Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help :( stof

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help stof

Met een wattenstaafje?
    Zo een speciaaltje mag ik dan hopen?
    Ik durf de eerste keer het toch niet zelf doen hoor, dus nog altijd een oproep naar mensen die me kunnen helpen bij mijn eerste keer
    Canon 5D2 en wat glas

Comment

Nee, gewoon een normaal wattenstaafje

Is natuurlijk wel een kwestie van heel voorzichtig over de stofjes heen te gaan (met een loepje zie ik ze vaak duidelijk zitten, nadat ik ze op de foto gelocaliseerd heb)...zacht er overheen met de wattenstaaf...camera op de kop, blaaspeer er over en dat net zo lang tot alle stofjes weg zijn

(blaaspeer blaast de stof wel "rond" in de camera, maar dat stof zat er dus blijkbaar ook al...en dat hou je ook..) Op die manier maak ik maandelijks de camera even schoon, gaat altijd goed en met een kwartiertje klaar.

edit: je bent welkom om langs te komen voor een demonstatie met de wattenstaaf...maar ben bang dat Harderwijk (NL) wat ver rijden voor je is
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ja idd

Dus blijf ik nog even met mijn probleem zitten

Ik zou hem bij Robijns gaan binnendoen in St Truiden, maar ja, daar leer ik ook niets uit é
        Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
          Ja idd

Dus blijf ik nog even met mijn probleem zitten

Ik zou hem bij Robijns gaan binnendoen in St Truiden, maar ja, daar leer ik ook niets uit é
          Gewoon rustig gaan zitten , zorgen voor goed licht ,verstand op nul (loopt het fout dan heb je een prima argument om je wederhelft te overtuigen dat die nieuwe camera nodig is)
          Een of 2 keer met swabkes erover met paar druppels eclips en klaar is kees.
          Succes,Noel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
            Gewoon rustig gaan zitten , zorgen voor goed licht ,verstand op nul (loopt het fout dan heb je een prima argument om je wederhelft te overtuigen dat die nieuwe camera nodig is)
            Een of 2 keer met swabkes erover met paar druppels eclips en klaar is kees.
            Succes,Noel
            Idd, gewoon eens goed je handleiding lezen hoe je je sensor sluier omhoog kunt houden en dan je sensor reinigen. Het stelt eigelijk tweemaal niets voor en dit voor 40 euro en meer is dat snel verdient geld voor hij/zij die het doen.

Wat heb je nodig:
            Dit: http://www.visibledust.com/products3.php?pid=602
            en
            Dit: http://www.dust-aid.com/08dustwandkit.html (voor de vloeistof ben ik het niet zeker, er is hier ergens een draadje met een bijhorende link om te zien met welke vloeistof je mag werken voor uw eigen sensor).

Dat eerste ding is een loupe met een 7x vergroting en ledverlichting waarbij je alles ziet liggen op je sensor. Kost wel wat geld maar zeker zijn waarde bewezen. Het leuke eraan is dan ook als je gedaan hebt na controle of er nog iets op de sensor ligt je met de loupe en al de camera kunt draaien en uitzetten. Dan ben je zeker dat er geen stof op de sensor zal liggen.

Heb het zo ook nergens geleerd hoe het moet, enkel door wat te gaan zoeken op youtube hoe ze het doen (in mijn geval was het een canon 40 D)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
              i.... tip 1: verwissel je lenzen NOOIT buiten (tenzij je echt niet anders kan) of in en stoffige omgeving. tip 2: verwissel je lenzen alleen als je dat nodig acht en probeer thuis op voorhand te bepalen welke lens je nodig hebt op je trip (je zal wsl nog wel eens moeten switchen, maar dan toch al een keer minder).
              Dat je je lenzen niet moet wisselen in een stoffige omgeving, okee dat ben ik wel met je eens... maar nooit buiten lenzen verwisselen Je reinste flauwe kul als je 't mij vraagt En hoe wil je nu altijd op voorhand bepalen welke lens je nodig hebt Ik wissel geregeld lenzen, en regelmatig ook buiten en zelfs ook in m'n stoffige auto (en geloof me, mijn auto is écht stoffig van binnen, een poetsdoek zou wonderen doen ). Dáárvoor heb ik júíst gekozen voor een DSLR. Gemiddeld maak ik mijn sensor misschien 1x per maand o.i.d. schoon. Het schoonmaken van de sensor hoort er gewoon bij.

Ik maak al geruime tijd gebruik van de Visibledust Arctic Butterfly en ben hier zéér tevreden over. Ik heb hier ook al 1 1/2 jaar een setje sensorswabs met V-Dust formula liggen en heb deze nog nooit hoeven gebruiken omdat ik met mijn Butterfly de sensor altijd perfect schoon krijg
              www.indetailfotografie.nl

Comment

@Blue point

Goede tip die loupe Ik gebruikte tot nog toe een bureaulamp en omgekeerde manuele lens :P Maar dat werkt ook niet zaligmakend haha...

@Kazz

Je kunt het inderdaad best een gewoon zelf proberen, moeilijk is het helemaal niet. Als je ook nog eens bedenkt dat je feitelijk de sensor zelf niet aanraakt, maar een miniscuul glasplaatje ervoor maakt het misschien al wat minder "eng". Je moet dus enkel zorgen dat je geen krassen maakt op dat glasplaatje én geen vocht in je camera spuit/blaast...

De duurdere manier is er speciale reinigingsspullen voor te kopen welke het stof "losweken" (het zit soms best vast) of zoals ik met een wattenstaafje (duurt wat langer omdat je soms opnieuw moet beginnen, maar kost dan ook alleen maar tijd).

Wat je in ieder geval NIET moet gebruiken zijn van die persbusjes met lucht...daar komt vaak toch nog vocht uit én dat blaast veel te hard op je sensor...

Het belangrijkste is dat je batterij goed vol is, zodat je spiegel omhoog blijft staan.

Zoals hierboven al gezegd. Je sensor reinigen is gewoon "part of the job" als je het maandelijks bijhoudt ben je met 15 tot 30 minuten klaar en heb je nagenoeg nooit last van stofjes op de foto's

En zoek even op youtube hoe anderen het doen, daar heb ik de "durf" voor de eerste keer vandaan gehaald (die duurde een hele avond, omdat ik dus wel zo'n spuitbusje had gebruikt...)
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Okido..
                  Ik denk dat ik om te beginnen inderdaad dat loepje ga aanschaffen en de Visibledust Arctic Butterfly omdat die niet direct een NAT product nodig heeft é?
                  Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                    Is er iemand uit de buurt van Tienen - Leuven - Landen - St Truiden die me wil helpen?
                    Ik ben zelf van Tienen, maar nog geen ervaring met het kuisen ervan. (ik heb dan ook een olympus hé ) Grapje ...
                    Ik weet niet waar je woont, maar in Tienen zijn er wel een aantal fotowinkels die je kunnen helpen. Ik ga straks sowieso naar de nieuwstraat want ik ga daar es rondneuzen.

En dan fotokes trekken in de Paterskerk. Greetz, I
                    Nikon D90 - SIGMA - 70-200 2.8 EX APO II - Nikkor 55mm *** Vanguard AK-4 Tripod - Manfrotto M-Y Monopod 776YB *** Adobe PS CS5
                    The Sky is not the limit... the ground is..

Comment

Ja die naast de esprit?
                      Kan je daar eens vragen wat het kost voor een Sony DSLR te kuisen? En welke kuisproducten hij heeft?
                      Canon 5D2 en wat glas

Comment

'k Weet wel dat in de handleidingen van DSLR's reinging met spuitbussen (samengeperste stofvrije lucht) wordt afgeraden, maar ik vraag me toch af of dat geen betere methode is dan reiniging met een blaaspeer. Dat je het buisje waaruit de perslucht komt niet vlakbij de sensor moet houden, lijkt me logisch omdat de luchtstroom daar zeer krachtig is en zo behoorlijk wat druk op de sensor kan uitoefenen. Op een afstand van 5 a 10 cm en daarbij het hendeltje van de spuitbus enkele keren voorzichtig indrukkend (dus geen "volle gas" geven), kan m.i. geen kwaad. Heeft iemand dat reeds geprobeerd of weet iemand een (andere dan ik noem) reden waarom dat uit den boze is?
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik ben net bij Foto Robijns geweest in St truiden!

Wat een vriendelijke mensen!! Wow echt

Ik ga dus met mijn DSLR naar daar, en ze gaan het de eerste keer gratis voor doen als ik de producten koop.

Prima service!!
                          Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                            'k Weet wel dat in de handleidingen van DSLR's reinging met spuitbussen (samengeperste stofvrije lucht) wordt afgeraden, maar ik vraag me toch af of dat geen betere methode is dan reiniging met een blaaspeer. Dat je het buisje waaruit de perslucht komt niet vlakbij de sensor moet houden, lijkt me logisch omdat de luchtstroom daar zeer krachtig is en zo behoorlijk wat druk op de sensor kan uitoefenen. Op een afstand van 5 a 10 cm en daarbij het hendeltje van de spuitbus enkele keren voorzichtig indrukkend (dus geen "volle gas" geven), kan m.i. geen kwaad.
                            ...
                            Zopas uitgetest en het is heel goed gelukt. Dat wordt tot nader order dus mijn methode. maar
                            Toch ga ik me nog enkele camera bodies aanschaffen : 'k hou sowieso niet zo van dat gewissel van objectief.
                            Last edited by Jazzer; 30 mei 2009, 21:32.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Dat je je lenzen niet moet wisselen in een stoffige omgeving, okee dat ben ik wel met je eens... maar nooit buiten lenzen verwisselen Je reinste flauwe kul als je 't mij vraagt En hoe wil je nu altijd op voorhand bepalen welke lens je nodig hebt Ik wissel geregeld lenzen, en regelmatig ook buiten en zelfs ook in m'n stoffige auto (en geloof me, mijn auto is écht stoffig van binnen, een poetsdoek zou wonderen doen ). Dáárvoor heb ik júíst gekozen voor een DSLR. Gemiddeld maak ik mijn sensor misschien 1x per maand o.i.d. schoon. Het schoonmaken van de sensor hoort er gewoon bij.

Ik maak al geruime tijd gebruik van de Visibledust Arctic Butterfly en ben hier zéér tevreden over. Ik heb hier ook al 1 1/2 jaar een setje sensorswabs met V-Dust formula liggen en heb deze nog nooit hoeven gebruiken omdat ik met mijn Butterfly de sensor altijd perfect schoon krijg
                              INDERDAAD. Waarom koop je een DSLR als je nooit van lens mag wisselen buiten? Ik trek me dat niet meer aan hoor... Gewoon wisselen die boel en sensor cleanen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                                Zopas uitgetest en het is heel goed gelukt. Dat wordt tot nader order dus mijn methode. maar
                                Toch ga ik me nog enkele camera bodies aanschaffen : 'k hou sowieso niet zo van dat gewissel van objectief.
                                Het probleem van die perslucht is niet de snelheid van de lucht. Ik geloof nooit dat je door de luchtsnelheid je sensor kan stuk maken.
                                Maar het probleem is dat er soms drijfgas in de vorm van druppels meekomen. En die druppels op je sensor zijn erger dan een stofje. Dat zal je dan alsnog met een andere methode moeten reinigen.
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X