Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfotografie. (aantal vragen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nachtfotografie. (aantal vragen)

Hallo,

Sinds gisteren heb ik mijn eerste dslr (nikon d60) nu ben ik heel erg geintereseerd in nachtfotografie.

2 doelen dicht bij huis.

Vanaf een viaduct met lange sluitertijd foto maken van de snelweg zodat er van die lichtstrepen ontstaan. Is al redelijk gelukt maar nog lang niet goed genoeg. Welke Aperture/sluitingstijd/iso waardes kan ik hiervoor het best instellen?

Vanaf ongeveer een km afstand een foto maken van een erg mooi belichte fabriek. De afstand is dus erg groot maar het is 1 grote leegte er staan dus geen objecten voor en het is van een iets hoger standpunt genomen (10m?). Welke sluitingstijd/aperture en iso waardes kan ik hiervoor het beste gebruiken.

Natuurlijk ben ik van plan van alles te proberen maar een beetje in richting zou toch wat fijn zijn voor een beginner.

Ohja en is een statief vereist voor doel 1?

Alvast bedankt,

Mvg, Rens

Re: Nachtfotografie. (aantal vragen)

Voor beide doelen ga je zeer zeker een statief nodig hebben, want ja zal met een sluitertijd van meer dan enkele seconden werken...
    'k heb dit zelf nog nooit gedaan, dus echte waarden kan ik je niet geven. Kan niemand eigenlijk, want dat hangt volledig van de situatie af... Probeer wel je iso zo laag mogelijk te zetten, om de ruis te beperken, zeker als je zo'n lange sluitertijden zal gebruiken.

Proberen en corrigeren...
    en niet vergeten je resultaten te posten in de beginnershoek of zo...

mvg
    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

tips van BL@ck bandit
      Alles wat je moet leten over dit soort nachtfoto's:

-statief
      -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
      -AV stand (diafragmavoorkeuze)
      -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
      -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
      -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
      -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
      -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
      -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
      -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
      -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
      -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
      -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
      -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
      -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
      -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
      hiermee geraak je al een eindje vooruit.
      nikon stuff

Comment

http://forum.belgiumdigital.com/2160143-post4.html

zelfde als David_ve dus
        "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freewillie Bekijk bericht
          zelfde tips
          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            zelfde tips
            Zelf heb ik gisteren voor het eerst ook nachtfotografie gedaan van de nieuwbbouw wijk hier.. Is voor een fotowedstrijd dus mag ze helaas hier niet plaatsen.

Enige nadeel was bij mij dat de witbalans erg moeilijk was. Uiteindelijk heb ik dit met photoshop recht moeten zetten. mijn foto's kregen een kleine groene gloed..
            Volgende keer een wit papiertje meenemen denk ik

Op statief had ik de instellingen als volgt: F8(maximaal), Sluitertijd 30-50 seconden, ISO 100.
            Statief is een manfrotto 144 met een manfrotto 128 kop.
            Statief is met nachtfotografie echt een must tenzij je op ISO 3200 foto's kunt maken.. Maar dan krijg je geen mooie strepen zoals jij die wilde hebben. Daaarvoor heb je echt langere sluitertijden nodig.

Ik had beeldstabilisatie gewoon aanstaan maar heb geen onscherpe foto's kunnen waarnemen, wel een beetje ruis ondanks de ISO 100 waarde, deze was echter alleen in de donkere stukken(bijna zwart) te vinden.. Heb deze eenvoudig weg gewerkt met Noise Ninja.

Verder een tip is de timer te gebruiken.. dat ene minischokje dat je in het begin meegeeft scheelt een fractie zet die op 2 seconde
            Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
            My flickr My site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
              Is voor een fotowedstrijd dus mag ze helaas hier niet plaatsen.
              Waarom mag je deze dan niet posten???
              Canon 40d,efs 17-55, speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cartonnie7 Bekijk bericht
                Waarom mag je deze dan niet posten???
                Beetje off-topic nu maar vooruit : De fotowedstrijd is niet via BD, maar via een lokale krant. En in de regels staat: In te zenden foto’s zijn niet eerder op enigerlei wijze gepubliceerd . Dus vandaar Er hangt een prijs van 1000 euro aan dus ik wil me kansen niet vergooien
                Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                My flickr My site

Comment

Bedankt voor de reacties.

Nu heb ik nog een vraag.

Op de camera standen staat MSAP. Nu weet ik dat ik met de S sluitertijd kan instellen en met A diafragma. Maar het lukt mij niet om ze beide tegelijk in te stellen. Als ik op S zet dan kan ik bijv sluitertijd 6sec doen en is word het diafragma automatisch ingesteld terwijl ik die zelf wil instellen. Hoe kan ik dus voor 1 foto Én sluitertijd En diafragma instellen?

En waarvoor zijn de M en P stand?

Mvg, Rens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
                    Bedankt voor de reacties.

Hoe kan ik dus voor 1 foto Én sluitertijd En diafragma instellen?

Mvg, Rens
                    Als ik nachtfotografie fotografeer zet ik mijn toestel altijd op M .
                    iso op 100 diafragma tussen 10 en 16 en dan regel ik mijn sluitersnelheid tot dat mijn pijltje in het midden staat. (het pijltje van die balk in de zoeker).
                    En 1 tip: blijven oefenen en het komt wel goed

P staat voor automatisch maar op die stand kun je toch je iso en belichting regelen.
                    Ze zeggen soms de p van prutser
                    Canon 40d,efs 17-55, speedlite 430EX

Comment

Hoe kan ik dus voor 1 foto Én sluitertijd En diafragma instellen?

De M stand (= manueel) is net wat je zoekt. Hiermee kan je zelf je sluitertijd en diafragma instellen.
                      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Dank u voor de snelle reacties. Nee p vind ik niks dan is fotograferen hetzelfde als een foto maken met de camera van een mobiele telefoon.

Nog maar een vraag.

Zijn alle statieven universeel? Zo nee, hoe weet je welk statief geschikt is voor jou camera?

Comment

tip: bij de autobaan foto; kijk vooraf naar het verkeer en tel het aantal auto's dat er binnen een bepaalde tijd voorbij komt. als je de sluiter 30 seconden open laat staan en er komen in die tijd 50 auto's voorbij dan krijg je een warboel van rode en witte strepen waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
                          Een pak minder auto's geeft een veel beter resultaat. Dus diafragma wat open draaien zodat je een kortere sluitertijd krijgt.
                          tip 2: voor beide situaties manueel scherpstellen. De autofocus gaat waarschijnlijk niet goed raad weten met het weinige licht. Tip 2a voor de fabriek: als je het scherpstelpunt niet vindt vanwege de afstand stel dan op oneindig scherp en draai de scherpstelring een klein beetje terug. Je scherpte-diepte ligt ongeveer 1/3 voor en 2/3 achter je scherpstelpunt. Zo heb je zeker alles scherp.
                          tip 3: PSAM: alleen M gebruiken (= manueel) alles manueel instellen. De automaat gaat toch op tilt in dit soort omstandigheden. (wel witbalans op A zetten en, vooral, in RAW fotograferen. Kun je achteraf nog het beste bijwerken.
                          Voor de rest helemaal eens met de vorige reacties.
                          Succes en laat maar zien.

Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

Comment

Sinds gisteren heb ik mijn eerste dslr (nikon d60) nu ben ik heel erg geintereseerd in nachtfotografie.
                            Komt mij over als: ik mijn eerste athletiek schoenen(Nike) en ben nu geïnteresseerd in een wereld(Belgisch)record
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Komt mij over als: ik mijn eerste athletiek schoenen(Nike) en ben nu geïnteresseerd in een wereld(Belgisch)record
                              Denk dat hij al eerder geinteresseerd was in dat belgische record maar dat hij daarvoor die camera heeft gekocht

Nevermind, Scherpe reactie!

En inderdaad: M stand kun je beide instellen Nachtfotografie met auto's heb ik nog nooit gedaan..

Over je statief: Volgens mij zijn ze allemaal universieel. Onderin al mijn camera's zit een mooie ingang voor een schroef. Hier draai je de schroef in.
                              Als voorbeeld mijn statiefkop: http://www.tvwg.nl/testrapporten/sta...to%20128lp.jpg
                              Je hebt daarin dus de schroef en een soort van revet(kan het niet beter omschrijven) waarmee je de lengte van de schroef kan aanpassen aan het apparaat dat je erop zet
                              My flickr My site

Comment

Working...
                              X