Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help :( stof

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help :( stof

Ik ben net terug van foto's te gaan nemen en wat zie ik..
    een 15-tal stofdeeltjes

Sinds ik mijn DSLR nog maar een goeie maand en half heb zou ik echt graag afspreken met iemand die me kan voordoen hoe ik deze moet laten kuisen..

Is er iemand uit de buurt van Tienen - Leuven - Landen - St Truiden die me wil helpen?
    Canon 5D2 en wat glas

Re: Help stof

Ben je zeker dat het allemaal stof is? Voor een body die slechts 1,5 maand meegaat lijkt me dit wel al vrij veel. Doe eens een test op meerdere foto's met uw levels/curves in Photoshop en vertel dan meer, want 's zomers heb je zoiets vrij snel voor en is het geen stof maar zijn het kleine beestjes die op een bepaalde afstand vd lens zitten.
    Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Comment

ik zie dat je 2 lenzen hebt. Ik ga er dus van uit dat het stof er in gekomen is toen je deze wisselde. tip 1: verwissel je lenzen NOOIT buiten (tenzij je echt niet anders kan) of in en stoffige omgeving. tip 2: verwissel je lenzen alleen als je dat nodig acht en probeer thuis op voorhand te bepalen welke lens je nodig hebt op je trip (je zal wsl nog wel eens moeten switchen, maar dan toch al een keer minder).
      Verder volstaat het om naar je plaatselijke dealer (of degene waar je de camera kocht) te gaan en je een blaaspeertje en bosteltje aan te schaffen. Voor een kleine 40 euro heb je dit al. De bedoeling is op een propere stofvrije plaats (ik doe dit thuis in de eetkamer) eerst het 'losse' stof uit je body te blazen (dit doe ik niet, in mijn ogen blaas je het stof dan nog meer rond in je body). Daarna blaas je met het peertje de lucht door de haartje svan het borsteltje zodat deze elektrostatisch geladen wordt. Je zet je camera in CCD reinigen mode (altijd zorgen dat je batterij volledig geladen is, halverwege een poetsbeurt wil je niet dat je camera uitvalt en je spiegel neerklapt) en dan ga je met het borsteltje 1 x over je sensor. Borsteltje terug uitblazen en ventueel nog een 2de, 3de, ... keer. In 80% van de gevallen ben je nu van je stofprobleem verlost. Lukt het niet bestaat er ook nog de mogelijkheid om met zgn. swabs te werken. Dit is in mijn ogen moeilijker (lees delicater aangezien je met vloeistof in je body bezig bent) en kostelijker. Daarom laat ik dit bij mijn handelaar doen. Kost me 20 euro en ik ben er zeker van dat als zij het ver****** ik gedekt ben. Ik heb dit trouwens in het anderhalf jaar dat ik m'n camera bezit nog niet moeten laten doen.

hopelijk had je er wat aan.

Vraag de eerste keer aan de handelaar of hij het ff wil voordoen. Hij zal dit zonder problemen demonstreren (vergeet dan zeker niet je camera mee te nemen )

grt,
      Raf
      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Ja ik heb em gekocht bij Redcoon, dus rechtstreeks naar daar is geen optie

Ja ik wissel de lensen ook thuis, maar blijkbaar is er teveel stof in die PC kamer

Het is op meerdere foto's HEEL goed te zien Ik zal er een paar posten, dan kan je zelf zien hoe erg. Die reinigingsfunctie helpt dus ook van geen kanten? :/

Misschien moet ik de eerste keer maar eens langsgaan bij een lokale fotowinkel en vragen als ze dit kunnen voordoen.

Heb jij een idee voor het merk van borstel/peertje of maakt dat echt niet uit?

Bedankt al want hmmpff, de moed zakte me effe in de schoenen als je hoort dat er sommige meer dan een jaar doen zonder te moeten kuisen :/
        Canon 5D2 en wat glas

Comment

Voorbeelden:

(ze zijn wel "minder" geworden na het verkleinen)

Canon 5D2 en wat glas

Comment

Ben je zeker dat het stof niet gewoon op je lens zit? Heb je exact hetzelfde stofpatroon nadat je van lens hebt gewisseld?
            Het lijkt me dat je vuiligheid afhangt van je diafragma. Dan ligt het waarschijnlijk gewoon op je lens.
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
            Flickr album Homepage

Comment

hmmm
              maar als je kijkt bij die 1e foto, tussen de 2 tractors??

Hoe kan ik het beste deze eens tonen?
              Met een groot F getal een foto nemen van een wit papier?
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

De reinigingsfunctie in de body is inderdaad niet zaligmakend. Maar zonder was het nog erger geweest.
                Het kan trouwens goed zijn, dat die stofdeeltjes er al op zaten toen je de body kocht, komt wel vaker voor.
                En elke DSLR gebruiker moet erdoor, in praktijk valt het wel mee.
                Maar de eerste keer is het een nachtmerrie.

blaaspeertje: Nadeel je blaast het stof verder in de body
                sensor-swap: Nadeel je moet met vloeistof op je sensor werken. Blijkt dat niet elke vloeistof geschikt is voor elke sensor.
                scotch tape: Je moet met plakspul op je sensor zitten.

Dus alle methoden lijken het nog erger te maken dan het al is.
                Ikzelf heb destijds de scotch tape methode gekozen en na 4 jaren gebruik er nog geen slechte ervaring mee gehad. Zoek maar eens op dit forum.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hier is mijne vuile nest
                  Kan toch niet door een paar keer lenzen te wisselen dat dit zo vuil kan raken.. djeez..

En die auto reiniger 10x laten gaan achter elkaar, maar nougabollen..

Ik kan er 19 tellen in de vlucht.. 19
                  Canon 5D2 en wat glas

Comment

Volgens mij toch perfect normaal. Als de stofdeeltjes een beetje vochtig zijn, dan plakken ze op de sensor en kan de trilling ze er niet af schudden. Die sensoren zijn ook statisch geladen dus trekken in principe stofdeeltjes aan.
                    Maar ze kunnen ook op de binnenkant van de lens plakken. Dus niet het buitenste element, maar het stukje glas dat op je body schroeft. Normaal zijn deze stofdeeltjes minder zichtbaar op foto's omdat die iets verder van de sensor liggen. Maar dit stukje van je lens moet je best af en toe nakijken en dat je kan je best kuisen met een droog borsteltje.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

of eerst hier eens gaan lezen
                      Last edited by bigfoot46; 27 mei 2009, 08:59.
                      Flickr één
                      Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                        Het lijkt me dat je vuiligheid afhangt van je diafragma. Dan ligt het waarschijnlijk gewoon op je lens.
                        Een vreemde conclusie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Een vreemde conclusie...
                          Ik ging hier een theorie spuien over de afstand tot de sensor, maar even googlen leert me dat vuil "op de sensor" eigelijk op de filter ligt, en dus ook een minimum afstand tot de sensor heeft. Dus je hebt gelijk: een kleinere diafragma-opening toont beide soorten vuil beter.
                          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                          Flickr album Homepage

Comment

ik had t ook maar bij mij was het blijkbaar op het matglas te doen.
                            door de zoeker kijken en het zienop foto niks.
                            11-300mm
                            jeff heylen

Comment

Wat wordt hier toch weer een onzin verkocht in dit topic...

Stof op je sensor komt echt niet enkel van het wisselen van je lenzen...de gemiddelde (super)zoomlens, maar ook de gewone kitlensjes werken als prima stofzuigers die, óók met je lens erop heerlijk stof de camera inzuigen...

Daarnaast, ik heb zelf een SD14...een camera waarbij het spiegelhuis is afgedekt door een IR-filter. Theoretisch zou je dus geen stof moeten hebben in de camera, want het spiegelhuis gaat nooit open...toch heb ook ik gewoon last van stof af en toe (niet veel maar toch). Komt gewoon op andere manieren de camera binnen.

Mijn eerste SD14 lag al een tijdje in de schappen, die had ook meer stof op de sensor door het lange liggen in de vitrine.

Dus gewoon lekker je lenzen buiten wisselen als jij dat wil, niks thuis uitkiezen welke lens je pakt en die er verplicht op laten zitten. Daar heb je geen spiegelreflex voor

Schoonmaken zijn dan wel verschillende manieren voor, de mijne is een combinatie van blaaspeertje en wattenstaafje heel voorzichtig. Goedkoop en werkt prima.

Mensen die stof op de lens op de foto kunnen zien zijn hééél knap..! (of er moet echt een flinke vlok stof op je glas zitten...) dat is altijd "out of focus"

De eerste keer is even priegelen, maar daarna wordt het schoonmaken van je sensor net zo'n makkelijk klusje als het nemen van een foto Succes

tip: Om te zien of je sensor nu schoon is, zet je diafragma dicht (f16 of groter) en neem een foto van een heldere blauwe lucht indien aanwezig of van een witte muur (met flits indien nodig). Je kan nu precies elk stofje localiseren en weghalen...
                              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
                              X