Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiofotografie: Een witte achtergrond ook echt wit krijgen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studiofotografie: Een witte achtergrond ook echt wit krijgen?

Ik ben nog niet zo lang bezig met studiofotografie maar het valt niet mee moet ik zeggen. Ik heb 3 lampen en 1 reflectiescherm. Soms zie ik van die soort modefoto's waarbij de achtergrond strak wit is. Mij lukt het soms redelijk, maar zeker niet zo mooi egaal super wit.

Ik weet dat de truck vogels mij is 2 lampen op de achtergrond, deze iets laten overbelichten zodat je een witte achtergrond krijgt.

Maar toch lukt het niet helemaal lekker.

Ook heb ik wel eens dat het dan een beetje geel wordt. Dan denk je de witbalans wat terug trekken, maar dan wordt het model ook weer blauwig.

In PS kan je natuurlijk een andere achtergrond invoegen, maar het liefst doe ik het gewoon met de techniek. Scheelt weer bewerken achter de PC.

Of doen anderen het ook achter de PC zo mooi strak wit krijgen?

Graag jullie advies.
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Studiofotografie: Een witte achtergrond ook echt wit krijgen?

nop, juiste achtergrond gebruiken (als je vast paneel hebt: de juiste verf gebruiken) een stop of 2 (max) overbelichten op de achtergrond. Mooi wit is eigenlijk gewoon uitgebrand
    verder spotmeting op het model om de juiste sluitertijd/diafragma in te stellen.

meer weet ik er ook niet van
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

DAt probeer ik ook, 2 stops overbelichten. Maar lukt toch niet zo prima.
      Ik heb 2 paraplu's op de achtergrond staan. (achtergrond papier)
      Ook wat last van vals licht wat terug komt achter het model van de achtergrond lampen.
      Maar ik heb te weinig ruimte om er blokschotten tussen te zetten (tussen model en achtergrondlicht)

Nog meer tips?
      Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

ik zou precies zonder paraplus werken voor achtergrond. Of het helpt weet ik niet aangezien ik nog nooit met paraplus geprobeerd heb.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

je moet directioneel licht gebruiken. dus knal op de achtergrond. eventueel wel een beetje diffuseren.

Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

Comment

Met paraplu kan hoor (leerde het ooit zo op school), maar gebruik geen doorflitsparaplu's omwille van teveel strooilicht. Ik gebruik tegenwoordig ook eerder direct licht en dus geen paraplu, maar het kan zeker en vast. De truc is: plaats je model ver genoeg van je achtergrond vandaan om te voorkomen dat je model licht "vangt" dat van je achtergrond reflecteert. Doe een test: belicht je achtergrond en fotografeer dan je model met enkel je achtergrondlicht. Nu moet je model afgetekend zijn als een perfect zwart silhouet. Is dat niet het geval dan heb je ergens "vals" licht, ofwel van je achtergrond ofwel van bijvoorbeeld reflecterende muren, ramen,...

Een heel geïmproviseerde manier en dus verre van ideaal vind je op mijn blog.

Hopelijk ben je hier wat mee.
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

Comment

Hmm, ik ken dat probleem. Meestal zie ik pas tijdens de bewerking dat een lamp de achtergrond net niet helemaal overbelicht. Hoe kan je dan in photoshop een slecht overbelichte witte achtergrond snel witter maken?
              Canon 50D & 350D, 10-22, 17-85 USM IS, 50 USM, Sigma 70-300

Comment

Witter maken in PS kan vaak met levels. Maar zorg er bij opname sowieso voor dat het deel van de achtergrond achter je model (vaak dus het midden), zeker correct belicht is. Als je dan moet gaan corrigeren in PS, dan hoef je enkel maar de randen van het beeld te doen, de rest is dan al ok. Andersom is veel moeilijker want dan moet je "rond het model werken", maar dat wist iedereen al wel denk ik...
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

Comment

Working...
                X