Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie met bewegende onderwerpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nachtfotografie met bewegende onderwerpen

Hey all,

De volgende vraag:

Wanneer ik een tafereeltje wil vastleggen in schemering of avond, nacht met volgende kenmerken:

gezellig terrasje waar 4 mensen in een stoel zitten, leuke belichting door kaarsen of lichten.
    Als ik deze sfeer wil vastleggen, zal ik de sluitertijd moeten verhogen en met statief werken en "meestal" de witbalans zelf vastleggen (het gele licht laat de foto snel rood zien, correct?).

Maar als de sluitertijd nu naar 4 of 6 seconden gaat, stelt het probleem zich dat deze mensen zich echt geen 6 seconden kunnen bedwingen om NIET te bewegen.

Hoe kan ik dus een haarscherpe sfeervolle foto nemen met een iets wat bewegende onderwerpen in?

EDIT:
    ik heb dus al iets gelezen over invulflits, MAAR.. wat doet dit? gaat hierdoor de sfeer niet verloren?
    Last edited by KazzZ; 10 juni 2009, 15:54.
    Canon 5D2 en wat glas

Re: nachtfotografie met bewegende onderwerpen

Niemand?
    Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
      Niemand?

Denk dat je de ISO zo hoog als mogelijk moet opschroeven.Bij een Canon 5D en beter nog,een Nikon D700 ga je dan wel nog mooie resultaten boeken,zelfs op ISO3200/6400.Andere cameratypes gaan hier moeilijker mee omkunnen;alles hangt er vanaf hoe groot je zo'n foto wil afprinten,hoe groter,hoe kritischer het wordt.

Walter
      D850

Comment

ik volg dit draadje met aandacht.

Comment

Om de sfeer te kunnen vastleggen moet je je behelpen met het bestaande (available) licht, dan neem je het op zoals jij het gezien hebt. Vroeger, toen er nog géén digitale fotografie bestond moest je je toevlucht nemen tot een hooggevoelige film met grove korrel en kleurverschuivingen tot gevolg. Bij een digitale camera niks dan voordelen, hop even de gevoeligheid zo hoog mogelijk instellen, maar ja dan wel méér ruis te zien maar experimenteren kan géén kwaad hier.
          Zit je dan nog met een langere sluitertijd dan zeker je camera goed vasthouden (op statief) en als je de "figuranten" kent waarom dan niet vragen even goed stil te blijven zitten ? Het is en blijft een moeilijke opnamesituatie.
          Invulflits, ja, is een oplossing maar men zegt soms wel eens dat de sfeer dan "doodgeflitst" wordt. Beter is de flitser van de kamera los te maken (als je over een losse flitser beschikt) en wat verder van de kamera te verwijderen. Maar het is en blijft een puntlichtbron die lelijke schaduwen kan veroorzaken. Best richten op een zo groot mogelijk qua kleur neutraal vlak en een "bounce" licht op het onderwerp laten vallen.
          Maar mijn voorkeur gaat naar de available light fotografie tegen een hoge gevoeligheid en afgemeten kleurtemperatuursinsteling (neigend naar een warme rode sfeer)

Comment

...
            Maar als de sluitertijd nu naar 4 of 6 seconden gaat, stelt het probleem zich dat deze mensen zich echt geen 6 seconden kunnen bedwingen om NIET te bewegen.
            ...
            ik heb dus al iets gelezen over invulflits, MAAR.. wat doet dit? gaat hierdoor de sfeer niet verloren?
            Volgens mij is de belichtingstijd die je als voorbeeld geeft sterk overdreven. Enkele dagen geleden nam ik (omdat ik m'n apparatuur toch al had meegenomen) foto's van een jazzoptreden in een vrij duister restaurant met volgende instellingen : 1600 iso, F 2.8, sluiter 1/10 sec, en ik had de indruk dat het fototoestel toen reeds lichtgevoeliger was mijn oog (misschien zie ik niet al te best ).
            De verlichting op de gezellige nachtelijke terrasjes die ik al heb meebeleefd, was m.i. meestal beter dan de hoger genoemde. Als je dan nog een statief kunt gebruiken zal een belichtingstijd van 1 seconde m.i. in 90% van de gevallen volstaan, en zo lang kunnen de meesten toch blijven stilzitten .

Eventueel toch invulflitsen, maar dan tenminste 3 stops onderbelicht.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ok, niet echt wat ik verwacht had..

Ik dacht dat je echt een onderwerp toch even kon bevriezen zonder al teveel te moeten inboeten op sfeerlicht.

Die 4 tot 6 sec zijn echt niet overdreven hoor.

Jij werkt op ISO1600. Ik wil werken op ISO200 of max 400. Met een statief geen enkel probleem. Enkel het bewegen van de mensen é..
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

Ok, niet echt wat ik verwacht had..

Ik dacht dat je echt een onderwerp toch even kon bevriezen zonder al teveel te moeten inboeten op sfeerlicht.

Die 4 tot 6 sec zijn echt niet overdreven hoor.

Jij werkt op ISO1600. Ik wil werken op ISO200 of max 400. Met een statief geen enkel probleem. Enkel het bewegen van de mensen é..
                200 tot 400 iso met kitlenzen (f3.5 is waarschijnlijk het beste dat ze halen) vrij lastig
                niet voor niets heb ik ondertussen primes gekocht (mijn camera is in kleur niet doenbaar boven 400iso)
                als je in de buurt van een bakstenen gebouw zit: krachtig flitsen op de muur (dus niet met ingebouwde flitsje) ofwel een rood/oranje plastic voor je flits (ook best niet rechtstreeks, want dan wel heel erg rood en onnatuurlijk)

D700 schijnt er een goeie voor te zijn
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Je kunt beter een lichtsterke lens gebruiken. bv een 50mm 1.7 of 1.4.
                  Hiermee gaat het perfect.
                  iso 800, sluitertijd 1/100 geen probleem.

Comment

Een klein invulflitsje op het rear window kan het ook wel doen.

Comment

Ha licht zetten. Ik zou dit 100% anders doen (50% ).
                      Je maakt je setup met voldoende (ambient) licht, zodat je bv. vanaf statief 1/8 s haalt op bv 400iso, met een beetje scherptediepte;
                      Daarna maak je de foto met 2 stops onderbelichting (bv met 1/30) speed.
                      Of zo iets. Precies plaatsen van flitser kan hier helpen.

-m-
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Maar dan heb je toch nog steeds bewegingsonscherpte van de mensen die daar bewegen? of sla ik iets over?
                        Canon 5D2 en wat glas

Comment

Maar dan heb je toch nog steeds bewegingsonscherpte van de mensen die daar bewegen? of sla ik iets over?
                          1/30s: als de mensen even stilzitten zal dat wel lukken

-m-

-
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
                          X