Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptediepte

Hallo iedereen!

Ik ga overmorgen op vakantie naar Thailand en neem dus mijn Nikon D60 met o.a 10-20mm groothoeklens mee.

Nu is mijn vraag voor met name fotografie van "de stad" zelf, gebouwen en strand/zee op welke stand ik het beste foto's kan schieten (uitgaande van overdag, met redelijke zon).

Sommigen zeggen tegen mij op standje "Diafragma A", maar op het schermpje kan ik niet zien of dan ook de foto in zen geheel scherp is!

Of moet ik juist weer schieten op standje "Automatisch zonder flits"

Wie kan mij helpen?

Groetjes Jeffrey

Re: Scherptediepte

Uit je vraag kan ik opmaken dat je niet erg lang bezig bent met fotograferen en dat je onzeker bent hoe je je camera moet gebruiken. Maak gewoon honderden foto's en probeer telkens wat andere instellingen.Fotografeer vanuit andere hoeken dan recht voor je uit.Hoger camerastandpunt...lager camerastandpunt....horizontaal en verticaal.Geheugen kost tegenwoordig niet veel meer.Er zullen op die manier flink wat foto's tussen zitten die echt op niks lijken.....maar er zullen ook vast en zeker foto's bijzitten van een hoger niveau. Je gaat van mijn uitleg hier misschien niet echt veel opsteken.... maar wanneer je je vlak voor je vertrek nog gaat vastklampen aan de één of andere uitleg die hier nog gaan volgen ben je niets verder. Maak de analyse van uw foto's wanneer je terug thuis komt....sorteer je foto's in een stapel die jij en je familie of vrienden goed vinden en een stapel die je echt niet goed vind. Probeer uit te vissen waarom je ze goed of slecht vond en de volgende keer dat je op reis gaat zul je vast en zeker beter weten wat werkt en wat totaal niet. Op de vraag die je hier formuleerd ga je weinig echt bruikbare antwoorden krijgen ....om de simpele reden dat er veel teveel info moet gegeven worden in een te kleine tijdspanne. Veel succes!
    Last edited by RUPSELKOPKE; 5 juli 2009, 03:16.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Re: Scherptediepte

Als je alles scherp in beeld wil met een 10-20mm lens, dan kan je de diafragmavoorkeuzestand gebruiken en werken op f8 - f11.
      Maar als er een onderwerp heel dicht bij de camera zit, en je stelt daarop scherp, dan zal de achtergrond toch nog onscherp worden.
      Maar in de diafragmavoorkeuzestand zal je zelf ook inhet oog moeten houden dat bijvoorbeeld de sluitertijd kort genoeg is om geen bewogen foto te krijgen (dan moet je een statief gebruiken, of de iso hoger zetten).

Als je de automatische stand gebruikt, dan ben je afhankelijk van de keuze die de camera maakt, afhankelijk van het beschikbare licht.

Het is handiger dat je eerst de basisbegrippen van fotografie kent, aan de hand daarvan kan je heel gemakkelijk bepalen wat de best mogelijke instelling is voor een bepaalde foto. Er is geen wonderformule voor de perfecte instelling, want die is afhankelijk van verschillende factoren.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Working...
      X