Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

basketbal fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • basketbal fotograferen

    Hallo iedereen,

    Geen topic over hoe ik mn camera moet instellen om de juiste foto's te maken Daar heb ik genoeg topics op het forum overgelezen vanmiddag.

    Ik kwam altijd tegen dat je een lichtgevoelige lens moet hebben om schone foto's te maken. Ik ga vanavond kijken naar de Belgian Lions en was van plan om mijn kodak mee te nemen, alleen heb ik enkel 2 kitlenzen (ben nog maar kleine 2 maand door de virus gebeten ). Ik heb een sony a300 met 18-55 f3,5/5,6 en 55-200 f4/5,6.

    Geen van beide komt dicht in de buurt van de lenzen waarover ik gelezen heb. Nu vroeg ik mij af, ga ik wel iets van mooie foto's kunnen nemen. Met iets hogere iso en volledig open diafragma en niet te ver van het plein zou ik er toch moeten komen denk ik? Supermooie actiefoto's ga ik niet kunnen nemen, daar ben ik me van bewust. Maar iets minder mooie en wat stilstaande beelden moeten toch wel lukken.

    Of zie ik het verkeerd en laat ik hem beter thuis?

    Grtz
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  • #2
    Re: basketbal fotograferen

    Jammer dat er geen antwoorden gekomen zijn. Ik heb er toch redelijk wat genomen, de ene beter dan de andere.

    Ik zal ze eens in Beginnershoek plaatsen, misschien krijg ik daar meer respons
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #3
      Re: basketbal fotograferen

      Zie dit nu pas
      Wel: zeker zien dat je korte sluitersnelheden hebt en dat de af op continu staat (geen idee hoe dit heet bij sony). Als het buiten is met voldoende licht moet dit zeker mogelijk zijn. Als het binnen is ga je waarschijnlijk te kort komen met je lenzen. Wat dan eventueel helpt om de shutterspeed kort genoeg te houden is desnoods op maximale iso nog te underexposen en dan nadien bij te trekken, dit levert massas ruis op, maar liever een ruizige scherpe plaat dan een wazige ruisvrije

      Als je pant, niet vergeten je vr af of op panningmode te zetten als je body dat heeft.
      Last edited by Teun_2; 2 augustus 2009, 21:58. Reden: typo

      Comment


      • #4
        Re: basketbal fotograferen

        Als ik nu nog eens zou weten wat "pannen" is *voegt dit toe aan zn opzoeklijstje

        Ik heb de foto's op mn laptop gezet, de foto's waar niet te veel beweging op is, zijn goed gelukt.

        Bij de "actie" foto's zie je wel de beweging van de speler. Niet zo goed gelukt dus. Al ben ik tevreden met de foto's met mn kitlenzen. Ik zal ooit wel verbeteren, maar eerst hier wat mee prutsen en lessen volgen

        Ik heb de af op continious gezet, kon misschien de iso nog iets hoger gezet hebben, maar ik ken niks van PS ofzo om die dan aan te passen Moet me daar ook eens wat in verdiepen

        Het is toch mn doel niet om sportfotograaf te worden Meer als een vrijetijds bezigheid.

        Toch zeer bedankt voor de adviezen
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

        Comment


        • #5
          Re: basketbal fotograferen

          Bij pannen beweeg je met het onderwerp (in dit geval een speler mee). dit heeft als resultaat dat de speler, ondanks zijn beweging toch nog scherp is. De achtergrond is dit dan niet meer maar. Als extra bijkomend effect krijg je nog een geweldig snelheidsgevoel. Dit is wel niet altijd simpel en mislukt nogal vaak, zeker in het begin, maar even blijven oefenen. Bij pannen met je vr dus wel af, anders zal die proberen je beweging tegen te werken wat niet de bedoeling is. Het grote voordeel is dat je dan weer wat langere sluitertijden kan gebruiken zonder onscherpte van de spelers.

          Comment


          • #6
            Re: basketbal fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            zeker zien dat je hoge sluitersnelheden hebt
            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Als het buiten is met voldoende licht moet dit zeker mogelijk zijn. Als het binnen is ga je waarschijnlijk te kort komen met je lenzen.
            Het is helemaal niet moeilijk om binnen met weinig licht met een hoge sluitertijd te werken, buiten met veel licht wordt het weer een stuk lastiger.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: basketbal fotograferen

              Bedankt Teun Ik had al van "meebewegen met het onderwerp" gehoord. Nu weet ik ook dat dit pannen heet

              Volgende keer dat ik naar een match ga, ga ik het eens proberen. Ik zal eens wat foto's posten op het forum
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment


              • #8
                Re: basketbal fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Het is helemaal niet moeilijk om binnen met weinig licht met een hoge sluitertijd te werken, buiten met veel licht wordt het weer een stuk lastiger.
                Oei, ik had de zin eerst anders geformuleerd, vandaar. De bedoeling is wel duidelijk hoop ik. En graag gedaan en veel succes. pannen is niet zo gemakkelijk, vereist wat oefening, dus niet getreurd als de eerste resulaten wat mislukt zijn. Zeker voor sporters is dat moeilijk omdat die niet echt op één rechte lijn bewegen.

                Comment


                • #9
                  Re: basketbal fotograferen

                  Hey Sancho

                  Heb je geen problemen gehad om met je toestel binnen te geraken.

                  Toen ik tickets bestelde heb ik gevraagd of ik mocht fotograferen. Ze zeiden dat het van de organisator afhing, maar waarschijnlijk niet.
                  Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                  Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                  Comment


                  • #10
                    Re: basketbal fotograferen

                    Van mij was de match gratis, maar aan de ingang niks van controle. Maar ik had mn toestel in mn rugzak gestoken. Heb tijdens de match redelijk wat foto's getrokken, wel zonder flits. Niemand heeft iets komen zeggen.

                    Proberen waard zou ik zeggen

                    Ga je vanavond kijken misschien? Jammer dat het in A'pen is, anders zou ik ook wel willen gaan.

                    Grtz
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: basketbal fotograferen

                      jaja, ik ga vanavond kijken tegen Portugal en volgende week tegen Bosnië.

                      Op de site van het sportpaleis staat vrij duidelijk dat je niet mag fotograferen.
                      Ik ga het toch maar niet doen denk ik, zou het niet leuk vinden als ze mij uit de zaal zetten of zo.
                      Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                      Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                      Comment


                      • #12
                        Re: basketbal fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door TBoeve Bekijk bericht
                        jaja, ik ga vanavond kijken tegen Portugal en volgende week tegen Bosnië.

                        Op de site van het sportpaleis staat vrij duidelijk dat je niet mag fotograferen.
                        Ik ga het toch maar niet doen denk ik, zou het niet leuk vinden als ze mij uit de zaal zetten of zo.
                        Ik heb daarnet naar de match gekeken, en ik zag iemand staan met zn dlsr in zn hand. Maar het was jij dus niet?
                        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                        500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: basketbal fotograferen

                          Nee ik was het inderdaad niet.

                          Ik heb zowat rond gekeken en heb niet direct iemand met een DSLR gezien. Er zal hier en daar wel iemand tussen zitten, maar niet veel denk ik.
                          Compactjes waren er genoeg.

                          De ambiance was wel goed, ik heb ervan genoten.

                          Kom je niet kijken naar Bosnië? Dan kunnen we tijdens de rust samen een pint pakken.

                          Zijn er nog andere BD leden die misschien gaan kijken?
                          Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                          Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                          Comment


                          • #14
                            Re: basketbal fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                            Heb tijdens de match redelijk wat foto's getrokken, wel zonder flits.
                            Van zover heeft het geen nut om een flitser te gebruiken he.

                            Comment


                            • #15
                              Re: basketbal fotograferen

                              Ik zat bijvoorbeeld op de 4de rij, op pakweg 10 meter van de basket. Met een degelijk flits kan het toch wel nuttig zijn.
                              Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                              Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                              Comment

                              Working...
                              X