Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwarte achtergrond

    Beste BD'ers,

    Graag had ik eens foto's genomen waarbij ik een volledig zwarte achtergrond heb.
    Nu is m'n vraag: hoe bekom ik zo'n zwarte achtergrond? 'k Heb al wat gelezen van iets zwart op de achtergrond te plaatsen. Wat is het meest ideale hiervoor en waar vind ik het?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Zwarte achtergrond

    Zorgen dat er geen licht op de achtergrond valt, helpt ook al een boel.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Zwarte achtergrond

      zwarte "flour" helpt, weet niet of dit de juiste naam is. Is zwarte stof met korte haartjes op.
      Maar ervoor zorgen dat je achtergrond donker is (hoeft geen zwart te zijn) en dan de achtergrond 2 tot 3 stops minder licht krijgt dan het onderwerp dan word die vanzelf zwart.
      je belicht de achtergrond dan zo weinig dat die vanzelf zwart wordt.

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Zwarte achtergrond

        ervoor zorgen dat je achtergrond donker is (hoeft geen zwart te zijn) en dan de achtergrond 2 tot 3 stops minder licht krijgt dan het onderwerp dan word die vanzelf zwart.
        heel juist.
        zwarte flour (fluweel) hoeft niet perse, want dat is nogal kostelijk. Met katoen lukt het ook.

        Comment


        • #5
          Re: Zwarte achtergrond

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          heel juist.
          zwarte flour (fluweel) hoeft niet perse, want dat is nogal kostelijk. Met katoen lukt het ook.
          Fluweel, dat was het woord dat ik zocht
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Zwarte achtergrond

            dat de achtergrond 2 tot 3 stops minder licht krijgt dan het onderwerp dan word die vanzelf zwart hoe doe je dat ?
            groetjes Ingrid

            Comment


            • #7
              Re: Zwarte achtergrond

              Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
              dat de achtergrond 2 tot 3 stops minder licht krijgt dan het onderwerp dan word die vanzelf zwart hoe doe je dat ?
              Lage ISO in combinatie met een snelle sluitertijd en een klein diafragma opening.
              Je onderwerp belicht je dan met een lichtbrond he (studioflitsen of gewone off shoe flitser etc...). Ik weet niet hoeveel je van fotografie kent, maar ik denk toch dat je eens een basiscursus fotografie moet doornemen/volgen.

              Comment


              • #8
                Re: Zwarte achtergrond

                Ikea, het mekka van de budget-fotgraaf

                stuk zwarte stof daar gaan kopen, kost geen geld

                http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00130657

                heel handig voor in bvb amateurstudio, komt geheel met oprolsysteem, dus bergt nog makkelijk op ook aan het plafond.
                Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

                Comment


                • #9
                  Re: Zwarte achtergrond

                  Bedankt voor de info, ben er mee bezig, daarom deze vraag, iedereen is toch ergens moete beginnen
                  groetjes Ingrid

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwarte achtergrond

                    Met de nabewerking in photoshop kun je een zwarte achtergrond die toch nog wat licht heeft meegekregen mooi zwart krijgen door de levels aan te passen
                    http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                    http://rouwkema.smugmug.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwarte achtergrond

                      Het nauwkeurigste is om het zonesysteem te gebruiken. Simpel gezegd: meet de huid van het model(theoretisch zone VI) en zorg dat de achtergrond 5 stops donkerder is. Dus als je met de spotmeter f 32 meet op het gelaat dan zou je op de achtergrond f 5,6 moeten meten om diep zwart te krijgen.
                      De theorie gaat er wel van uit dat het een normale blanke huid is.

                      Als het om een product gaat ff de grijskaart erbij, meet je hierop f32 dan moet je op de achtergrond f 8 meten. 4 stops minder dus.

                      Als je wil kan je een witte muur zwart maken..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwarte achtergrond

                        als je stof gebruikt zorg er dan voor dat ze zo weinig mogelijk reflecterende elementen bevat, vandaar dat "velours", pour les flamands "fluweel", een goede keuze is

                        zoniet moet je al aardig gaan opletten met de 'family of angels" (hoek waarbinnen een lichtbron rellecties geeft) van je lichtbron(nen)
                        héél interessante lektuur terzake is trouwens het boek "Light - Science and Magic (An Intro to Photographic Lighting)" van Hunter, Biver & Fuqua ... te vinden op het net
                        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwarte achtergrond

                          Voor wat het waard is: ik heb jaren mijn plan getrokken met een stuk zwarte vloerbekleding. Je moet natuurlijk altijd zorgen dat er geen licht op valt, maar voldeed verder wel. Was wel een beetje zwaar, maar hing aan een vaste bevestiging aan de muur dus was geen probleem. Gewoon gevraagd naar een "overschotje" in een grote zaak dus was zelfs gratis, inclusief de kartonnen rol...
                          www.135mm.be
                          @135mm_leuven
                          info@135mm.be

                          Comment

                          Working...
                          X