Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd: fotografie van Rally

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd: fotografie van Rally

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet zolang een Sony alfa 300 (Aangzien ik volgend jaar fotografie wil studeren)
    Nu ben ik zaterdag gevraagd om foto's te maken van een rally mja ...

Kunnen jullie me tips geven hoe ik best mjn foto's maak? Op wat ik allemaal moet letten? Hoe ik mijn camera het beste gebruik (instel)?

Alvast bedankt, Jolien ...

Re: Hulp gevraagd: fotografie van Rally

Heb dit 10x gelezen en de tip die ik kan geven is....
    Zeg duidelijk tegen de vraagsteller dat er geen enkele garantie is op goede foto's daar U helemaal geen ondervinding hebt maar dat U het wel wil proberen.
    Rally is een snelle sport,dus niet zomaar een fotoke maken.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Welke lenzen kan je gebruiken, ik hoop dat je een tele (ergens rond de 200mm is voldoende) hebt zodat je niet te dicht bij de actie moet staan...
      Met een breedhoek (kitlens) is het veel te gevaarlijk.

Voor dat soort actiefoto's gebruik je de continu-AF zodat de camera blijft scherpstellen terwijl de wagens dichterbij komen, en dan druk je net op het juiste ogenblik de ontspanknop volledig in. Als de AF van je lens niet snel genoeg is, dan zal je vooraf moeten scherpstellen op een bepaald punt (MF), en dan maak je telkens een foto als de volgende wagen op dat punt passeert.

De sluitertijd mag niet te kort zijn, anders "bevries" je de actie en is het net alsof de wagens geparkeerd zijn.

Maak de foto's op een plaats waar je echt kan zien dat er actie inzit (bocht, of eventueel een bult in de weg waar de auto's even "omhoog" komen).

Ga nooit op een gevaarlijke plaats staan, want het is niet de eerste keer dat er ergens een toeschouwer (of fotograaf) gewond raakt.

Er zitten hier een paar echte rally-experts (ik zie de foto's toch geregeld), en die zullen wel meer en betere tips kunnen geven over rallyfotografie. Maar verwacht niet dat je de eerste keer met topresultaten naar huis komt, ook niet met de beste camera en de beste lenzen. Je zal moeten leren hoe je de beste foto's maakt in de meest uiteenlopende omstandigheden, en dat is niet uit te leggen op een A4 tje (dat zal dan eerder een boek worden).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bekijk eerst even de kaarten van de KP's.Zoek er ergens interessante punten.Bochten en bultjes.Let op de rijrichting,en orientatie van de bochten.Kijk naar de timing (stand van de zon,als er is)en hetweer.Een uitkomen van een bocht met tegenlicht is niet goed.Blijf buiten de verboden zone's en verder 10 m van de weg.Kijk even op www.autosportforum.be. Misschien zie je foto's van vorig jaar,en kun je zo een interessante plaats ontdekken.Zelfde geldt voor de website van de inrichtene club.Dikwijls vind je daar foto's van een vorige editie,met enkel spektakelpunten.
        Dus vooraf wat voorbereiden,en voor de rest de richtlijnen op fotografiegebied volgen zoals hierboven.

Comment

Alvast bedankt voor jullie reactie en de zeer bruikbare tips!
          Ik heb een lens van 18 - 70 en 75 - 300

Ik ga mij deze week nog eens verdiepen en eens testen

Thanks, Jolien

Comment

Working...
          X