Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooi weer foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mooi weer foto's

Als ik foto's bij zeer mooi weer maak, krijg je vaak fletse gezichten of lelijke schaduwen. Hoe kun je dit voorkomen?
    Ik heb geprobeerd de invulflits (externe flitser met en zonder diffuser) in combinatie met de AEL-functie (gebruik van huidige lichtomstandigheden) toe te passen, maar dan krijg je een wat onnatuurlijke foto. Het lijkt dan net of het onderwerp voor de achtergrond is geplakt.

Kan iemand mij helpen.
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

http://ubovdburg.zenfolio.com/

Re: Mooi weer foto's

Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
    Als ik foto's bij zeer mooi weer maak, krijg je vaak fletse gezichten of lelijke schaduwen. Hoe kun je dit voorkomen?
    Bijv. door te fotograferen bij minder mooi dan zeer mooi weer.

Comment

je camera de achtergrond belichting laten meten. De flitster 1 of 2 stops onder laten belichten (hangt af van merk en type hoe je dit in moet stellen; staat in de handleiding)en diffusor gebruiken. Dan krijg je een goede belichting van de achtergrond en valt je flitslicht (veel) minder op.

succes
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
        je camera de achtergrond belichting laten meten. De flitster 1 of 2 stops onder laten belichten (hangt af van merk en type hoe je dit in moet stellen; staat in de handleiding)en diffusor gebruiken. Dan krijg je een goede belichting van de achtergrond en valt je flitslicht (veel) minder op.

succes
        De camera laat ik inderdaad het achtergrond licht meten, maar ik heb nog niet geprobeerd om de flitser onder te belichten.
        Vanuit mijn camera kan ik dit instellen. Volgens mij kan het niet vanuit mijn externe flitser. Wel in de handmatige stand, maar niet bij de stand TTL-meting.

Ik ga maar weer oefenen, en hopen dat het beter gaat.

Comment

Welke flitser gebruik je? Zelfs mijn thirdparty flitser kan dat. Ook de ingebouwde flitser van mijn nikon d50 kan ik instellen op onderbelichten in ttl. Handleiding er eens bijnemen kan volgens mij al helpen

Comment

Probleem waar ik hier tegenaan loop is dat ik met flits ingeschakeld mijn sluitertijd niet hoger als 1/200 kan zetten, waardoor het diafragma zover dicht zal moeten dat ik beter een compactje erbij pak...

Hoe lossen mensen dat op? Of kunnen andere merken gewoon hogere sluitertijden pakken bij (invul)flitsen?
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Probleem waar ik hier tegenaan loop is dat ik met flits ingeschakeld mijn sluitertijd niet hoger als 1/200 kan zetten, waardoor het diafragma zover dicht zal moeten dat ik beter een compactje erbij pak...

Hoe lossen mensen dat op? Of kunnen andere merken gewoon hogere sluitertijden pakken bij (invul)flitsen?
              bij nikon bestaat er een functie "auto fp" die wanneer geactiveerd anders gaat flitsen zodanig dat je toch boven je 1/200ste of wat dan ook kan gaan.
              Bij sony zou er iets gelijkaardigs bestaan leert Google mij: High Speed Sync, zou een modus zijn waarop je je flitser ook kan instellen.
              Vermoedelijk heeft Canon hier ook wel een variant van.

Uiteraard moet in alle gevallen de externe flitser dit ondersteunen!

En dan inderdaad flash compensation ergens tussen -2 en -1 en je zit goed...
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

ben ook maar een beginner, weet niet welk toestel je hebt, misschien de lichtmeetmodus wijzigen (bij mijn toestel handleiding blz 73 voor een Canon 400 D) naar deelmeting of spotmeeting , 't is maar een sugestie en het proberen waard, grts Ingrid
                groetjes Ingrid

Comment

UBO, anders moet je eens een voorbeeld posten? maakt het gemakkelijker beoordelen he. Maar normaal zal invulflits de oplossing wel zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
                    UBO, anders moet je eens een voorbeeld posten? maakt het gemakkelijker beoordelen he. Maar normaal zal invulflits de oplossing wel zijn.
                    Het liefst fotografeer ik uiteraard zonder flits. Maar op een zonnige dag krijg je vaak onderstaand resultaat.

Camera Model: SONY (DSLR-A100)
                    Lens: Tamron 17-50
                    Lens Focal Length: 50,00 mm (Tamron AF 70-300mm F4-5.6 Di LD MACRO 1:2)
                    Shutter Speed: 1/320 sec
                    F-Number: F4,5
                    ISO: 100
                    Compensation: EV 0/10

Maar met flits wordt het onderwerp er vaak zo voor geplakt. Ik gebruik wel het meten van het achtergrond licht (dus flits alleen ter invulling), maar heb nog niet geprobeerd de flitser 2 stops onder te belichten. Zie onderstaand resultaat

Camera Model: SONY (DSLR-A100)
                    Lens: Tamron 17-50
                    Lens Focal Length: 22,00 mm (Tamron AF 70-300mm F4-5.6 Di LD MACRO 1:2)
                    Shutter Speed: 1/80 sec
                    F-Number: F6,3
                    ISO: 100
                    Compensation: EV 0/10

Wat vinden jullie. En kun je op een zonnige dag ook zonder flits alle foto's zonder die harde schaduwen en hooglichten krijgen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                      Wat vinden jullie. En kun je op een zonnige dag ook zonder flits alle foto's zonder die harde schaduwen en hooglichten krijgen?
                      dat lijkt me sterk, tenzij je met reflectieschermen ed gaat werken
                      neen voor je eerste foto zal invulflits toch de oplossing zijn hoor... gewoon eens proberen.

Comment

Foto's die in volle zon genomen zijn kan je achteraf in Photoshop bijwerken met highlights/shadows. Hooglichten temperen en schaduwen oplichten.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Een reflectiescherm kan inderdaad ook al wonderen doen. Voor closeups kan zelfs een gewoon wit A4'tje meer dan voldoende zijn. Om maar te zeggen dat het werken met "reflectiescherm" niet altijd synoniem moet zijn met ingewikkelde en omslachtige foto's... Poseer mensen voor een witte muur, in de schaduw,...

Flits laten onderbelichten in TTL is altijd mogelijk denk ik, de handleiding zegt je ongetwijfeld hoe dit moet. Voor invulflitsen werkt de Automatische flitsmodus ("A") overigens vaak veel beter dan TTL.

Wat de syncrotijd van je camera betreft: ook die valt te omzeilen in veel gevallen. Als je sneller gaat dan de (bijvoorbeeld) 1/200, dan zal een deel van je beeld geen FLITSlicht krijgen, wel omgevingslicht. Zolang je in te flitsen onderwerp buiten het "niet flits belichte" deel blijft, is er geen probleem. Als je ooit iemand ziet fotograferen met zijn camera ondersteboven is dat dus niet noodzakelijk uit domheid... Camera's met een electronische sluiter tenslotte kunnen eigenlijk synchroniseren op elke sluitertijd. De truc is dan enkel om de camera te doen geloven dat er geen flitser gebruikt wordt. Meestal betekent dat, volgens mij althans, de flits gebruiken los van je camera. TTL is dan ook geen optie meer, dus ik weet niet of het in jouw geval een optie is? Dat is overigens de reden waarom ik nog steeds soms fotografeer met een D70. Jawel: een D70 die door sommigen al beschouwd wordt als prehistorie...

In ieder geval veel woorden om te zeggen: veel oefenen en vooral veel fotograferen, HEEL veel fotograferen en dan lukt het zeker!
                          www.135mm.be
                          @135mm_leuven
                          info@135mm.be

Comment

Working...
                          X