Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vragentopic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vragentopic

Met welke instellingen kan ik best fotograferen met fel tegenlicht dus tegen de zon op? Mijn foto's zijn nl. altijd enorm overbelicht (logisch wsl) maar ik zou het graag onder de knie krijgen...
    Canon 450D

Portfolio

Re: vragentopic

Belichting kiezen zodat de achtergrond goed belicht is en dan je onderwerp bijflitsen.

Greets rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Maar als ik bv een straat wil fotograferen, heeft het dan nog zin dat ik ga flitsen?
      Canon 450D

Portfolio

Comment

Het belangrijkste probleem is het licht en of contrast!
        Een goede Dslr geraakt tot 5 à 6 stops, onze ogen kunne waarnemen tot: 11+ stops (+/-)
        Doe even een contrastmeting en fotografeer gewoon tijdens de Gouden uurtjes (max 5/6 stops contrast)
        Problem solved en je foto's worden er 100% beter en aangenamer op!
        Wie wil er nu van die uitgewassen bleekwater foto’s, waar je nog 5 uur aan moet werken om een matige foto te krijgen?

veronique
        Last edited by Veronique; 18 mei 2009, 22:26.
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Topic verplaatst omdat dit niet fotobewerking gerelateerd is. Over/onderbelichting wordt zoals door de anderen al aangehaald beter tijdens de opname juist aangepakt.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Klopt het dat ik dit het best kan bereiken door de zgn. manuele belichting bij te stellen? Ik heb het forum eens wat verder proberen doornemen, en +2 stops om de overbelichting tegen te gaan lijkt effectief. Of ben ik mis? Wsl is dit allemaal evident, maar ik ben nog een absolute beginner wat fotografie betreft

Ik heb nog een vraag trouwens: met een snelle sluitertijd kan ik het beeld wel bevriezen, maar dit gaat ook ten koste van de lichtintensiteit. Als ik toch een beperkte scherptediepte wil, is de enige mogelijkheid om dan toch nog genoeg licht te hebben de ISO te verhogen? Bedankt :-)
            Last edited by apophis; 20 mei 2009, 11:30.
            Canon 450D

Portfolio

Comment

Je vraagstelling brengt me in verwarring Als je met +2 stops wenst te verhogen (door langere sluitertijd/groter diafragma/hogere iso/meer licht) ga je net meer licht in de foto brengen, wat me niet de bedoeling lijkt bij een overbelichte foto.

'manuele belichting bijstellen' is 2 keer hetzelfde. Ofwel stel je de automatische belichting (ongeacht de metering - methode) bij via belichtingscompensatie. Ofwel werk je volledig manueel (M) en kies je zelf de gepast sluitertijd en diafragma.

mbt de 2e paragraaf: 'k veronderstel dat je bedoelt dat je de sluitertijd wel hoog(kort) genoeg gezet hebt (bevriezen), maar dat de foto uiteindelijk te donker is. Dan kan je ofwel een ander tijdstip kiezen (met meer licht of minder beweging), bijflitsen, of je diafragma te vergroten (kleiner getal en kleinere scherptediepte). Bij een beperkte scherptediepte heb je net een groter diafragma gekozen waardoor er meer licht binnenkomt (en je de iso niet hoeft te verhogen).

Comment

Neem gewoon een foto van je onderwerp, en controleer welke instelling de camera gekozen heeft. Zet de camera dan op manueel en stel de instelling bij om aan een goed resultaat te komen.
                Nikon Df

Comment

Working...
                X