Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ijskristallen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ijskristallen

Als ik heel klein was zagen we vroeger in het straatbeeld, bij een goeie vrost, van die ijsbloemen op vensters. Nu is dat allemaal verdwenen door dubbelglas, een betere verwarming en een betere isolatie.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om ijsbloemen te maken, op een glasplaat. Heeft er iemand dit al eens geprobeerd. Heeft er iemand tips en trukjes om dit te bekomen.

mercikes
    Alec
    www.graphic-tools.be | Nikon F100 | Nikon D300 | Nikon AF-S VR DX 18-200mm f:3.5-5.6 G IF ED | Nikon AF-S 24-70mm f:2.8 G IF ED | Nikon AF 50mm f:1.8 D | Nikon 60mm f:2.8G ED AF-S Micro | Tokina AT-X 11-16mm f:2.8 Pro DX | Nikon SB-900

Re: ijskristallen

Oorspronkelijk geplaatst door scarlac Bekijk bericht
    Als ik heel klein was zagen we vroeger in het straatbeeld, bij een goeie vrost, van die ijsbloemen op vensters. Nu is dat allemaal verdwenen door dubbelglas, een betere verwarming en een betere isolatie.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om ijsbloemen te maken, op een glasplaat. Heeft er iemand dit al eens geprobeerd. Heeft er iemand tips en trukjes om dit te bekomen.

mercikes
    Alec
    Met een plantengieter oid water verstuiven op een stuk glas terwijl het vriest?

Comment

dat gaat niet werken. ijskristallen zoals "in de goeie oude tijd" is niet water maar waterdamp dat rechtstreeks aanvriest (rijpen) de waterdamp vriest dus rechtstreeks aan, niet waterdamp-water-ijs op het raam maar direct waterdamp-ijs.
      moeilijk na te bootsen en alleen te verkrijgen bij koude winters. Dan vroor de waterdamp binnen zo snel vast aan het enkel glas van het huis dat het ijsbloemen of ijskristallen vormde.
      hoe zelf te doen??? ik zou het niet weten...

maar er bestaan truukjes voor om hetzelfde effect te krijgen, zal straks even zoeken...
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

ijskristallen "the easy way"

te krijgen bij: http://www.studio-tecnic.com/ (brussel)

moet je niet wachten op de vorst :-)

als je toch the real stuff wil. ik zou een aquaria buiten zetten, met een deksel en een verwarmingselement op het laagste. gewoon dat een deel van het water niet bevriest en dus waterdamp blijft vormen. Maar niet zodat de aquaria helemaal opwarmt en er dus geen ijskristallen gevormd worden.
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Er bestaan verschillende trucjes om kristalvormige creaties te maken, maar met ijs is het nu net het moeilijkst.
          Veel gemakkelijker met zout, suiker of borax. Vind je gemakkelijk online maar wel in het engels. Het leuke hieraan is dat je er kleurstof kunt aan toevoegen.
          Ijs daarentegen is wat wispelturiger, en geen enkele kristalvorm is hetzelfde. Het is inderdaad condens/vocht dat bevriest, sneeuwvlokken bestaan bvb uit meerdere ijskristallen aan elkaar plakkend.
          In theorie moet de temperatuur van het glas onder de -10 liggen en liefst zelfs onder de -15, tweede vereiste is dat ofwel de luchtvochtigheid heel hoog ligt (en dan wachten en hopen) of dat je idd condens genereert onder het glas.

Hoe ik het zou proberen als ik het geduld zou hebben:
          • Glazen plaat de vriezer in en koud laten worden (wie weet krijg je dan al kristalvorming, dat heb je soms ook in de vriezer)
          • Bak met water opwarmen, niet kokend maar genoeg zodat je er stoom ziet vanaf komen
          • Glazen plaat op of boven bak met water houden (misschien kan dit dan nog best in de koelkast, zodat de glazen plaat niet te snel opwarmt)
          • En dan de vingers kruisen...

Veel succes en laat maar weten of dit lukt...

Comment

Woow, veel reacties, super.

Ik zal dat allemaal eens bekijken. Eerst een glasplaat vinden die in mijn vriezer kan.

mercikes
            www.graphic-tools.be | Nikon F100 | Nikon D300 | Nikon AF-S VR DX 18-200mm f:3.5-5.6 G IF ED | Nikon AF-S 24-70mm f:2.8 G IF ED | Nikon AF 50mm f:1.8 D | Nikon 60mm f:2.8G ED AF-S Micro | Tokina AT-X 11-16mm f:2.8 Pro DX | Nikon SB-900

Comment

Working...
            X