Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte bij sport foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte bij sport foto's

Hallo,

Ben een beginner en ben in het bezit van een sony alfa 700 toestel.
    Ben zaterdag naar velofolies geweest en wilde wat testen voor het fotograferen van de trial wedstrijd.Dat lukte als ze stil stonden,maar eenmaal in beweging was het onderwerp niet scherp. Ligt natuurlijk aan mij,hebben jullie soms geen tips met welke instellingen je zou moeten werken voor zo een soort foto's.

Re: Scherpte bij sport foto's

Bij sport en bewegende onderwerpen in het algemeen is het belangrijk om de sluitertijd kort te houden. Hoe kort hangt af van de sport. Zelf ben ik er nog niet lang mee bezig en zelf nog op zoek naar de juiste sluitertijden voor alles. Ik denk dat voor heel wat sporten 1/500 een goed begin is. En veel oefenen

Trial is relatief traag, dus dat valt nog mee. Ze staan heel vaak stil of bewegen amper. Dat heb je zelf al gemerkt. Zaterdag liep ik daar ook rond om de trial te fotograferen en er was erg weinig licht. Je moet dan het diafragma zo ver mogelijk opendraaien en de ISO optrekken. Door het grote diafragma heb je maar weinig scherptediepte en moet de focus er dus knal op zitten. Als de rider niet stilstaat komt hij al snel buiten het scherpstelvlak. Bovendien kan de autofocus al eens haperen als het donker wordt. Door de hoge ISO krijg je ook meer ruis en na ruisreductie wordt de foto nog wat softer.

Zelf heb ik mijn flits bovengehaald, want anders was er jammer genoeg geen doen aan. Met flits maak je gewoon genoeg licht en staat de rider er scherp op. Alleen krijg je dan wel de typische flitsfoto, want zelfs gewoon inflitsen tov het omgevingslicht lukte amper. Maar dat kan ook aan mij liggen

Als je flitst, let er dan wel op dat je dat niet van vlakbij recht in het gezicht van de riders doet. Ik heb het meestal van opzij gedaan en op wat afstand.

Samengevat: je hebt geen gemakkelijke wedstrijd gekozen om sportfotografie te proberen. Het belangrijkste is om de sluitertijd kort te houden. Je kan de camera dan best op sluitertijdvoorkeuze zetten. De camera regelt dan de rest. Als er weinig licht is moet je toegevingen doen op ISO en diafragma. Desnoods zet je de camera dan volledig manueel om zeker te zijn van de instellingen. Voor bewegende onderwerpen kan je de autofocus ook maar best op continu instellen. Ga vooral eens oefenen in voldoende licht op alles wat beweegt.
    Flickr page

Comment

Hier kan je nog meer uitleg vinden over "actiefotografie":

http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

heb het wel nog zelf niet gelezen , maar aan de titel te zien, heb je er misschien iets aan :

groeten,

Comment

Bedankt, voor de reacties.

Zal met jullie tips nog veel moeten oefennen.
          Ik heb momenteel nog geen flits, alleen de filts van het toestel maar dat zal zeker niet genoeg geweest zijn.

Comment

Working...
          X