Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paardensport

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Paardensport

Het afgelopen weekend heb ik met m'n D90 heel wat foto's gemaakt van m'n dochter die aan paardensport doet. De resultaten zijn best meegevallen maar ik heb nog wat tips nodig. Soms wil ik alleen paard en ruiter scherp in beeld hebben, dus foto's met weinig scherpediepte. Als ik de f-waarde bv op 2,8 heb staat wordt de sluitertijd heel kort, soms wel 1/2500 sec. Als ik de sluitertijd lager zet worden de foto's overbelicht denk ik.
    Een groter diafragma geeft dan weer minder scherptediepte. Op zich geen ramp maar vraag me af hoe je dat oplost. Ik gebruikte een Sigma 50-150 1:2.8 APO HSM lens. Ik denk niet dat dit een modale lens is.

Iemand wat tips?
    Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

Re: Paardensport

In de diafragmavoorkeuzestand kies je toch de gewenste diafragma-opening, en dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast voor een zo correct mogelijke belichting.
    Als je manueel werkt, dan moet je sluitertijd, diafragma en iso zo kiezen dat het lichtmetertje in het midden staat. Pas je één waarde aan, dan zal je ook een van de andere parameters moeten aanpassen om de belichting weer juist te krijgen (als de hoeveelheid licht ondertussen hetzelfde is gebleven).

Je kan dus niet één waarde aanpassen en verwachten dat de foto nog correct belicht is...

Als je het diafragma te ver dicht zet, dan zal de sluitertijd wel te lang worden (dan kan je de iso nog verhogen).

Als je zelf alles wil instellen, dan is het wel handig dat je de basisbegrippen van fotografie kent, en weet hoe je daarmee de best mogelijke resultaten kan krijgen.

Een basiscursus (eventueel een boek) is aan te raden als je wil experimenteren, anders weet je niet wat er gebeurt wanneer je ergens een instelling wijzigt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Het lijkt mij dat je ISO-waarde heel hoog staat om zo'n korte sluitertijd te bereiken. Verlagen dus, op de D90 heb je een stand 'LOw ISO", probeer dat eens.
      Nikon Df

Comment

De iso stond op automatisch. Heb die foto's nagekeken en die staat steeds tussen 200 en 300. Valt dus nog mee denk ik zo....

Ik heb een goed boek over de D90. Ik vermoed dat ik beter de diafragma automatiek gebruik, maar als die bv op f 2.8 staat wordt de sluitertijd ca. 1/2000 om geen overbelichting te krijgen. Wat als ik dus een langere sluitertijd wil om beweging in de foto te krijgen? Dan moet dus het diafragma dichter en krijg je dan toch weer meer scherptediepte?

Zal nog veel moeten experimenteren met de diverse instellingen.

dank voor jullie reactie..we blijven oefenen..
        Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

Comment

Als je een heel kleine scherptediepte + bewegingsonscherpte wil, en er is teveel licht, dan zal je met ND filters (grijsfilters) moeten werken om een deel van het licht tegen te houden.

Als je het diafragma verder dicht zet, dan krijg je altijd meer scherptediepte en een langere sluitertijd.

Maar als je meebeweegt met het onderwerp (panning dus), met een relatief lange sluitertijd, dan wordt de achtergrond vanzelf onscherp door de bewegingsonscherpte.
          Dan is het geen probleem om zelfs op f16 te werken, daardoor heb je ruim voldoende scherptediepte om het onderwerp scherp in beeld te houden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Dat is wat ik bedoel! Ik wil weinig scherptediepte en wat bewegingsonscherpte...ook als er veel zon en dus licht is !

Grijsfilter lijkt dus hier de oplossing

Mooi! Dat probeer ik eens uit...

bedankt voor de tip.

Comment

Working...
            X