Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogels in vlucht.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vogels in vlucht.

Ik probeer al een tijdje om vogels in de vlucht te fotograferen met een tele. Bij ons vliegen er vrij veel houtduiven. Een dankbaar onderwerp om op te oefenen. Probleem is dat ik ze gewoon niet in de zoeker krijg. Voor dat ik ze in de lens gevonden heb zijn ze al terug verdwenen. Met een 'gewone standaardlens' is het geen probleem, maar zijn ze te klein in beeld. Met een tele lukt het mij dus niet. Zijn er bepaalde truks voor of is het gewoon blijven proberen tot het lukt?
    Mvg,
    Groetjes, Willy

Re: Vogels in vlucht.

om ze in de zoeker te krijgen, kan je met een zoom beginnen met uitgezoomd de vogel in de lucht te vinden, en dan in te zoomen. Hoe lager ze vliegen, hoe groter de relatieve snelheid tov de camera

Comment

Wat soms nogal eens lukt is om je 2 ogen open te houden..
      Dit is wel persoonlijk voor mij een voordeel om iets opnieuw in vizier te krijgen wanneer ik het kwijt ben..
      Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oefenen oefenen oefenen... op 400mm heeft het me behoorlijk wat tijd gekost voor ik hier snel in werd maar het gaat echt alleen maar beter met de tijd...

- Blijf de vogel volgen met je oog en breng de camera tussen je oog en de vogel (klinkt zo dom)
        - eventueel kan je op 1/2 van je zoombereik "scannen", en dan verder inzoomen. (nadeel is dat je minder tijd hebt om scherp te stellen...)
        - ga naar een natuurreservaat waar de vogels wat meer ruimte hebben, in een tuin zijn ze zo voorbij, en zullen ze door hun relatieve snelheid (kleine afstand) er toch maar zelden scherp op staan...

ikzelf kan absoluut niet blijven volgen met het oog waarmee ik niet door de zoeker kijk, zoals iemand anders hierboven omschrijft.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

de techniek van beide ogen open te houden komt uit de videografie, en vraagt een geoegend oog, om onafhankelijk van elkaar te kijken .. voor vogels vrees ik ervoor

typ van een natuurreservaat is eigenlijk nog een van de beter tips .. als je meer ruimte hebt, gaat het beter. Mogelijks zijn de meeuwen op het strand de makkelijkste target om dit te oefenen

Comment

Ik wist zelfs niet dat dit een bekende techniek was, beide ogen :-)
            Ik doe dit al even en dat lukt vrij goed.. Je kan als het ware "door" je camera zien..
            Canon 5D2 en wat glas

Comment

ik gebruik ook beide ogen, went na een tijdje...

ook veel gemakkelijker als een vogel niet naar je toe of van je wegvliegt, maar van links naar rechts (of rechts nr links natuurlijk )

grtz

Comment

Working...
              X