Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF (scherptediepte) met compacte digitale camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DOF (scherptediepte) met compacte digitale camera

Ik gebruik een compacte digitale camera (Sony DSC-T30) en zou voor bepaalde foto's graag spelen met de scherptediepte. Maar hoe kan ik dit doen, gezien ik niet kan kiezen voor een bepaald diafragma? Heeft iemand een tip of is dat gewoon niet mogelijk met compacte digitale camera's?
    Guy

Re: DOF (scherptediepte) met compacte digitale camera

Oorspronkelijk geplaatst door edoke Bekijk bericht
    Ik gebruik een compacte digitale camera (Sony DSC-T30) en zou voor bepaalde foto's graag spelen met de scherptediepte. Maar hoe kan ik dit doen, gezien ik niet kan kiezen voor een bepaald diafragma? Heeft iemand een tip of is dat gewoon niet mogelijk met compacte digitale camera's?
    Guy
    Lees eens je handleiding van je toestel en mocht je het niet hebben hier is de link:
    http://www.docs.sony.com/release/DSCT30_EN.pdf

Comment

Ik heb een dergelijk toestelletje op mijn werk, en je hebt er heel weinig controle over. De enige manier om wat DOF te bekomen is het toestel in de macro-stand te plaatsen en dan je onderwerp zo dicht mogelijk tegen de lens te plaatsen. Laat je toestel focussen op het onderwerp door de shutterknop half in te drukken. Met de knop half ingedrukt, kan je dan je camera draaien (niet verder of dichter) om een compo te maken met de achtergrond (die zeker op enkele meter verder moet staan). Druk nu helemaal in om de foto te maken. Onderwerp moet scherp zijn, de achtergrond ietwat wazig.
      Succes

Keps
      Piet Cosaert
      http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

@Keps: ik denk ook dat de macro-stand de enige mogelijkheid is. In ieder geval bedankt voor de reactie.
        Guy

Comment

Compacte cameras hebben kleine sensoren en dus ook korte brandspuntafstanden. Je zal dus al een camera met een erg groot diafragma moeten hebben om daar enigzins mee te kunnen spelen. Wat je wel kan doen is proberen de achtergrond zo ver mogelijk van de voorgrond te hebben en zoveel mogelijk proberen in te zoomen. Ideaal zal het helaas met een compactje nooit zijn.

Sommige compactjes hebben zelfs geen echt diafragma, maar meer een soort van verduisteringsfilter die op de hoeveel licht hetzelfde effect heeft als een diafragma, maar op de dof geen.

Comment

Interessante uitleg. Bedankt!
            Guy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Sommige compactjes hebben zelfs geen echt diafragma, maar meer een soort van verduisteringsfilter die op de hoeveel licht hetzelfde effect heeft als een diafragma, maar op de dof geen.
              Dit zou dus in houden dat je altijd met de kleinste scherptediepte werkt, want je werkt met het grootste diafragma.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De Sony T30 heeft een cropfactor van 6x.
                In theorie betekent dit dat bij "gelijke factoren" de scherptediepte 6x zo groot zal zijn als bij een camera met een sensor van 36 x 24 cm.
                De vijf factoren die de scherptediepte beïnvloeden zijn; de objectafstand, de brandpuntsafstand, het diafragma, de afdrukgrootte en de bekijkafstand.
                Aangezien het diafragma op 38 mm kleinbeeld equivalent (in werkelijkheid 6,33 mm) maximaal f/3,5 is en op 114 mm kleinbeeld equivalent (in werkelijkheid 19 mm) maximaal f/4,3 , zal er nauwelijks sprake van het beïnvloeden van de scherptediepte (korter!!) door middel van het diafragma.
                Blijven dus over de objectafstand en brandpuntsafstand maar die hebben weer een directe, en mogelijk ongewenste, invloed op de afbeeldingsmaatstaf en dus de compositie.
                Wat overblijft om met scherptediepte te spelen is dus de afdrukgrootte en de bekijkafstand

Gegeven;
                - objectafstand 1 meter
                - brandpuntsafstand 6,33 mm (38 mm kbe)
                - diafragma f/3,5

dan loopt bij;
                - afdrukgrootte 32 x 24 cm
                - bekijkafstand 60 cm
                de theoretische scherptediepte van 64 cm tot 2,29 mtr, totaal 1,65 mtr

en bij;
                - bekijkafstand 30 cm
                de theoretische scherptediepte van 78 cm tot 1,4 mtr, totaal 62,5 cm

en bij;
                - bekijkafstand 20 cm
                de theoretische scherptediepte van 84 cm tot 1,24 mtr, totaal 40 cm

Dit is mede de reden waarom we altijd spreken van "schijnbare" scherptediepte.
                Leg je er dus bij neer dat je nauwelijks kunt spelen met scherptediepte maar probeer een drukke achter- en voorgrond te vermijden als je vindt dat die storend zijn.

Comment

Wat ik doe met mijn compactje, sony cybershot van enkele jaren oud:
                  Scherp gaan stellen, half induwen dus, met je neus vlak op het onderwerp en dan wat achteruit lopen, hoeft niet veel te zijn, testen is de boodschap. Heb zo toch wat mooie dofs kunnen bekomen. Maar ideaal is het natuurlijk niet.

Comment

Ik begrijp dat je met zo'n compactje nauwelijks kunt spelen met scherptediepte, tenzij met wat kunst- en vliegwerk.
                    Hartelijk dank voor de reacties.
                    Guy

Comment

Troost je met de gedachte dat een full frame camera soms een TE kleine scherptediepte oplevert en dat je die niet in je broekzak kunt dragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Troost je met de gedachte dat een full frame camera soms een TE kleine scherptediepte oplevert en dat je die niet in je broekzak kunt dragen.
                        Aangezien ik met een compact/bridge werk; denk ik er dan wel aan om ooit eens een reflex te kopen, maar...

Kun je dan ook stellen dat je met een reflex meer kans hebt op een onscherpe foto dan de gewone compacte ? (bv. als beide in Auto staan)
                        550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
                        http://www.photos-by-gianni.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          als bij een camera met een sensor van 36 x 24 cm.
                          Even ter verduidelijking voor de lezers, dit moeten millimeters zijn en geen centimeters
                          Een hoop ouwe zooi
                          www.rbfoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dejavu Bekijk bericht
                            Aangezien ik met een compact/bridge werk; denk ik er dan wel aan om ooit eens een reflex te kopen, maar...

Kun je dan ook stellen dat je met een reflex meer kans hebt op een onscherpe foto dan de gewone compacte ? (bv. als beide in Auto staan)
                            Onscherpe foto's in de auto kan altijd.. Lekker flink bewegen met weinig licht doet wonderen.

Maar ik neem aan dat je met onscherp de DOF bedoelt. Zelf heb ik vanwege budget ook een bridge.. De enige foto's die in de auto stand zijn gemaakt zijn door mijn vriendin gemaakt. In de AUTO stand kun je verder niks instellen dus ook niet de diafragma.

Om een leuke DOF te krijgen speel ik meestal met de macro stand en een grote diafragma(klein getal)(A stand van de camera).
                            Hoe het met een spiegelreflex werkt weet ik niet..
                            Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                            My flickr My site

Comment

Working...
                            X