Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rally Ieper

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rally Ieper

In Ieper is er dit weekend rally.
    Nu heb ik pas een nikon D90 met 18-105 lens en 70-300 lens.
    Ik zou graag wat actiefoto's nemen van de rally.
    En met dit een nieuw toestel is, hoop ik dat ik mooie foto's kan nemen.
    Op wat moet ik letten?
    Welke instellingen zouden jullie gebruiken
    Heeft er iemand ervaring met autosport fotografie?
    Jammer genoeg voorspellen ze geen zonnig weer. Het zou bewolkt zijn met kans op lichte regen. Dus dat gaat waarschijnlijk ook een rol spelen.

In ieder geval al bedankt voor de info
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Re: Rally Ieper

Goh, ik heb al een paar rally's getrokken en wat ik het liefst doe is panning.
    Juist ken ik de afstellingen niet meer maar ik denk dat ik met een 70-300 een sluitertijd van 180 a 500 gebruik maximum.
    Zo kan je pannen en toch de wielen van de auto zien bewegen.
    Diafragma zet ik tussen de 4.5 a 11, hangt er ook vanaf, in low light, zou ik zeggen zo open mogelijk. ISO, is bij mij automatisch maar het zit meestal rond de 100-200.
    Nu, dit is mijn ervaring, ik ben ook geen prof dus.... .
    PENTAX *ist DL + 2GB SD Card + SMC PENTAX-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL + Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO + Sigma 50mm 1:2.8 DG MACRO + METZ Mecablitz 48 AF-1 + Lowepro Slinghshot 300 AW http://www.xiribi.be

Comment

Kies voor een vaste sluitertijd van bv 125 zodat je nog een beetje beweging in de wielen hebt als je gaat pannen.

Ik kies een bocht waar ze redelijk moeten vertragen zodat ze niet te snel rijden op het moment dat ik fotografeer.
      Vergeet uw toestel niet op continu scherpstellen te zetten ...
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

ik heb exact dezelfde combi en ik zal er ook zijn

ik kreeg van Meneer Peeters (ere wie ere toekomt) de volgende tips volgens de manier waarop hij doorgaans zijn fotoos neemt

altijd shutter prioprity, laagste ISO mogelijk

panning: tragere sluitertijden (tussen 1/80, 1/100 en 1/160 afhankelijk van de afstand tot het voertuig (grotere afstand=grotere "focal" uiteraard) en keuze tussen AF-C mode of manueel prefocussen (focussen op het punt waar je wagen verwacht en dan switchen van A naar M mode (op de lens) zodat de focus niet verandert wanneer je sluiter induwt)

zijdelingse en frontaal: sneller sluitertijden (tussen 1/250 en 1/400, met regel in achterhoofd focal x crop factor (bv 200mmx1.6 crop = 1/320)

lichtmeting op spot
        focus op spot of matrix

natuurlijk ga ik zelf wat spelen met de instellingen tot ik iets gevonden heb wat een bevredigend resultaat geeft (dus als je iemand ziet aanmodderen met dezelfde combi als jou dan ben ik dat wellicht )

Comment

Bedankt voor de info. Maar panning is niet gemakkelijk zeker hé.
          Misschien dat ik een paar keer panning probeer. En als het niet lukt dan ga ik wel snellere sluitertijden nemen.
          Ik ga wel eens moeten kijken waar ik op mijn toestel de lichtmeting op spot moet zetten en de focus ook op spot of matrix.
          Het toestel is nog te nieuw, ken het niet vanbuiten.
          Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patmanzzz Bekijk bericht

lichtmeting op spot
            focus op spot of matrix
            Nog een vraagje:

Lichtmeting op spot: geen probleem vind ik.
            focus op spot of matrix?? Dat begrijp ik niet Ik kan de focus op automatisch, enkelvoudig of continue zetten. Maar spot of matrix vind ik niet. Heeft dat niet te maken met de lichtmeting.

Enne, Ja ik ga naar dikkebus. Tschijnt dat daar een mooi plaatsje is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
              In Ieper is er dit weekend rally.
              Nu heb ik pas een nikon D90 met 18-105 lens en 70-300 lens.
              Ik zou graag wat actiefoto's nemen van de rally.
              En met dit een nieuw toestel is, hoop ik dat ik mooie foto's kan nemen.
              Op wat moet ik letten?
              Welke instellingen zouden jullie gebruiken
              Heeft er iemand ervaring met autosport fotografie?
              Jammer genoeg voorspellen ze geen zonnig weer. Het zou bewolkt zijn met kans op lichte regen. Dus dat gaat waarschijnlijk ook een rol spelen.

In ieder geval al bedankt voor de info
              't Is nu al te laat... maar eventueel plastiekzakje ofzo ter bescherming rond de body doen is wellicht handig ;-))

Vond het maar een triestig weertje, ben ook geweest, aantal leuke shots kunnen maken maar vind ze niet echt spectaculair. (ofwel was mijn verwachtingspatroon te hoog)
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lollie-be Bekijk bericht
                Nog een vraagje:

focus op spot of matrix?? Dat begrijp ik niet Ik kan de focus op automatisch, enkelvoudig of continue zetten. Maar spot of matrix vind ik niet. Heeft dat niet te maken met de lichtmeting.
                Hiervoor moet je in het menu gaan, lukt niet met een knop rechtstreeks.

(staat in de handleiding hoor)

Comment

iemand mooie beelden gemaakt trouwens?
                  (vanop een legale standplaats? ;-))
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

Comment

Working...
                  X