Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Iso

Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
    hoikes,

mss een domme vraag alhoewel dat domme vragen niet bestaan , maar waarom of wanneer een iso gebruiken die 100 of meer is..? wanneer kan of mag je de iso op automatisch zetten ? ik weet waar je geen flitslicht mag gebruiken dat je de iso nogal hoog moet zetten ??? wanneer heb je korrel bij welk iso getal ?
    veel vraagjes in één keer he .. ma soit wil zoveel mogelijk bijleren hier op het forum , btw is een fantastisch site ook .. enne ben nog maar een newbie he .. lol
    Over welk toestel gaat het eigenlijk? De meeste Nikons hebben 200 als basis Iso-waarde (van de huidige toestellen hebben enkel de uitersten D60 en D3x iso 100 als basis-waarde). De kwaliteit is altijd de beste bij de basiswaarde. Als die 200 bedraagt, ga je niet beter doen bij Iso 100.
    Waarom een hogere Iso? Om bij minder licht meer combinaties S - A te hebben.
    Wanneer korrel? Afhankelijk van toestel. Probeer het gewoon eens.
    Auto-Iso? Als die 'slim' is (beperken tot bepaalde iso-waarde, pas vanaf bepaalde sluitertijd activeren, ...) kan dat handig zijn zonder te veel nadelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door temmermb Bekijk bericht
      Regulus, je slaat hier een paar dingen door mekaar:
      "de helft nemen" = delen door 2 en is dus niet delen door een breuk, maar door een geheel getal 2
      Ook 2 is een breuk, hoor, namelijk 2/1 of 6/3 of 50/25 of ...

De regel gaat daarom nog steeds op: 50 / 2 is gelijk aan 50 / (2/1) is gelijk aan 50 x (1/2).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door temmermb Bekijk bericht
        Regulus, je slaat hier een paar dingen door mekaar:
        "de helf nemen" = delen door 2 en is dus niet delen door een breuk, maar door een geheel getal 2
        zucht, niet te geloven ! .. kijk naar wat Leonidas antwoordt .. delen door twee is delen door 2/1 en dus vermenigvuldigen met de tweede breuk omgekeerd ttz de helft van 1/4 is 1/4 x 1/2 = .. elementaire rekenkunde met breuken helaas ..

Comment

pffffffff,kan niet meer mee.......
          BD0968BE
          nikon
          D2Xs

Comment

Citaat:
            Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist
            wanneer kan of mag je de iso op automatisch zetten ?

Zelf doe ik dat nooit, maar je mag dat doen, je verliest dan wel je controle over wanneer je bereid bent meer ruis te hebben in je foto of niet.
            Dit is dus niet waar, je hebt bij auto iso altijd de minimale iso mogelijk voor de instelling, die je gemaakt hebt: laagste iso, hoogste iso, maximale sluitertijd). Ik zie regelmatig 400 iso voorbij komen als ik de camera normaal op 1600 zou hebben gezet. Ik gebruik het alleen bij snel wisselend licht, bv concerten.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
              Wanneer korrel? Afhankelijk van toestel.
              Wat is de reden hiervan? Heeft dit te maken van de sensorkwaliteit van het toestel?
              Was/Is dat in het analoge tijdperk ook zo?
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Wat is de reden hiervan? Heeft dit te maken van de sensorkwaliteit van het toestel?
                Was/Is dat in het analoge tijdperk ook zo?
                Hoe hoger de iso, hoe dikker de korrels (analoog) of hoe duidelijker de ruis (digitaal)

Comment

Working...
                X