot op de foto moet staan.'' (14 januari 2002)

©Nederlands Dagblad
            "Grappig" detail...de oren moeten zichtbaar zijn voor een pasfoto (sinds 2008) dus laat als vrouw zijnde niet je haar los hangen, want dan wordt de foto afgekeurd. De oren moeten dan ook met het gezicht in een soort malletje passen (en dus niet scheef staan)
            Een hoofddoek, die de oren volledig bedekt, is echter wel toegestaan

Zie hieronder de voorschriften bij het maken van pasfoto's
            LINK
            Last edited by Monica; 14 december 2009, 10:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
              Plaats de kinderen niet op een lijn maar plaats ze in een boog.

Dan kun je met een redelijk groot diafragma fotograferen zodat je een mooie DOF krijgt.

Als je ze allemaal op één lijn plaatst zullen de buitenste (linkse en rechtse )kinderen niet scherp zijn, (vallen buiten het scherpstelveld ) of je zal met een f22 moeten aan de slag gaan.

Een handig middeltje is om met een touw, stok en grote nagel vanaf het punt waar je camera gaat staan een boog te trekken op de grond.

Je steekt de nagel in de grond onder het statief, bind het touw hieraan vast en trekt een boog....
              leuk leuk leuk....die ga ik meteen uittesten. Gaaf idee, tx

@ bedankt Tacha

Comment

hier worden broertjes en zusjes meestal samen op de foto gezet ipv ieder apart
                Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

Heykes, ik weet dat het een oud topic is, maar mss leest de topicstrater nog steeds ? Wat was het resultaat ? wat waren de eerste ervaringen ? Ik heb dezelfde opdracht en zou dus ook beginnen met schoolfoto's het enige wat ik me afvraag is of ik zelf de gehele aflevering doe (kartonnen etuitje+namen opschrijven+plastiekje er rond) of ik dat ga proberen uit te geven aan drukwerk-centrales en me enkel ga bezighouden met de foto's. Iemand een idee van gangbare tarieven (uit ervaring bedoel ik dan), maw prijs voor een typisch schoolpakketje met 1 kind in 4 formaten op halve A4 1 x afgedrukt ? Rekenen jullie dan je uren apart of bereken je die mee in de prijs van de foto ?
                  https://www.facebook.com/JeroenVerhaertFotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    Kids id voor op reis. Seppe mijn zoontje van 6mnd heeft dit ook. Ik hield hem omhoog terwijl een andere fotograaf de foto maakte. Is inderdaad niet eenvoudig, we mogen inderdaad blij zijn dat ze hier niet zo streng zijn.
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Ik deed dit jaar ook voor het eerst schoolfotografie. 320 kinderen en 80 foto's van broertjes en zusjes samen. Ik heb er 2 dagen voor uitgetrokken en iemand meegenomen om wat te assisteren. De juf heeft dikwijls 25 kinderen in toom te houden en kan dan niet ook helpen om wat te corrigeren wat betreft houding of aandacht trekken. Het was een hele klus en zeker het uitsorteren en samenstellen van pakketjes achteraf. Daar heb ik dagen aan gewerkt. Ik had een kalender met afscheurblaadjes per maand en daarboven een foto gekleefd in het pakket. De ouders waren heel tevreden en er zijn niet veel foto's teruggekomen. Maar volgende keer doe ik gewoon een grote foto, en een combinatie van kleine foto's en een klasfoto. Dat gedoe met kleven en drogen en het eerder fragiele van de kalender vind ik te veel werk. Voor het zesde leerjaar had ik een witte achtergrond en ook pasfoto's, maar zoals gezegd, dat is extra aandacht en de foto's zijn niet zo mooi want ook in België moeten het hoofd rechtop en de oren zichtbaar en op gelijke hoogte, de verhouding van de foto en het hoofd moet ook aan de voorwaarden voldoen. Dan kan je echt niet zo een mooie kinderfoto maken. Dus de vraag om te zorgen dat alle kinderen hun foto als pasfoto kunnen gebruiken heb ik afgeslaan, dat doe ik niet. Eventueel een extra halve dag voor pasfoto's voor wie dat wil zie ik wel zitten, want als je voor iedereen de moeite doet en je blijft met de foto's zitten is het zonde van je tijd en geld. Ik vond het al bij al een fijne ervaring maar het vraagt wel veel tijd en energie.

Comment

Working...
                      X