Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Steeds weer wazige foto's met telelens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Steeds weer wazige foto's met telelens

    De titel zegt het al...
    Ik lijk maar geen goeie foto's te kunnen maken met mijn telelens.
    (Canon 100-300mm)

    Misschien doe ik iets grandioos verkeerd.
    Dus ik vraag jullie om alle mogelijke hulp

    Hier een voorbeeld:


    Canon EOS 400D
    f/5,6
    f/1000
    ISO 400
    Brandpuntafstand 300mm
    Max. lensopening 4,96875

  • #2
    Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

    volgens mij heb je een front-focus probleem

    greets
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

      Mss vorige post ff verduidelijken:

      Als ik kijk naar waar er scherpgesteld is zie ik dat het handje en de moto er scherp opstaat en de rest minder scherp.
      Waarschijnlijk heb je scherp gesteld op het gezichtje, en door een lensfout stelt je lens scherp op het gebied voor het gezicht.

      Ik weet niet welke camera je hebt, maar bij bepaalde modellen bij Canon kun je dit probleem eenvoudig oplossen door een simpele aanpassing in je camera.
      Zoniet zou ik teruggaan naar de winkel waar je de lens gekocht hebt.

      Comment


      • #4
        Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

        Je AF veldkeuze is toch wel juist ? (ik bedoel, je laat de camera toch niet kiezen=standaardinstelling bij Canon)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

          of je camera staat ingesteld op dichtsbijzijnde onderwerp en focust daarom op de boom/motorfiets

          Comment


          • #6
            Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

            Oorspronkelijk geplaatst door Sof!e Bekijk bericht
            De titel zegt het al...
            Ik lijk maar geen goeie foto's te kunnen maken met mijn telelens.
            (Canon 100-300mm)

            Misschien doe ik iets grandioos verkeerd.
            Dus ik vraag jullie om alle mogelijke hulp
            Lijkt me een gevalletje van op de verkeerde plek focussen.
            Alle focuspunten ingeschakeld?
            In dit geval moet je gewoon het centrale punt gebruiken en op het gezicht focussen.
            Verder is de scherptediepte heel klein omdat de lens vol open is gebruikt, iets knijpen is bij deze lens toch zeker aan te raden, ook wegens de algemene scherpte....

            PS, gezien aan de boom valt de scherpte vol open bepaald niet tegen.

            Comment


            • #7
              Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

              Ik zie ook dat je een (uiterste) brandpuntsafstand van 300mm gebruikt hebt, dit zorgt er ook wel voor dat je beeld softer is.
              canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                Dank je wel allemaal voor de snelle reacties!
                En idd, bij standpunten die "vast" blijven staan (bomen, gebouwen, ...) is de scherpte zeker niet slecht, best tevreden van zelfs.
                Maar om hun oogjes nu mooi glanzend en scherp te krijgen heb ik toch moeite blijkbaar.

                Iedereen enorm bedankt voor de uitleg, en vanaf het zonnetje er hier weer doorkomt ga ik buiten nog eens wat testen, met verschillende instellingen (gebaseerd op wat hier gezegd is) en zien wat het beste uitkomt.

                Als het gelukt is, laat ik het jullie weten
                Enorm bedankt allemaal!

                Comment


                • #9
                  Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                  Imho ligt het probleem bij je lens: op f/5.6@300mm is die gewoon slecht, en krijg je daar alleen maar softe beelden uit. Op 300mm moet je ze al dichtdraaien naar f/11 om er enige resolutie uit te krijgen. Kijk hier maar es: slrgear.com en klik dan op dat blur index grafiekje.
                  Als je scherpe beelden wil op 300mm, zal je moeten investeren in (veel) beter en helaas ook duurder glas.
                  Last edited by dleemans; 17 juli 2009, 14:18.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                    initieel zou ik ook denken dat er verkeerd scherpgesteld is, en dat er geen probleem is met de lens.

                    Ik heb trouwens iets gelijkaardig voor met mijn Canon 70-200 L 2.8 IS : op mijn 350D is het net dat er verkeerd wordt scherpgesteld; dus niet op het gekozen rode focuspuntje, maar op een object in de buurt; op mijn 5D presteert de lens top.
                    Idem met de 400D. Mijn Canon 70-300mm lens presteerde wel steeds goed op de 350D (wel op f5.6 natuurlijk)

                    Ik heb geen verdere tests gedaan om de oorzaak hiervan te vinden.
                    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                      Ik heb pas een test gedaan om te zien hoe scherp mijn lens was (canon 70-300 IS) en op 300mm was de foto heel wazig. De twee foto's zijn genomen op statief met zelfontspanner. De eerste is genomen op 180mm, de tweede op 300mm. Beide met diafragma 8. De IS was niet actief.
                      canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
                        Ik heb pas een test gedaan om te zien hoe scherp mijn lens was (canon 70-300 IS) en op 300mm was de foto heel wazig. De twee foto's zijn genomen op statief met zelfontspanner. De eerste is genomen op 180mm, de tweede op 300mm. Beide met diafragma 8. De IS was niet actief.
                        Amai, dat valt toch tegen op 300mm, ik dacht dat die lens beter was. Ook MLU gebruikt ?
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Amai, dat valt toch tegen op 300mm, ik dacht dat die lens beter was. Ook MLU gebruikt ?
                          Oei, dat was ik eigenlijk wel vergeten, maar zou dat veel verschil uit maken?
                          canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                            Ik zie nu wel dat ik vergeten ben er bij te zetten dat beide foto's gecropt zijn, maar ik vond zelf dat er wel een enorm verschil zat tussen beide
                            canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Steeds weer wazige foto's met telelens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
                              Oei, dat was ik eigenlijk wel vergeten, maar zou dat veel verschil uit maken?
                              (Na)trillingen in de camera, van de opklappende spiegel, kunnen genoeg zijn bij lange sluitertijden om onscherpte te veroorzaken. Maar bij 1/50s zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X