Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe dit goed fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe dit goed fotograferen?

    Het gaat hier om een paardenshow te Bobbejaanland waar het me niet lukt om scherpe foto's te maken.
    Ik krijg telkens bewegingsonscherpte in mijn foto's.
    Voorbeeld1
    Voorbeeld2

    De iso had ik helemaal omhoog gegooid, sluitersnelheid 1/10, diafragma: F4,5
    Verder heb ik nog diverse instellingen geprobeerd maar telkens te donker/te wazig.
    Welke instellingen raden jullie mij aan?

  • #2
    Re: Hoe dit goed fotograferen?

    Sluitersnelheid 1/6 sec en 1/10 sec is veel te laag voor bewegende onderwerpen. Probeer eens 1/200ste of zo.
    Diafragma zo groot mogelijk, f2:8 of groter als je kan. ISO ook zo hoog mogelijk, al ben je daar wel beperkt door de mogelijkheden van je D70.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe dit goed fotograferen?

      Oorspronkelijk geplaatst door GertJan1990 Bekijk bericht
      Het gaat hier om een paardenshow te Bobbejaanland waar het me niet lukt om scherpe foto's te maken.
      Ik krijg telkens bewegingsonscherpte in mijn foto's.
      Voorbeeld1
      Voorbeeld2

      De iso had ik helemaal omhoog gegooid, sluitersnelheid 1/10, diafragma: F4,5
      Verder heb ik nog diverse instellingen geprobeerd maar telkens te donker/te wazig.
      Welke instellingen raden jullie mij aan?
      1/10 is veel te traag voor bewegende onderwerpen. De onscherpte is dus logisch. Gebruik misschien een statief, want je beweegt zelf ook.

      Als je geen lichtsterkere lens hebt dan f4.5 dan vrees ik dat je in deze omstandigheden niet het juiste materiaal hebt.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe dit goed fotograferen?

        [QUOTE=
        De iso had ik helemaal omhoog gegooid, sluitersnelheid 1/10, diafragma: F4,5
        Verder heb ik nog diverse instellingen geprobeerd maar telkens te donker/te wazig.
        Welke instellingen raden jullie mij aan?[/QUOTE]

        Om in deze omgeving goede foto's te maken is lastig. Je bent binnen (weinig licht) en een bewegend onderwerp. De sluitertijd is bij beide foto's veel te traag. Bij de eerste foto denk ik dat je minimaal 1/500 nodig hebt i.p.v. de 1/10.

        Je hebt beide foto's gemaakt met de voorkeur instelling "Landscape". Als je toch kiest voor voorkeur instelling zou ik voor "sport" kiezen. Die geeft de snelste sluitertijd van die voorkeurinstellingen

        Ik denk echter (en dat bedoel ik niet lullig) dat je je eens moet gaan verdiepen in zaken als sluitertijd, diafragma, iso en de samenhang tussen die 3. In foto 2 zijn de kleuren ook dramatisch wat o.m te maken heeft met je witbalans. (Die stond op automatisch).
        Kennis van deze zaken geeft je de mogelijkheid om je camera (handmatig of semi-handmatig) in te stellen op de M, S of A stand. Misschien is het door jouw gebruikte objectief dan nog niet snel genoeg om in deze omstandigheden goede foto's te maken. Je weet dan wel waar het aan ligt. Een externe flitser zou misschien ook uitkomst kunnen bieden.
        groet, Rik

        Comment


        • #5
          Re: Hoe dit goed fotograferen?

          Als je een zo kort mogelijke sluitertijd wil, dan werk je in de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma helemaal open, en de iso zo hoog mogelijk.
          Kom je dan nog niet aan een sluitertijd die kort genoeg is, dan heb je lichtsterkere objectieven nodig of een camera waarbij de iso nog hoger kan. Hier heb je waarschijnlijk een combinatie van beide nodig, een heel lichtsterke lens + een camera die op iso 6400 (of nog hoger) redelijke resultaten geeft.

          Je hebt de iso "helemaal omhoog gegooid", is dat iso 1600? Ik heb hier drie verschillende programma's om de exif te bekijken, en het lukt mij niet om de iso-waarde te vinden in de exif van deze foto's...
          Als je hier al op iso 1600 hebt gewerkt, dan zal het met een f2,8 lens ook niet lukken, want dan zit je nog maar op ongeveer 1/20sec te werken. Als je een camera zou gebruiken die tot iso 6400 gaat, dan heb je op f2,8 nog maar een sluitertijd van 1/80sec, wat nog veel te lang is om bewegingsonscherpte uit te sluiten.

          Dit soort foto's zou ik alleen maar proberen te maken met een 50mm f1,4 , 85mm f1,8 of de 135mm f2 L. De 70-200 f2,8 zou ik er zelfs nog niet voor uit de fototas halen, want daarmee zal de sluitertijd nog te lang zijn. En dan kan ik nog niet garanderen dat de kwaliteit van de foto's aanvaardbaar is.

          Tenzij je hier foto's moet maken voor bijvoorbeeld een foldertje, zou ik eerder genieten van de show, en de camera gewoon in de fototas laten zitten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe dit goed fotograferen?

            De iso was 1600, en wat betreft een externe flitser is in deze omstandigheden ook niet mogelijk. Het is immers verboden er te flitsen wat de paarden op hol kan doen slagen.

            Ik zal binnenkort nog wel eens proberen, met de tips die jullie me gegeven hebben. Moesten de foto's niet lukken vanwege mijn materiaal, dan is dat maar zo. Het was in ieder geval het proberen waard. Ik ben inderdaad sterk afhankelijk van mijn materiaal; het is tot nu toe het enige dat ik heb. Maar als beginner ga ik nog niet zo veel materiaal aankopen.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe dit goed fotograferen?

              een goeie ouwe 50mm f1.8 af-d of de 85 f1.8 af-d kunnen hier helpen!
              beiden lichtecht en vrij goedkoop en goeie portret lenzen ook
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Hoe dit goed fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                een goeie ouwe 50mm f1.8 af-d of de 85 f1.8 af-d kunnen hier helpen!
                beiden lichtecht en vrij goedkoop en goeie portret lenzen ook
                Met die lichtsterke lenzen wordt de kans op een redelijke foto wat hoger, maar het is nog geen garantie op perfecte foto's in deze omstandigheden.

                Van de f4,5 die hier gebruikt is naar f1,6 , dat is drie stops verschil (dat is dus al 1/3 stop lichtsterker dan een f1,8 lens) .
                Nu is de sluitertijd 1/10 sec bij f4,5 en iso 1600, op f1,6 wordt de sluitertijd 1/80 sec bij iso 1600. Dan moet je ook nog rekening houden met de heel beperkte scherptediepte, en 1/80sec is nog steeds niet kort genoeg om dit soort actie te bevriezen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X