Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's Tennis indoor en outdoor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's Tennis indoor en outdoor

Dag allemaal,

Ik ben zelf nog een leek op het vlak van digitale fotografie. De termen sluitertijd, iso, diafragma en dergelijke begrijp ik wel, maar wat ik nu juist wanneer moet instellen is nog een beetje een probleem. Veel testen is de boodschap natuurlijk, maar enkele tips zijn toch wel welkom.

Ik beschik over volgend materiaal:
    - Sony Alpha 200
    - Sony 18-70mm F 3.5-5.6 DT
    - Sony 70-300mm F4.5-5.6 G SSM

Nu, ik maak de website voor onze tennisclub (www.tennisschoolcv.be) en trek daarvoor ook de foto's. Dus ik wil foto's trekken van tennissers in actie. Hoe pak ik dit best aan? Een moeilijkheid die er bij komt is dat het soms indoor is, in een tennishal die wel verlicht is maar niet zo goed, en soms outdoor, in volle zon, of in bewolkt weer. Ik heb hier al heel wat gelezen, maar specifiek over tennis vond ik niet direct een topic.

De concrete vraag: welke van mijn 2 lenzen gebruik ik best, en welke sluitertijd, diafragma, iso-waarde... moet ik gebruiken? Op welke stand stel ik dus mijn toestel best in? A? S? Want de sportstand is niet de beste optie, zo heb ik al gelezen... graag een aparte uitleg voor indoor en outdoor...

Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast voor jullie moeite!
    Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

Re: Foto's Tennis indoor en outdoor

uit ervaring met mijn vorige camera: indoor tennis op ISO1600 en f2.8 lukt meestal niet, tenzij je mag inflitsen. Als dit mag, flits dan in op tweede gordijn, met diaframa helemaal open, ISO zo hoog mogelijk en sluitertijd op minimaal 1/200

indoor tennis doe ik doorgaans op ISO 12800 en f2.8 tot f4, gewoon amdat je doorgaans te weinig licht hebt om je onderwerp te bevriezen, en meestal mag ik niet flitsen.

makkelijkste manier om tennis te fotograferen is op een licht betrokken dag buiten, met nog steeds relatief hoge ISO's (om snelle sluitertijden mogelijk te maken, maar met een diafragma van f5.6 to f8 en sluitertijden van 1/400 of korter. inflitsen op tweede gordijn geeft som een "extraatje" aan deels bevroren beweging van de bal mee, al moet je goed inschatten wanneer je op 't knopke duwt

in felle zon ga je het je heel moeilijk maken door de sterk schaduwen en de hoge lichten (probleem dynamisch bereik)

eigenlijk zou je moeten uitkijken naar een 70-200 f2.8 met snelle focusmoter als je van dit soort fotografie je ding wilt maken. met je huidige lens kan je al beginnen in outdoor, op en licht betrokken dag, als dat goed gaat, kan je beginnen denken aan de moeilijkere dingen

Comment

Dus als ik het goed begrijp:

Als ik buiten fotografeer:

Toestel op stand S
      Iso 400 of 800
      Sluitertijd instellen op 1/400 of 1/500
      Diafragma automatisch laten aanpassen?
      Witbalans instellen op zonnig of bewolkt?

Als ik binnen fotografeer:

Toestel op stand A
      Diafragma zo groot mogelijk (F4,5 of 5,6)
      Iso 800 of 1600
      Sluitertijd automatisch laten aanpassen?
      Witbalans op TL-licht?

Ik kan het maar proberen hé.. of heeft het helemaal geen zin met deze lenzen? Of toch best nog andere instellingen? Flitsen is inderdaad geen optie, dat stoort te hard!
      Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

Comment

laat de WB gewoon op automatisch staan .. is vaak beter dan de presets. je kan eventueel met een grijskaart een manuele witballans maken, maar nog makkelijker is RAW schieten en af en toe een foto van een grijskaart nemen als referentie voor de witbalans in je nabewerking.

voor outdoor heb je het goed begrepen: stel sluitertijd in op minimaal 1/400, en pas ISO aan tot je een diafragma krijgt van minimaal 5,6 en maximaal 16 (allé voor ideaal te zijn, he)

indoor vergeet je de ISO800, ga maar direkt voor ISO1600 (of zelf hoger als je camera het kan), en vrees ik dat je lichtgevoeligere lenzen gaat nodig hebben, desnoods primes

Comment

Mijn camera kan tot iso3200, maar krijg ik dan niet veel te veel last van ruis?

En nog een vraagje erbij: kan ik best zo dicht mogelijk gaan staan, zodat ik minder moet inzoomen? Of maakt dat nie zoveel verschil?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickvg_ Bekijk bericht

En nog een vraagje erbij: kan ik best zo dicht mogelijk gaan staan, zodat ik minder moet inzoomen? Of maakt dat nie zoveel verschil?
            Bij lenzen die geen vast diafragma hebben kan het interessant zijn om dichter te gaan staan om een snellere sluitertijd te bekomen.
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickvg_ Bekijk bericht
              met je huidige setup moet je kiezen tussen ruis of bewogen foto's .. dat heet "compromis", en ik denk dat je in uw geval eerst moet zorgen dat je foto's gelukt zijn, daarna kan je denken aan de kwaliteit te optimaliseren. als je merkt dat je sluitertijd nog te doen is om 1600, dan kan je overwegen om geen ISO3200 te gebruiken

btw, als er weinig licht is, en je gebruikt lenzen die niet lichtsterk zijn, zal accuraat focussen ook moeilijk zijn, gebruik dan het center focuspunt omdat dat op de meeste camera's het meest gevoelige focuspunt is

Comment

Op deze link (klik hier) kan je foto's zien van de tennishal waar ik morgenavond ook weer zal fotograferen. Het geeft misschien een idee van de lichtomstandigheden. Deze foto's zijn btw gemaakt met een Nikon S700 op automatisch, sommige dus met flits, andere zonder.

Best dus niet te ver af gaan staan, zodat ik zo weinig mogelijk moet zoomen? En proberen op iso1600, als de sluitertijd dan nog aanvaardbaar is, anders iso3200. Het gaat wel om amateurs, dus het gaat niet supersnel, dus mag de sluitertijd misschien wel ietsjes langer?

Een groepsfoto trek ik best met flits veronderstel ik?

(btw bedankt voor de tips al hé!)

Comment

Working...
                X