Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschap en lucht correct belichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Landschap en lucht correct belichten

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Oh, jij dacht dus zelf van wel? Met het aanschafen van spullen zonder te weten waar ze voor dienen schiet je natuurlijk niet veel op.

Kijk, het probleem van de TS is dat het dynamisch bereik van de scene groter is dan het bereik dat de camera kan vastleggen. De oplossingen daarvoor zijn in deze thread al gegeven (bijv. Rupselkopke) maar een grijskaart hoort daar niet bij.
    titel geeft correcte belichting aan, en een grijze kaart dient toch voor de juiste belichting te kunnen meten niet + dit had nog verder kunnen uitvloeien tot een betere uitleg hierover, maar ik had het dan blijkbaar verkeerd begrepen, vergissen is menselijk toch ?
    groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
      titel geeft correcte belichting aan, en een grijze kaart dient toch voor de juiste belichting te kunnen meten niet + dit had nog verder kunnen uitvloeien tot een betere uitleg hierover, maar ik had het dan blijkbaar verkeerd begrepen, vergissen is menselijk toch ?
      Ik geloof niet dat we er echt veel aan hebben als mensen, zonder de vraag goed gelezen te hebben, gewoon beginnen te antwoorden op basis van wat ze uit de de titel menen te kunnen opmaken. Als jij dat dan vervolgens twee keer doet, kun je dat volgens mij geen vergissen meer noemen.

Comment

Allemaal bedankt

Hoe herken ik nu een goede ND Grad filter?

En hoeveel kost die ongeveer?
        --- Panasonic FZ 50---
        ---Canon Eos 450D---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
          Aan een hoge prijs...

Probeer het eerst eens met de tweede oplossing van Rupselkopke. Het nadeel van zo'n filter is namelijk dat zoiets vrijwel nooit aansluit op de praktijk, tenzij je een zee fotografeert met de horizon in het midden. Heb je een grillige horizon (heuvellandschap) of iets dat de horizon doorbreekt (bomen) dan komt de werkelijkheid al gauw niet overeen met het verloop van het filter.

Comment

Oke, bedankt

Over die oplossing van Rupselkopke.
            Moeten beide foto's dan identiek zijn?

Dat is toch bijna onmogelijk?

Bedankt
            --- Panasonic FZ 50---
            ---Canon Eos 450D---

Comment

Moeten beide foto's dan identiek zijn? Dat is toch bijna onmogelijk?
              Waarom is dat bijna onmogelijk? Als je niet toevallig zit in een gebied met aardbevingen is een landschap over het algemeen vrij statisch. Statisch genoeg om met behulp van een statief meerdere foto's te nemen. Hier een voorbeeldje: http://www.pbase.com/image/85252514

Comment

Vaak had ik hetzelfde probleem, heb ook nog naar oplossingen gevraagd. Buiten softwarematig is er maar 1 oplossing. Graduele filters. Sederd vorige week heb ik filterhouder en een setje cokin graduele filters (Z-pro). En dit maakt toch een groot verschil. De horizon moet niet in de midden zitten daar men deze rechthoekige filters hoger of lager kan schuiven. Deze set koste mij bij Rubens: 95.95€, dit is voor de filterhouder, 3 graduele filters, en een opbergtas. Een lensadapter kost 19.95 (dus voor elke diameter van lens een adapter). Dit moet je op je lens schroeven en daarop past de houder waarin je dan de filter(s) schuift.
                Enkele foto's (met zo'n graduele grijsfilter) die ik zondag gemaakt heb van de zonsopkomst vind je hier. Zonder deze filter was de voorgrond zeker pikzwart.
                Groetjes,
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Allemaal bedankt

En hoeveel kost die ongeveer?
                  Ik werk met het goedkopere merk Cokin, en de filters doen prima hun werk.
                  Hier een voorbeeld, opgenomen met zo'n NDgradatiefilter van Cokin. Zo uit de camera, geen nabewerking.
                  Je ziet ook dat de horizon niet perfect recht moet zijn, zo bruusk en scherp is die gradatie namelijk niet.
                  Last edited by Control-Z; 30 juni 2009, 04:09.

Comment

Neem je je foto's toevallig vaak overdag, bij fel zonlicht? Probeer het eens net na zonsopgang, of net voor zonsondergang.
                    Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joseph_noelmans Bekijk bericht
                      Neem je je foto's toevallig vaak overdag, bij fel zonlicht? Probeer het eens net na zonsopgang, of net voor zonsondergang.
                      Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je overdag geen goede foto's kan maken ?
                      Canon 450D

Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        spotmeting op de wolken 2 stops overbelichten, alles in RAW

-m-
                        Ik probeer dit telkens opnieuw. Maar slaag er niet om m'n belichtingsinstelling te vergrendelen (AE-L / AF-L) met m'n D40x. En in de handleiding staat het niet echt schitterend uitgelegd. En ahv die prentjes kan je er zeker niets van opmaken.
                        Flickr: http://www.flickr.com/photos/tim-nikond40x/
                        Blog: timnikondfortyx.tumblr.com/

Comment

Oke, bedankt

Moeten beide foto's dan identiek zijn?

Dat is toch bijna onmogelijk?

Bedankt
                          Je hoeft helemaal geen twee foto's te maken, als je één RAW -foto en photoshop hebt is dit al voldoende. Je kan dmv smart object copy de foto op twee manieren gaan belichten en dan met mekaar mengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door apophis Bekijk bericht
                            Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je overdag geen goede foto's kan maken ?
                            's Middags staat de zon op zijn hoogste punt waardoor je heel zware schaduwen krijgt. Het contrast tussen de lichte lucht en de zware schaduwen is dan het grootst. Dit is dan ook het moeilijkste tijdstip van de dag om je belichting in orde te krijgen. (Vaak is het dynamisch bereik van de camera dan ook niet voldoende om het contrast tussen de lichte en donkere delen weer te geven en krijg je uitgebrande of dichtgelopen delen). 's Morgens of 's avonds is de zon minder fel en heb je dus veel zachtere schaduwen. Dat maakt het een stuk makkelijker om je foto goed te belichten.

Comment

Een truuk die ik onlangs geleerd heb van een andere BD-er (Red Falcon), en die tevens terug te vinden is in het boek van Scott Kelby, "The Adobe Photoshop CS3 book for Digital Photographers", heet: "Faking a neutral density gradient filter", eigenlijk dus een softwarematige ND-filter zoals in deze thread reeds aangehaald. Als je wilt, stuur me een PB, en ik zal je een tutorial sturen. Vereiste is wel dat je over Photoshop CS3 beschikt (mijn versie is engelstalig voor Macintosh, maar de commando's zijn min of meer dezelfde).
                              Uiteraard is het altijd beter een correcte belichting bij de opname toe te passen, maar ik slaag daar vaak evenmin in.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                                Indien je een betere balans tussen de belichting vd voorgrond en de lucht zoekt heeft een polafilter totaal geen zin. belichting correct instellen op je camera reeds voldoende.
                                inderdaad: als dat in orde is, heb je al die filters en andere foefjes niet nodig.
                                om speciale effecten te bekomen, ist een ander paar mouwen.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X