Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke wilbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke wilbalans

Misschien is het hier al ter sprake gekomen, maar ik wil de vraag nog eens stellen.

Welke witbalans is de juiste om foto's bij weer zoals vandaag (bewolkt, maar de zon probeert erdoor te komen) te gebruiken?
    Gaan voor zon of bewolkt, of toch maar automatisch?

Alle tips zijn welkom.

Re: Welke wilbalans

Ik zet de witbalans altijd op auto iso 200 en omdat je met lucht te maken hebt, gebruik ik ook een polarisatiefilter er bij, zodat de lucht niet zo verbleekt en het niet minst belangrijke is dat je altijd in RAW moet schieten.

Mocht er dan toch nog iets aan de foto niet helemaal goed zijn, dan zijn er zat programma's die jou foto weer iets gezonder kan maken, zoals Bibble pro, Lightroom, Photoshop en ga zo maar door.

Comment

once you go RAW, you never go back...

Comment

Ik fotografeer altijd in RAW en bewerk dan de foto's, maar ik vind toch dat er soms iets scheelt.

Vanmiddag ga ik sportfoto's trekken, zou ik dan mijn witbalans op auto zetten om het beste resultaat te hebben, of toch een bepaalde keuze nemen (zoals zon, bewolkt, schaduw)?

Comment

gewoon auto... en haal een polafilter... kost wel ongeveer 100 euro voor een goede, maar daar heb je nooit spijt van

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
            once you go RAW, you never go back...
            daar kan ik inkomen. Ik zet de witbalans op automatisch en als die niet goed zit is het werkelijk een fluitje van een cent om dat achteraf in RAW te corrigeren. Eens je daar het voordeel van ondervonden hebt ga je inderdaad nooit meer terug naar JPEG. Ik breek mij daar op het moment van de opname dus nooit mijn hoofd over
            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

RAW en auto-witbalans.

Comment

Working...
              X