Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke instellingen wanneer?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke instellingen wanneer?

heb nu klein weekje een panasonic dmc fz8.
    macro foto's lukken me mooi scherp (zonder statief en extra macro lens voorlopig)

ik weet niet als de benoeming van de functie's bij alle camera's het zelfde zijn, veel ken ik al helemaal niet van fotografie. heb dit toestel tweedehands gekocht. ik had liever een tweedehands toestel waar ik meer mee kon dan een simpele compactcamera nieuw in de winkel voor zelfde prijs.

wie kan me bv tips geven als ik foto's wil maken van paarden in actie? welke functie best nemen welke iso en grootte van foto enzovoorts?
    ook het vastleggen van mooie scherpe foto's van mijn babyh (11 maand) is moeilijk daar hij hele tijd beweegd heb ik 'vegen' en als ik dan andere functie heb ik weer dik kwaliteits verlies...

ik neem aan dat je normaal toch met dit toestel scherpe foto's moet kunnen nemen van dingen in actie???

wie kan me helpen. heb mijn vriendin dan zover gekregen om een tweedehands grootlenscamera zoals deze te kopen ipv een nieuwe gewone compactcamera. nu moet ik toch kunnen bewijzen dat ik mooi foto's kan maken met dit toestel... macros met alle details van dien imponeren haar niet, het gaat haar om de actie foto's als ze op het paard zit, of tijdens feestjes mooie foto's en van onze zoon enzo...

Re: welke instellingen wanneer?

Lees eens een boek over da basis van fotografie en je zult al veel verder geraken
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

is zeker geen slecht idee en dat zal ik zeker spoedig doen! maar morgen gaik nog een foto's nemen tijdens het paardrijden en wil er iets meer uit halen dan vorige week. dus vlugge tips zijn wel eventueel welkom. als het om uitgebreid gaat verdiep ik me wel in de boeken!

Comment

zelf doe ik niet aan sportfotografie, maar voor bewegende beelden zonder 'vegen' moet je zorgen dat je sluitertijd snel genoeg is. Hoe snel hangt ook af van hoe ver je staat van het onderwerp.

Gebruik anders eens de zoekfunctie hier, op 'sport' ofzo. er zijn al vaker zulke vragen gesteld.

Ik quote alvast even een duidelijke post van Black bandit:

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als je een sluitertijd instelt die te kort is om bij de gekozen iso-waarde met de maximale diafragma-opening nog voldoende licht op de sensor te krijgen, dan is de foto onderbelicht.
        Je kan dus niet zomaar een korte sluitertijd kiezen, de andere parameters moet je ook in het oog houden. Als de lens niet lichtsterk genoeg is, dan zal je de iso moeten verhogen, maar met een lichtsterke lens waarvan het diafragma volledig open staat zal je ook weer een te kleine scherptediepte krijgen.

Het gaat hier over de basisbegrippen van fotografie, de sluitertijd, diafragma-opening en iso-waarde moeten in "evenwicht" zijn om de foto juist te belichten. Je kan niet zomaar één van de parameters aanpassen en hopen dat de foto goed belicht uit de camera komt...

Als ik een zo kort mogelijke sluitertijd wil dan werk ik nooit in de sluitertijdvoorkeuzestand, maar wel in de diafragmavoorkeuze. Met de juiste diafragma-opening voor net voldoende scherptediepte krijg je de kortst mogelijke sluitertijd, als die dan nog te lang is, dan moet je gewoon de iso hoger zetten.
        Bij concertfotografie werk ik altijd zo (zelfs op f1,4 als dat nodig is), en ook bij sportfotografie waarbij ik de actie wil bevriezen (meestal op f4 voor buitensporten). Bij sportfoto's met "beweging" gebruik ik wel de sluitertijdvoorkeuze om zelf het effect van de beweging in de hand te houden (ongeveer 1/80 voor panning foto's van wielrenners bijvoorbeeld).

Maar alles is dus afhankelijk van de omstandigheden, ik heb geen "best mogelijke instelling" voor een bepaald soort foto's, dat hangt af van een heleboel factoren (licht, brandpuntsafstand, snelheid van het onderwerp....).

Het is dus onmogelijk om hier een reeks vaste instellingen te geven, die zal je zelf ter plaatse moeten bepalen. Het enige dat je daarbij kan helpen is een goede kennis van de basisbegrippen van fotografie (sluitertijd, diafragma, scherptediepte, iso...).
        Zonder die basis zal je nooit het uiterste uit je camera en objectieven kunnen halen.
        succes!
        Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

[QUOTE=Horizon;2322378
          wie kan me helpen. heb mijn vriendin dan zover gekregen om een tweedehands grootlenscamera zoals deze te kopen ipv een nieuwe gewone compactcamera. nu moet ik toch kunnen bewijzen dat ik mooi foto's kan maken met dit toestel... macros met alle details van dien imponeren haar niet, het gaat haar om de actie foto's als ze op het paard zit, of tijdens feestjes mooie foto's en van onze zoon enzo...[/QUOTE]

Een grootlenscamera is niet genoeg.
          Er moet een grootsensorcamera komen, en daarbij grote, dure lenzen.

Comment

Working...
          X