Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterdruppels fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waterdruppels fotograferen

Deze week heb ik in de les fotografie de opdracht gekregen om waterdruppels te
    fotograferen. Niet meteen het beste onderwerp om te kiezen voor een beginnerscursus
    digitale fotografie, maar opdracht is opdracht.

Nu, ik heb hierover al vele filmpjes gezien op youtube, waarbij ik deze toch wel één van
    de betere vond. Maar wat me opvalt is dat je telkens een degelijke externe flitser nodig
    hebt om de druppel mooi vast te kunnen leggen.
    Daar ik geen eigen externe flitser heb, zou iemand me hiermee willen helpen?

Is dit te doen met dat ingebouwd dingetje? Of is hier best een externe flits voor nodig? Of
    zijn er mensen die dit al gedaan hebben met een iets andere aanpak en ook mooie
    resultaten hebben bekomen?
    Follow me on neonpxl.com

Re: Waterdruppels fotograferen

Vraag eens aan Saintlambert hoe hij DIT gedaan heeft.

Als je een beetje handig bent, kan je een schermpje maken zoals dit om het licht van de interne flits te verzachten.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Nog een extra tip:

Blader eens door de topics van frans_vdm.
      Om iets te leren over high-speed fotografie, hoef je geen technische knobbel te hebben gelijk Frans.
      Het oudste topic waarin de foto's nog zichtbaar zijn, heeft als titel "Figuren van bij ons".
      Last edited by Jos Vanhengel; 9 februari 2013, 23:03.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Van de week buiten genoeg kans gehad om waterdruppels te fotograferen en vanaf vanavond kan het weer, anders gewoon naast de douchestraal een foto maken.

Als de opdracht is: waterdruppels dan hoeft dat toch niet bevroren of zo iets onder de kraan, een regenbui of douche zijn ook waterdruppels of gewoon een ruit met druppels enz..
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hier is nog een interessant topic:

Klik hier

Succes!

Comment

Bekijk ook dit filmpje:

Zeer handig en goed uitgelegd
            Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
              Bekijk ook dit filmpje:

De topic starter heeft dit filmpje toch al in zijn begin post staan...
              Maar het is idd wel 1 van de betere filmpjes.

Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matsuda XIII Bekijk bericht
                Deze week heb ik in de les fotografie de opdracht gekregen om waterdruppels te
                fotograferen. Niet meteen het beste onderwerp om te kiezen voor een beginnerscursus
                digitale fotografie, maar opdracht is opdracht.

Nu, ik heb hierover al vele filmpjes gezien op youtube, waarbij ik deze toch wel één van
                de betere vond. Maar wat me opvalt is dat je telkens een degelijke externe flitser nodig
                hebt om de druppel mooi vast te kunnen leggen.
                Daar ik geen eigen externe flitser heb, zou iemand me hiermee willen helpen?

Is dit te doen met dat ingebouwd dingetje? Of is hier best een externe flits voor nodig? Of
                zijn er mensen die dit al gedaan hebben met een iets andere aanpak en ook mooie
                resultaten hebben bekomen?
                In de lessen fotografie heb ik geleerd dat je waterdruppels STEEDS in TEGENLICHT moet fotograferen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht

De topic starter heeft dit filmpje toch al in zijn begin post staan...
                  Maar het is idd wel 1 van de betere filmpjes.

Succes!
                  Overheen gelezen dan
                  Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik heb gisteren mijn eerste testjes gedaan met mijn
                    50D door enkel gebruik te maken van de interne flits (met en zonder een papiertje ervoor
                    om wat meer diffuus licht te krijgen). Maar zoals vrijwel iedereen al vermeldde is een
                    externe flitser hiervoor toch aangewezen om het licht via een achtergrond te 'bouncen'.

Daarom dat ik in de loop van de week een Nikon SB-600 flitser van iemand kan leren die ik
                    dan (hopelijk) op afstand kan bedienden. Als er iemand nog tips heeft voor de flitser via
                    een Canon te bedienen dan komt alles zeker wel goed!
                    Follow me on neonpxl.com

Comment

Ook ik heb dit dit weekend geprobeerd. Ik heb niet de interne flitser gebruikt, maar de externe stond wel op de camera zelf (met een lichte helling).

Bovendien was de flitser nog een oude analoge en manuele flitser en ik heb toch wel mooie resultaten vind ik.

De opstelling vind je op mijn website, de resultaten in mijn album in de map waterdruppels.

Comment

@Threesa: dat lijkt er al wat meer op.. Ter vergelijking zet ik hieronder een van mijn
                        foto's met een te scherpe schaduw (en een beetje blauw toegevoegd om het water terug
                        op water te laten lijken)

ISO 125, 85mm, f/5.6, 1/125sec
                        Follow me on neonpxl.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matsuda XIII Bekijk bericht
                          @Threesa: dat lijkt er al wat meer op.. Ter vergelijking zet ik hieronder een van mijn
                          foto's met een te scherpe schaduw (en een beetje blauw toegevoegd om het water terug
                          op water te laten lijken)

ISO 125, 85mm, f/5.6, 1/125sec
                          Zet je witbalans eens op tungsten en dan zal je ook al veel mooier blauw verkrijgen. Mijn instelling is in de buurt van tungsten.

Ook merk ik dat je scherpte eerder op het uiteinde ligt van je 'kroontje'. Bij het scherpstellen moet je wel zorgen dat je balpen precies op de plaats is waar de druppel het water raakt en ook op dat punt scherpstellen (1 focuspunt gebruiken in plaats van alle).

Het zou ook helpen om je diafragma op te krikken naar 8 zoals ook in de videotutorial wordt aangeraden. Je sluiterstijd kan je variëren van 1/125ste tot 1/250ste naargelang de hoeveelheid beweging je wil. Als je met F 8 werkt, zal je wel sterker moeten flitsen op je ISO wat verhogen.

Een ingebouwde flitser kan je ook gebruiken hoor. Instellen op sterkste flash en wat aluminiumfolie gebruiken om de flits af te buigen naar het papier. Mits wat prutsen zal je zo ook wel wat licht verkrijgen! Het moet zeker te doen zijn. Ik had gewoon geluk dit weekend dat ik die analoge flitser in handen kreeg ^^

En voor de rest is het gewoon leuk experimenteren :d

Comment

Je kan ook altijd eens proberen om een overlangs doorgesneden fotorolletje over de interne flitser te plaatsen (de mat witte rolletjes van vroeger). Dit heb ik jaren gebruikt voordat ik mijn externe flitser kocht, en met succes.

't is een oplossing van een cent of 3, maar het werkt wel!

Comment

Anders moet je eens gaan informeren bij deze topic starter: Klik

Succes!

Comment

Working...
                              X