Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geluidsensor voor flits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• geluidsensor voor flits

Hallo, ik ben op zoek naar een geluidsensor, die mijn flits kan aansturen en dit om foto's te kunnen maken waar het breekpunt belangrijk is. Mijn bedoeling is dat als ik bv. een lamp op een tafel laat vallen, dat dan net de foto gemaakt wordt. Heeft er iemand ervaring met zo'n sensor en waar is dit dan te verkrijgen? Ik werk met een Canon EOS 40d maar met nog een oude flits.

Thanks alvast

Re: geluidsensor voor flits

Zelf heb ik een sound trigger gekocht via http://www.hiviz.com/. Goedkoop en goed after sales service. Dit kost maar 18 dollar voor een kit met delay unit. Zonder delay unit (die je waarschijnlijk niet zult gebruiken voor brekend spul) is het nog wat goedkoper. Je moet hem wel zelf in elkaar knutselen, maar met de bijgeleverd breadboard is dat een fluitje van een cent (je hoeft niet eens te solderen). Voor het aansluiten van een externe flash heb je waarschijnlijk nog een 'flash to pc adapter' nodig. Ik zie dat die daar momenteel uitverkocht is, maar daar kun je vast ook wel via een ander adresje aan komen.

Met enig oefenen heb ik hiermee de volgende foto gemaakt:

http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Ben eens op de site gaan kijken, ziet er leuk uit. Ik weet niet of er ook kant en klare triggers in de handel te verkrijgen zijn, maar om wat te knutselen is ook geen probleem. Ik ga nog even wachten op nog enkele reacties. Ik weet nu nog wel niet wat je bedoelt met een flach to pc adapter, wat moet deze nog doen?
      Trouwens, je foto ziet er goed uit! Ik hoop dat ik binnenkort ook kan beginnen experimenteren.

Patrick

Comment

Er zijn ook wel kant en klare triggers te koop, maar daarvoor betaal je een stuk meer terwijl het eigenlijk hetzelfde is (met het verschil dat alles in een mooie plastic body is verwerkt.)

De flash to pc adapter zul je waarschijnlijk nodig hebben om deze trigger op je flash aan te sluiten. Dit is eigenlijk gewoon een snoertje met aan de ene kant een flitsschoen en aan de andere kant een stekkertje
        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Ja, dat is ook weer waar. Denk dat ik toch beter een bouwpakket bestel, het is ook niet zo dat ik deze constant gebruiken zal... Zal deze week wel een beslissing nemen.
          Wat de flash to pc adapter betreft, is een hot shoe met een appart snoertje ook geschikt of is dit hetzelfde? Ik heb zopas een flash trigger aangeschaft tesamen met deze hot shoe.

Patrick

Comment

Ik heb er ook wat mee geexperimenteerd, de triggers heb ik zelf gemaakt.
            Opstelling en triggers kun je hier vinden.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Ben al eens gaan kijken op uw site en heb de schema's al overgenomen. Door wat zoekwerk te verrichten ben ik te weten gekomen dat er vorige zomer nog eens een toppic geweest hierover. Ik ga deze week nog wat komponenten zoeken voor de zelfbouw en dan maar aan de slag. 'k wou wel nog even weten hoe ver de lichtsluis van elkaar verwijderd kan worden, zo te zien is dit maar een 10 tal cm bij jouw opstelling?

Patrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                Met enig oefenen heb ik hiermee de volgende foto gemaakt:

offtopic maar het moet gezegd:

KLAP-roos
                Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Patrick ,sorry voor het late antwoord, ik ben een weekje op vakantie geweest.

De afstand tussen de fibers is inderdaad +/-10 cm.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                    Patrick ,sorry voor het late antwoord, ik ben een weekje op vakantie geweest.

De afstand tussen de fibers is inderdaad +/-10 cm.
                    Ben vandaag gaan kijken voor componenten, maar voor de thyristor heb ik een type nr. nodig. Ze konden mij geen meegeven omdat er verschillende types zijn. Kun je mij even laten weten om welk type nr. het gaat, staat normaal op het component.

Patrick

Comment

Voor de sturing van de flits gebruik ik een powermosfet (type zie schema), geen thyristor, als het een laagspanningsflits (strobe spanning <15V) is kun je ook een gewone transistor gebruiken .
                      Een thyristor heb je niet nodig .
                      Het schema voor de flitssturing kun je hier vinden:

Als er nog vragen zijn kunt mij ook een PM sturen, ik kijk dagelijks niet alle onderwerpen na, die op het forum staan.

Comment

Working...
                      X