Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting concertfotografie: hoe & wat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

spotmeting: omdat je de artiest goed wil belichten en niet de ganse scène

en handig bij Nikon (Canon weet ik ni): spotmeting volgt gekozen focuspunt

ik werk in A-mode en met AF
    en soms auto-ISO (tss 1600 en 3200)

manueel: kan manuele focus zijn

manueel werken: allemaal goed en wel als de artiest(en) op hun plaats blijft(ven) staan
    maar als ze daar wild rond staan te huppelen, wil ik da wel es zien
    en dan met wisselende lichtomstandigheden
    Last edited by Dirtyharry71; 6 augustus 2010, 11:00.
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RockPhotographyDummy Bekijk bericht
      Vreemd dat veel mensen toch met dezelfde vragen zitten hé ...
      Ik las in een cursus over concertfotografie "stel de camera manueel in en gebruik spotmeting" en mijn idee was onmiddellijk ook "waarom is die spotmeting belangrijk als je toch manueel instelt?"
      Mag ik dus concluderen: "Spotmeting is in deze situatie correcter als je vóór het nemen van de foto een idee wil hebben of je zelf manueel correct aan het belichten bent"

Correct of niet correct?

Bijkomende vraag: geldt dit ook voor belichtingscompensatie? Maw heeft belichtingscompensatie een invloed op de uiteindelijke foto als je volledig manueel je camera instelt?
      Bij spotmeting moet je denken aan meerdere metingen, dus je meet naar believen een aantal donkere en heldere vlakken van een scene en op grond van je ervaring maak je dan een keuze, je eigen persoonlijke gemiddelde. Je brein fungeert dan als matrix meting, al dan niet met de nadruk op het centrum.

Belichtingscompensatie heeft altijd invloed, in welke mode de camera ook staat.

Comment

Spotmeting is voor concertfotografie alleen bruikbaar als die werkt op het gekozen scherpstelpunt.
        Daarvoor is Nikon beter dan Canon, bij Canon is dit alleen mogelijk bij de 1D modellen. De 40/50D en de 5D MKII hebben deze mogelijkheid spijtig genoeg niet, daar werkt de spotmeting alleen in het midden van het beeld, en dat geeft zelden goede resultaten bij concertfotografie.

Bij de 1D MKIII kies ik het juiste scherpstelpunt om op het gezicht scherp te stellen (spotmeting gekoppeld aan het scherpstelpunt), en dan pas ik de belichtingscompensatie aan tot de belichting zo goed mogelijk is. Dan zijn bijna alle foto's juist belicht.
        Ik werk in de diafragmavoorkeuzestand, meestal met het diafragma helemaal open, en dan pas ik de iso aan tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt. Dat zou ook wel kunnen met de auto-iso, maar die heb ik nog niet gebruikt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RockPhotographyDummy Bekijk bericht
          Vreemd dat veel mensen toch met dezelfde vragen zitten hé ...
          Ik las in een cursus over concertfotografie "stel de camera manueel in en gebruik spotmeting" en mijn idee was onmiddellijk ook "waarom is die spotmeting belangrijk als je toch manueel instelt?"
          Mag ik dus concluderen: "Spotmeting is in deze situatie correcter als je vóór het nemen van de foto een idee wil hebben of je zelf manueel correct aan het belichten bent"

Correct of niet correct?

Bijkomende vraag: geldt dit ook voor belichtingscompensatie? Maw heeft belichtingscompensatie een invloed op de uiteindelijke foto als je volledig manueel je camera instelt?
          Je conclusie is inderdaad correct.

Op mijn nikon d50 kan je de belichtingscompensatie in manuele modus zelfs niet instellen. Die lijkt me inderdaad geen functie in M te hebben. Tenzij je flitscompensatie in ttl uiteraard.
          Last edited by Teun_2; 6 augustus 2010, 19:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Je conclusie is inderdaad correct.

Op mijn nikon d50 kan je de belichtingscompensatie in manuele modus zelfs niet instellen. Die lijkt me inderdaad geen functie in M te hebben. Tenzij je flitscompensatie in ttl uiteraard.
            Sjonge sjonge... dat is nou juist de essentie van de manuele mode.. door NIET het pijltje of wat dan ook in het midden van de belichtingsschaal te draaien, zorg je juist voor belichtingscompensatie.. logisch toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Sjonge sjonge... dat is nou juist de essentie van de manuele mode.. door NIET het pijltje of wat dan ook in het midden van de belichtingsschaal te draaien, zorg je juist voor belichtingscompensatie.. logisch toch?
              Uiteraard. Beweer ik wat anders dan?

Ik zette het nog eens zo neer, aangezien ik dacht dat vraag echt specifiek op de belichtingscompensatieinstelling van de camera ging die dan, als die zou werken, niets doet.

Comment

sjonge jonge blijkbaar zitten hier veel mensen die er niet tegen kunnen dat je domme vragen stelt ... ik stel nochtans liever een domme vraag dan een dom antwoord te geven ... maar ja wie ben ik ... een beginner ...
                misschien moet er maar eens een afsplitsing komen van dit forum ... exclusief voor beginners! Dan hoeven de "profs" zich niet meer te ergeren aan al die domme vragen ...

Bedankt Teun voor de heldere uitleg voor beginners ... het is me allemaal veel duidelijker nu!
                Last edited by RockPhotographyDummy; 12 augustus 2010, 07:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                  Ik zet hem op P, zodat de camera de beste sluitertijd en diaframa instelt die passen bij de helderheid van het onderwerp. Spotmeter en centraal scherpstelpunt. Iso 800, one shot. Niet te zuinig met het aantal opnames, ca 300 foto's op een voorstelling van anderhalf uur.
                  Lijkt mij niet de juiste manier.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

zet em op diafragma-stand
                    en tenzij er veel licht is: gebruik laagst mogelijke f-waarde
                    en ISO ophogen (1600 en hoger is geen uitzondering)
                    en gebruik een lichtmetingsmethode die niet gans de scène metert
                    puntmeting of central weight bij Nikon
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                    X