Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervelend, die zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervelend, die zon

    In mijn streven om zoveel mogelijk foto's te maken die technisch goed zijn loop ik tegen het probleem aan dat ik bij mooi zonnig weer veel missers heb. Ik fotografeer niet tegen het licht in maar probeer de zon liefst in mijn rug dan wel zijdelings van het onderwerp tge krijgen. Bij veel van mijn foto's zie ik overbelichte delen en schaduwen die de foto bederven. Uiteraard zou je alleen 's ochtends vroeg en 's avonds kunnen fotograferen maar niet elke situatie dient zich op deze tijdstippen aan.

    Graag uw tips om bij hard zonlicht toch ook mooie plaatjes te kunnen schieten.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Vervelend, die zon

    Invulflits of reflectiescherm zijn makkelijkste opties, maar niet altijd mogelijk afhankelijk van het soort fotografie je doet...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Vervelend, die zon

      Felle zon kan normaal toch geen probleem zijn? Begin eens met in RAW te fotograferen. Dat kan al veel oplossen.
      Groeten,
      Geert

      Comment


      • #4
        Re: Vervelend, die zon

        Op een heel zonnige dag doe ik het volgende:

        Camera op JPEG+RAW.
        Onderbelicht 1/3 tot zelfs 1 stop.
        Witte kleding zoals reflecterende bruidsjurken zijn moeilijk. (details)
        Vandaar je eigenlijk best in de schaduw werkt.

        Je camera goed leren kennen, beheersen en heel veel oefenen
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Vervelend, die zon

          Misschien je "Highlight tone priority" inschakelen? Handleiding p. 157 (enfin, in de E versie toch).

          (en niet vergeten om "in te flitsen"!)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: Vervelend, die zon

            Had vroeger dezelfde problemen bij auto's die in de volle zon zaten en ik enkel gedurende de volle middag hiervan foto's kon en mocht trekken.
            Nu heb ik leren spelen met onderbelichting en dit helpt voor mij enorm, je kan er dankzij de raw formaat nog enorm veel detail uit halen uit de donkerdere delen. En ik heb liever dat mijn odnerwerp goed belicht is dan mijn achtergrond.
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Vervelend, die zon

              Wat ook wil helpen is het moment op de dag uitkiezen.
              Het mooiste en het beste licht is tussen zon op en ondergang.
              In de zomer is dat vanaf 5:00 t/m 6a 7 uur in de ochtend en vanaf 20:00 t/m 22:00 a 23:00 uur
              De zond staat dan niet hoog aan de horizon en dat kan fletse foto's voorkomen.

              Comment


              • #8
                Re: Vervelend, die zon

                'k ben al begonnen met een stop onder te belichten, werkt vaak goed. Ben toch wat voorzichtig met flitsen. Als het even kan zoek ik een geschikt moment op de dag uit maar dat kan helaas niet altijd.
                Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                Comment

                Working...
                X