Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mirror lock-up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mirror lock-up

    Beste BD-ers
    ik ben hier al een tijdje het forum aan het afschuimen en er staat zoveel informatie op, maar over dit onderwerp vind ik niet wat ik wens. (vergeef me als ik de zoekfunctie slecht heb gebruikt )

    Wanneer we haarscherpe foto's willen maken (zeker bij langere sluitertijden) moeten we elke beweging van de camera moet elimineren. Numero uno is natuurlijk statief gebruiken. Ik las ergens dat de tweede grootste bepalende factor (al is die een pak kleiner dan het gebruik van een statief) het gebruik van de mirror lock-up functie van de camera is z.d.d. de beweging van de spiegel van de camera ook word geëlimineerd.

    Nu beschik ik over een Nikon D60 en ik vind daar een mirror lock-up functie (Spiegel omhoog) in het instellingen menu. 1x de ontspanknop indrukken geeft als effect dat de spiegel omhoog gaat. Nogmaals de ontstpanknop indrukken zou dan moet zorgen voor het nemen van de foto. Echter zo is dit niet bij mijn camera, ik heb geen andere keuze dan mijn toestal af te zetten om de mirror lock-up ongedaan te maken.

    Ligt dit nu aan mijn model van camera? Kan ik op bovenstaand beschreven manier geen foto's maken met mijn toestel?

    Alvast bedankt,
    MVG
    Nick
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

  • #2
    Re: Mirror lock-up

    De mirror lock-up voor de D60 is alleen bedoeld om te kuisen, niets anders
    Vandaar dat ik serieus zit te overwegen een beter toestel (D90/300) te kopen die dit wel kan.

    Persoonlijk vind ik het ook heel flauw dat ze dit niet toelaten op de D60, alle Canon's kunnen dit wel dacht ik.

    Comment


    • #3
      Re: Mirror lock-up

      Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
      De mirror lock-up voor de D60 is alleen bedoeld om te kuisen, niets anders
      Vandaar dat ik serieus zit te overwegen een beter toestel (D90/300) te kopen die dit wel kan.

      Persoonlijk vind ik het ook heel flauw dat ze dit niet toelaten op de D60, alle Canon's kunnen dit wel dacht ik.
      verdorie..
      nuja, het word niet ondersteund
      maar is het misschien niet een beetje overroepen de beweging van de spiegel die bewegingsonscherpte veroorzaakt, of is dit verschil wel degelijk merkbaar?
      ik neem natuurlijk aan als je de functie ter beschikking hebt dat je ze gebruikt, maar ik probeer mijn eigen een beetje te troosten nu door toch te weten te komen of het al dan niet veel verschil maakt
      Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

      Comment


      • #4
        Re: Mirror lock-up

        Vooral tussen 1 second en 1/30" is het echt wel merkbaar . Maar dat hangt er natuurlijk van af hoe hoog uw standaarden voor scherpte zijn.

        Ik heb ook zo is gemerkt bij een foto van rijdende auto's in de verte, bij valavond, en sluitertijd van enkele seconden, dat je duidelijk kon zien dat de camera natrilt van de spiegel die omhoog klapt (afstandsbediening gebruikt). In het begin zag je dan een bibberlijn die zich wel snel stabiliseert. (dus van de lampen van de rijdende auto's)
        En dan heb ik al niet het meest onstabiele statief.. maar een manfrotto 055xproB.

        Comment


        • #5
          Re: Mirror lock-up

          Aan het statief zal het inderdaad niet liggen
          Tja, we zullen er voorlopig mee moeten leven dan tot er een nieuwe body in huis komt
          bedankt voor je reactie Igor
          Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

          Comment


          • #6
            Re: Mirror lock-up

            als je nu je sluitertijd veel langer maakt, dan is qua belichting die eerste halve seconde dat iets trilt zo weinig dat het bijna onzichtbaar wordt. Stel dat je een stadsschap (heet dat zo?) 10 seconden belicht dan is slechts de eerste halve seconde beïnvloed door de trilling. Als je iets 20 keer te weinig belicht, dan staat er bijna niets op. In de lichten van een auto zou je dat dus nog kunnen zien als hij rijdt, maar het lijkt me verwaarloosbaar.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment

            Working...
            X