Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

persoon + achtergrond scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: persoon + achtergrond scherp

    Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
    Tot dat je aan de beperkende factor van diffractie komt.

    Dus niet domweg zover mogelijk dichtknijpen van je diafragma...

    Greetz rich
    Toon me nu a.u.b eens voorbeeld van diffractie in een foto .......ik heb er al veel over gehoord en gelezen, maar ik kan het nooit terugvinden in mijn eigen foto's. Gebruik heel dikwijls diafragmaopeningen f22-f25 zelfs f29. Onscherpte veroorzaakt door een diafragma wat ik te weinig dichtgeknepen heb kan ik snel zien.....diffractieonscherpte door het diafragma te ver dicht te knijpen daarentegen. Ben je zeker dat je diffractie kan zien in een middelgrote print ?(bv A4)
    Last edited by RUPSELKOPKE; 15 oktober 2009, 15:36.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #17
      Re: persoon + achtergrond scherp

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Toon me nu a.u.b eens voorbeeld van diffractie in een foto .......ik heb er al veel over gehoord en gelezen, maar ik kan het nooit terugvinden in mijn eigen foto's. Gebruik heel dikwijls diafragmaopeningen f22-f25 zelfs f29. Onscherpte veroorzaakt door een diafragma wat ik te weinig dichtgeknepen heb kan ik snel zien.....diffractieonscherpte door het diafragma te ver dicht te knijpen daarentegen. Ben je zeker dat je diffractie kan zien in een middelgrote print ?(bv A4)
      Op dpreview.com staan bij lensreviews altijd zo'n flashapplets waarbij je testcharts kan zien bij verschillende diafragmas. Je ziet dan ook de mtf-curve stijgen en weer dalen bij het toeknijpen van de lens. Dit is allemaal wel erg technisch en afhankelijk van hoeveel belang je aan scherpte hecht. Mij boeit het eigenlijk niet zo hard, hoewel ik het wel kan zien. Zie bijvoorbeeld ook: http://www.bobatkins.com/photography...ffraction.html

      Comment


      • #18
        Re: persoon + achtergrond scherp

        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        Op dpreview.com staan bij lensreviews altijd zo'n flashapplets waarbij je testcharts kan zien bij verschillende diafragmas. Je ziet dan ook de mtf-curve stijgen en weer dalen bij het toeknijpen van de lens. Dit is allemaal wel erg technisch en afhankelijk van hoeveel belang je aan scherpte hecht. Mij boeit het eigenlijk niet zo hard, hoewel ik het wel kan zien. Zie bijvoorbeeld ook: http://www.bobatkins.com/photography...ffraction.html
        Ik geloof zeker en vast dat er verschil in scherpte zichtbaar is in 100% crops van een foto.Indien je de mogelijkheid zou hebben om twee foto's ( ééntje op f8 en ééntje op f22) naast elkaar te leggen en te beoordelen zal er zeker verminderde scherpte zichtbaar zijn . Waar ik sterk aan twijfel is dat het zichtbaar gaat zijn in een middelgrote print en al zeker niet in een foto die je op het web plaatst zoals de meesten hier op BD. In real life ga je volgens mij nooit de opmerking krijgen bij een foto " amai , wat een diffractie.....je had zeker het diafragma te ver dichtgeknepen ". Wat je wel als reactie bij een foto zult krijgen indien de lens te ver openstaat is " een gedeelte van je foto ligt buiten focus....een kleiner diafragma was hier beter geweest".Een iets verminderde scherpte door heel klein diafragma te gebruiken gaat voor mij nooit een belemmering zijn.....ik ga voor maximum scherpte diepte in mijn foto's( grotendeels landschappen).Bedankt Teun voor de link naar het artikel.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #19
          Re: persoon + achtergrond scherp

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Ik geloof zeker en vast dat er verschil in scherpte zichtbaar is in 100% crops van een foto.Indien je de mogelijkheid zou hebben om twee foto's ( ééntje op f8 en ééntje op f22) naast elkaar te leggen en te beoordelen zal er zeker verminderde scherpte zichtbaar zijn . Waar ik sterk aan twijfel is dat het zichtbaar gaat zijn in een middelgrote print en al zeker niet in een foto die je op het web plaatst zoals de meesten hier op BD. In real life ga je volgens mij nooit de opmerking krijgen bij een foto " amai , wat een diffractie.....je had zeker het diafragma te ver dichtgeknepen ". Wat je wel als reactie bij een foto zult krijgen indien de lens te ver openstaat is " een gedeelte van je foto ligt buiten focus....een kleiner diafragma was hier beter geweest".Een iets verminderde scherpte door heel klein diafragma te gebruiken gaat voor mij nooit een belemmering zijn.....ik ga voor maximum scherpte diepte in mijn foto's( grotendeels landschappen).Bedankt Teun voor de link naar het artikel.
          Daar zit zeker wat in, maar ik zie het bij mijn lenzen toch wel, ook op klein formaat.

          Comment


          • #20
            Re: persoon + achtergrond scherp

            om je onderwerp en de achtergrond scherp te hebben in 1 opname kan je de formule van de hyperfocale afstand (H) gebruiken.
            de hyperfocale afstand (H) is het punt waarop je het objectief moet scherpstellen om vanaf halfweg tussen de camera en het punt H tot oneindig scherp te hebben.
            maw, het punt H ligt tweemaal zo ver van de camera als het dichtst bij de camera gelegen punt dat nog scherp wordt weergegeven en alles na het punt H is scherp tot oneindig.
            alles hangt natuurlijk af van de brandpuntsafstand van je objectief en het diafragma waarop je hebt ingesteld.
            de formule gaat als volgt:
            H = 1000 x brandpuntsafstand objectief in mm / diafragma

            bvb: bij een 50mm objectief en diafragma 5.6 krijg je:
            1000 x 50mm / 5.6 = 9 meter

            dus wanneer je scherpstelt op 9 meter met een 50mm en f5.6 dan is alles op de opname vanaf 4,5 meter tot oneindig scherp.

            een ander vb:
            je hebt een 80mm objectief en je onderwerp staat op 4 meter van jou en je wil alles vanaf daar tot oneindig scherp hebben.
            je weet dat de hyperfocale afstand H tweemaal zo ver ligt als het punt dat je nog scherp wil, dus dat wordt 4 x 2 = 8 meter. Op 8 m stel je dan scherp.
            wat we hier nog zoeken is het diafragma waarop we moeten ingesteld zijn.
            als we de gegevens in de formule plaatsen hebben we 8 = 1000 x 80mm / f
            dus f = 80m / 8 => f = 10

            als je daar wat op oefent, dan lukt het wel

            grt,
            Kristof
            groeten, Kristof
            Canon EOS 5D mkII

            Comment


            • #21
              Re: persoon + achtergrond scherp

              Kristof,
              Interessante formule. Moet ik in de formule de werkelijke brandpuntsafstand gebruiken of die van het 35mm equivalent, die men zo vaak vermeldt?
              home page: http://cage.ugent.be/~hs
              reisblog: http://herser.wordpress.com
              foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

              Comment


              • #22
                Re: persoon + achtergrond scherp

                Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
                Kristof,
                Interessante formule. Moet ik in de formule de werkelijke brandpuntsafstand gebruiken of die van het 35mm equivalent, die men zo vaak vermeldt?
                Herman, het hier idd over het 35mm equivalent.
                deze formule is te gebruiken voor objectieven tot 50mm, voor tele klopt deze berekening niet meer, maar telelenzen zijn dan ook niet echt geschikt voor landschapsfotografie.

                grt,
                Kristof
                groeten, Kristof
                Canon EOS 5D mkII

                Comment


                • #23
                  Re: persoon + achtergrond scherp

                  Volgens mij zit je er een factor 2 naast.

                  Comment


                  • #24
                    Re: persoon + achtergrond scherp

                    Hieronder de hyperfocale afstanden voor brandpuntsafstanden van 20 tot 80 mm.



                    Zie hier http://www.dofmaster.com/charts.html hoe het werkt, en je kunt het programma ook downloaden.

                    Comment


                    • #25
                      Re: persoon + achtergrond scherp

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Volgens mij zit je er een factor 2 naast.
                      ist waar? ik heb het nochtans uit mijn cursus fotografie.
                      maar moet wel zeggen dat ik na enig opzoekwerk op het internet verschillende berekeningen heb gevonden...

                      één ervan staat op wikipedia:

                      groeten, Kristof
                      Canon EOS 5D mkII

                      Comment


                      • #26
                        Re: persoon + achtergrond scherp

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                        ist waar? ik heb het nochtans uit mijn cursus fotografie.
                        maar moet wel zeggen dat ik na enig opzoekwerk op het internet verschillende berekeningen heb gevonden...

                        één ervan staat op wikipedia:

                        http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
                        Komt omdat je geen rekening houd met de CoC (Circle of Confusion of verstrooingscirkel).

                        Door deze verstrooingscirkel mee te nemen in je formule wordt er wel degelijk rekening gehouden met de eventuele cropfactor.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #27
                          Re: persoon + achtergrond scherp

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                          ist waar? ik heb het nochtans uit mijn cursus fotografie.
                          maar moet wel zeggen dat ik na enig opzoekwerk op het internet verschillende berekeningen heb gevonden...

                          één ervan staat op wikipedia:

                          http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
                          De verkorte formule die u tijdens uw cursus fotografie heeft geleerd, is onjuist.
                          Deze formule is tevens gebaseerd op een lensje van 50 mm en geeft een flinke afwijking bij elke andere brandpuntsafstand. Nog afgezien van de door mij geconstateerde afwijking met een factor 2.
                          Ook is mij niet duidelijk waarom u met 1000 vermenigvuldigt als u de uitkomst van de berekening in meters uitdrukt.

                          Het weglaten van de verstrooiingscirkel is fout. Het is juist de invloed van de gehanteerde verstrooiingscirkel die u in staat kan stellen de gewenste scherptediepte op een afdruk waar te nemen bij de eveneens gewenste, en berekende, bekijkafstand.

                          Dofmaster hanteert een diameter van de verstrooiingscirkel van 0,03 mm voor een full frame en 0,02 mm voor een 1,5x crop camera.
                          Dit betekent dat u hiermee de bekijkafstand hebt vastgelegd op 1,45x de diagonaal van de afdruk.
                          Wil je de afdruk vanaf een kortere afstand bekijken, dan zul je een kleinere diameter van de verstrooiingscirkel in de berekeningen moeten hanteren.
                          De door Dofmaster gehanteerde verstrooiingscirkels zijn gebaseerd op de kwaliteit van de film zoals die in de jaren vóór de tweede wereldoorlog werden geproduceerd.

                          Zo kan het gebeuren dat ik bij gebruik van een full frame camera een verstrooiingscirkel hanteer van 0,02 mm in plaats van 0,03 mm.

                          Het voordeel van de Dofmaster Hyperfocal Chart is dat je zelf de diameter van de verstrooiingscirkel kunt invullen.
                          Hoe korter de bekijkafstand, hoe kleiner de maximaal toegestane diameter van de verstrooiingscirkel.

                          P.A. Van Walree hanteert in zijn scherptediepte calculator ( http://toothwalker.org/optics/vwdof.html ) drie criteria voor de te hanteren verstrooiingscirkel, te weten;
                          Conventional (voor full frame 0,03 mm)
                          Demanding (voor full frame 0,02 mm)
                          Critical (voor full frame 0,01 mm)

                          Ik vertaal dit als;
                          Conventioneel.
                          Kritisch.
                          Zeer kritisch.

                          Hiermee bepaal je dus vanaf welke afstand je een afdruk moet bekijken om de berekende scherptediepte te kunnen waarnemen.

                          Je kunt rekenen wat je wil.. maar als je bijvoorbeeld een foto van 60 x 40 cm bekijkt op een afstand van 60 cm en je doet een stapje van 60 cm achteruit (een verdubbeling van de bekijkafstand dus), dan zal de waargenomen scherptediepte zoveel toenemen dat al die fraaie berekeningen waardeloos zijn geworden. Hetzelfde geldt ook als je dichterbij gaat staan.

                          Speel maar eens met die calculator van P.A. Van Walree.

                          En ook deze http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm calculator verschaft een groot inzicht in de importantie van de bekijkafstand.

                          Comment


                          • #28
                            Re: persoon + achtergrond scherp

                            sorry als het fout is, ik wou alleen maar helpen en heb doorgegeven wat ik in mijn cursus gevonden heb, zelf gebruik ik deze formule niet.
                            ik zal in elk geval de docent eens op de vingers tikken
                            (die 1000 staat er bij om van mm naar meter te gaan, anders heeft men een uitkomst in mm)

                            dus voor allen die dit topic lezen, gebruik de formule die ik opgegeven heb NIET
                            maar onthoud dat er 1 bestaat.
                            Last edited by Stoffograaf; 23 oktober 2009, 09:55.
                            groeten, Kristof
                            Canon EOS 5D mkII

                            Comment


                            • #29
                              Re: persoon + achtergrond scherp

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                              (die 1000 staat er bij om van mm naar meter te gaan, anders heeft men een uitkomst in mm)

                              dus voor allen die dit topic lezen, gebruik de formule die ik opgegeven heb NIET
                              maar onthoud dat er 1 bestaat.
                              Als u die 1000 weglaat dan krijg u 50 : 5,6 = ~9 !!

                              Comment


                              • #30
                                Re: persoon + achtergrond scherp

                                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                                Als u die 1000 weglaat dan krijg u 50 : 5,6 = ~9 !!
                                ik begrijp wel wat je bedoelt, maar wiskundig gezien heb je dan 9mm, snap je?
                                maar het maakt niks uit, de formule klopt toch niet
                                groeten, Kristof
                                Canon EOS 5D mkII

                                Comment

                                Working...
                                X