Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iso

hoikes,

mss een domme vraag alhoewel dat domme vragen niet bestaan , maar waarom of wanneer een iso gebruiken die 100 of meer is..? wanneer kan of mag je de iso op automatisch zetten ? ik weet waar je geen flitslicht mag gebruiken dat je de iso nogal hoog moet zetten ??? wanneer heb je korrel bij welk iso getal ?
    veel vraagjes in één keer he .. ma soit wil zoveel mogelijk bijleren hier op het forum , btw is een fantastisch site ook .. enne ben nog maar een newbie he .. lol
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Re: Iso

Iso 100 is zowat de standaardinstelling en levert goede resultaten in de meeste gevallen. Hoe lager de Iso waarde is hoe beter de kwaliteit. Hoe hoger de Iso waarde hoe meer ruis (noise) er zal optreden.
    Een verdubbeling van de Iso waarde komt overeen met een opening van het diafragma met één stop of met een halvering van de belichtingstijd.
    Veronderstel dat je met weinig licht de volgende parameters hebt:
    F = 5.6 met belichtingstijd van 1/50 sec
    Als de lichtomstandigheden nog verslechteren kan je:
    ofwel F verlagen naar 4 (één stop t.o.v. 5.6)
    ofwel belichtingstijd verlagen naar 1/25 sec (halvering).
    Je kan ook je Iso naar 200 brengen zonder F of belichting te moeten aanpassen.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
      waarom of wanneer een iso gebruiken die 100 of meer is..?
      Als het te donker is, als je geen statief kunt gebruiken (of mee hebt), als het op 'n concert met weinig licht is, ...
      wanneer kan of mag je de iso op automatisch zetten ?
      Zelf doe ik dat nooit, maar je mag dat doen, je verliest dan wel je controle over wanneer je bereid bent meer ruis te hebben in je foto of niet.
      ik weet waar je geen flitslicht mag gebruiken dat je de iso nogal hoog moet zetten ???
      Wat is de vraag? (vraagtekens )
      wanneer heb je korrel bij welk iso getal ?
      Afhankelijk van camera tot camera, bij de simpelste compacts heb je al ruis aan 100 iso, bij andere aan 400 bij nog andere pas aan 1600.......En het is dan nog afhankelijk of het gewenste ruis is of niet, want bij sommige van de nieuwste cameras begint de ruis stilaan te lijken op ruis van de filmpjes: wat soms wel gewenst was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
        Een verdubbeling van de Iso waarde komt overeen met een opening van het diafragma met één stop of met een halvering van de belichtingstijd.

F = 5.6 met belichtingstijd van 1/50 sec

ofwel belichtingstijd verlagen naar 1/25 sec (halvering).
        Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met de termen die je gebruikt. Een halvering van 1/50 is 1/100 en niet 1/25. Een sluitertijd van 1/25 is een verdubbeling t.o.v. 1/50, namelijk twee maal zo lang.

Dus: Een verdubbeling van de ISO-waarde komt overeen met het openen van het diafragma met één stop of met de verdubbeling van de belichtingstijd (x2 dus).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met de termen die je gebruikt. Een halvering van 1/50 is 1/100 en niet 1/25. Een sluitertijd van 1/25 is een verdubbeling t.o.v. 1/50, namelijk twee maal zo lang.

Dus: Een verdubbeling van de ISO-waarde komt overeen met het openen van het diafragma met één stop of met de verdubbeling van de belichtingstijd (x2 dus).
          Sorry maar als er te weinig licht is moet ik de belichting langer maken en in mijn aangehaald voorbeeld is de helft van 1/50 sec nog altijd 1/25sec

Henri

Comment

Sorry maar als er te weinig licht is moet ik de belichting langer maken en in mijn aangehaald voorbeeld is de helft van 1/50 sec nog altijd 1/25sec
            Nee, dat is niet juist. 1/25 is twee keer zo lang, niet de helft. De helft van 1/50 is 1/100. Je bedoelt het goed maar zegt het verkeerd. Je moet de belichting inderdaad langer maken, dus *verdubbelen* naar 1/25.
            Last edited by Leonidas; 29 april 2009, 04:15.

Comment

Zijn breuken nooit je sterkste kant geweest?

Als ik jou woorden volgen, dus "de helft doen is langere belichting":
              ( 1 / 50 ) / 2 = 0,02 / 2 = 0,01 ---> kortere belichting
              Of ook:
              ( 1 / 50 ) / 2 = 1 / ( 50 * 2 )

Comment

correcte berekening:

(1/50) / 2 =

1 X 1 1
                -- -- = --
                50 X 2 100

Als je deelt door een getal, moet je vermenigvuldigen door teller en noemer om te draaien.
                Dus de helft (1/2) van 1/50 = 1/100 en niet 1/25
                Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht

Zijn breuken nooit je sterkste kant geweest?
                  Met uw wiskundig concept van "de helft" wil ik graag wat financieele zaken met u doen .. ik wil dan graag de helft van de helft van de helft ... etc ... van uw vermogen .. 'k ben in een mum stinkend rijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Met uw wiskundig concept van "de helft" wil ik graag wat financieele zaken met u doen .. ik wil dan graag de helft van de helft van de helft ... etc ... van uw vermogen .. 'k ben in een mum stinkend rijk
                    ....dito commentaar als aan kodachrome.....

Trouwens, 'k denk eerder dat je dan integendeel sneller meer schuld hebt dan de Belgische staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                      ....dito commentaar als aan kodachrome.....

Trouwens, 'k denk eerder dat je dan integendeel sneller meer schuld hebt dan de Belgische staat.
                      Volharden in de wiskundige boosheid ? tsk tsk ..

fris uw kennis van breuken zelf maar eens op ...

quote " ...In woorden:
                      delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met de omgekeerde .."

't is je hier al eens voorgerekend .. die plank weghalen helpt hoor !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Nee, dat is niet juist. 1/25 is twee keer zo lang, niet de helft. De helft van 1/50 is 1/100. Je bedoelt het goed maar zegt het verkeerd. Je moet de belichting inderdaad langer maken, dus *verdubbelen* naar 1/25.
                        Hartelijk dank Leonidas.
                        Wat een commotie voor die breukberekening. Ja dat komt ervan bij het ouder worden. .
                        het dubbel van 1/50 is 1/25 (100 lijnen straf)
                        het dubbel van 1/50 is 1/25....
                        .
                        .
                        .
                        Henri

Comment

quote " ...In woorden:

Ik weet dat m'n kennis van breuken correct is.
                          Wat ik niet begrijp is waar jij rijk mee zal worden?
                          Misschien vergeet jij mij iets uit te leggen?
                          Wat is jou redenering die volgt uit mijn redenering?

Comment

quote " ...In woorden:

Regulus, je slaat hier een paar dingen door mekaar:
                            "de helf nemen" = delen door 2 en is dus niet delen door een breuk, maar door een geheel getal 2
                            -flickr-

Comment

Haha, gisterenavond zat ik met m'n dochter nog breuken te oefenen (4e leerjaar).

Comment

Working...
                              X