Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Turnoptreden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Turnoptreden

Wie kan me even helpen met hetvolgende:

Ik moet dit weekend fotograferen op een turnfeest waar de lichten uit zijn en enkel spots op de turnsters zijn gepositioneerd.
    Ook veel bewegende beelden.
    Op wat moet ik letten?
    Wat zijn mijn beste camerainstellingen? iso?
    Ik trek met een nikon D50 en 18-200 lens, heb ook een 150 2.8 tot mijn beschikking en uiteraard een flits.
    Keyki

When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

Re: Turnoptreden

gebruik de 150f2.8 en vooral: zet je flits UIT.

hopelijks gaat je AF snel genoeg, anders probeer MF.
    wat de iso betreft: ik weet niet wat de D50 presteert, maar ik vermoed dat je niet veel hoger als iso800 zal moeten gaan.
    zet je diafragma vast op 2.8 en meet het licht op de turners. als je het aandurft, zet alles op manueel en pas zelf je sluitertijd bij.
    geraak je aan 1/125sec of hoger, dan kun je opteren om je diafragma wat meer toe te draaien.

succes,
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

De 150mm f2,8 (het zal wel de Sigma 150mm f2,8 Macro zijn) heeft een veel te trage AF voor sportfotografie, en de 18-200 is niet lichtsterk genoeg.

Met de 150mm op f2,8 zal iso 800 waarschijnlijk niet hoog genoeg zijn om een voldoende korte sluitertijd te krijgen in de meeste sporthallen.

Een 50mm f1,8( of 85mm f1,8) zal een beter resultaat opleveren dan de lenzen die je nu hebt, maar dan zal je ook nog de iso hoog genoeg moeten zetten.

In die omstandigheden werk ik altijd in de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma heel ver open, en de iso hoog genoeg (1600-3200) om de sluitertijd kort genoeg te krijgen.
      Bij de 1D MKIII gebruik ik dan de spotmeting, gekoppeld aan het geselecteerde AF-punt, en de Servo-AF (=continu-AF) om de actie te volgen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        geraak je aan 1/125sec of hoger, dan kun je opteren om je diafragma wat meer toe te draaien.
        Je bedoelt toch hopelijk wel lager

Hoe weten de voorgangers toch dat het te donker zal zijn? Als ze daar een goede spot om de turners zetten, zou dat best eens kunnen meevallen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

awel, heb onlangs nog eens een lokaal turnoptreden gefotografeerd in gelijkaaridge omstandigheden (donkere sporthal met allerhande spots op turnsters:

ISO6400, f4, 1/400 was waar ik gemiddeld op bleef zitten

Op de D50: ISO1600, F2,8 en 1/200 is een gelijkwaardige belichting. De 1/200 ga je nodig hebben, of je moet je concentreren op de "stille" momenten. De 18-200 gaat redelijk onbruikbaar zijn.

ik zou resoluut voor je 150 f2,8 kiezen .. alleen .. 't is vermoedelijk die Sigma Macro .. die heeft wel last van hunten in 't donker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Je bedoelt toch hopelijk wel lager.
            tuurlijk , korter dus of sneller

succes hé!
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"

Comment

Allen, enorm bedankt voor de reacties.
              Ik ben gisteren al eens gaan oefenen op de generale repetitie, ongeveer zelfde belichting.
              Maar kon mijn iso niet hoger dan 400 zetten, op iso 800 kreeg ik heel veel ruis.
              Ik ben s'morgens nog wel om de tamron 17-50 2.8 gereden omdat ik het gevoel had dit ik hiervoor 2 onbruikbaar lenzen had.
              Heb echter weinig gebruik kunnen maken van de gebruikte verlichting.
              Hierbij mijn instellingen: f2.8, 1/60, spotmeting, iso400 en bijflitsen
              Vandaag volgt het echte werk.
              Duimen maar.
              Keyki

Comment

belichting zoals verwacht dus, iso400-f2.8-1/60 ≠ iso800-f2.8-1/125 ≠ iso1600-f2.8-1/200
                maar ik zou de flits toch afzetten hoor! het brengt niks bij, buiten sfeerverlies.

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

ja dat is inderdaad wel zo, bij close-up is het licht veel te direct, voor iets verder heb ik de indruk dat dit beter gaat bij de andere belichting, maar kan een gedacht zijn.
                  zou jij spotmeting of matrixmeting doen om je lichtpunt te bepalen (vooral snel bewegende beelden, salto's ed)?
                  Een tip hoe je deze er scherp op krijgt.
                  Is tumbling jullie bekend; Sprongen zoals salto's op een soort springkasteel :-)
                  Hier is van de 300foto's geen enkele gelukt, terwijl salto's op de mat vrijwel lukken.
                  Keyki

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
                    zou jij spotmeting of matrixmeting doen
                    spot, of toch "nadruk op het midden".
                    Een tip hoe je deze er scherp op krijgt.
                    een lens met snellere AF ... en/of de AF laten "tracken".

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

Working...
                    X