Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke instellingen voor concertfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke instellingen voor concertfotografie?

Hallo,

Kan iemand me helpen met de te gebruiken instellingen voor concerten? Iedere situatie is natuurlijk anders! Gewoon op S met de opsteekflitser heb ik teveel donkere grijze achtergronden. M heb ik ook al gedaan, zo groot mogelijk diafragma en dan wat experimenteren met de sluitertijd (iets langere sluitertijd en het onderwerp bevriezen met de flits). Is dit de goeie manier? Het is echt moeilijk om de juiste combinatie te vinden!!! (ofwel te weinig omgevingslicht in de foto ofwel bewogen onderwerp)
    Ik zit natuurlijk ook met de beperkingen van m'n materiaal (D80 met 18-135 kitlens en SB800). Hoop tegen vrijdag m'n lichtsterke lens te hebben, dit zal wel al veel goed maken.
    Ik vroeg me dus gewoon af of m'n redeneringswijze juist was en of er nog iemand nuttige tips voor me heeft.

Ps. Sorry als ik hier een vraag stel die waarschijnlijk al tientallen malen gesteld is maar
    ik ben nieuw hier. Toch een leuk excuus hé...lol

Groetjes,
    Last edited by Focus 001; 21 januari 2009, 15:38.

Re: Welke instellingen voor concertfotografie?

Concertfotografie?

NOOIT flitsen...
    Probeer eens met een lichtsterke lens, als je niet te veel wil spenderen een 50 1.8 of een 85 1.8...
    Last edited by pol parasol; 21 januari 2009, 16:06.

Comment

Vrijdag rij ik naar Nederland, ben nog aan het twijfelen tussen 17-55 en de 24-70
      Denk dat de 24-70 de beste optie is met het oog op overschakeling naar full-frame in de toekomst.

Comment

1) nooit flitsen (mag meestal ook niet)
        2) Ik gebruik hiervoor mijn EF L 80-200mm f/2.8 voor de lichtsterkte, maar met een 85mm f/1.8 kan je waarschijnlijk nog beter weg (al kan je soms wel van bereik willen veranderen en dan moet je van lens wisselen, naar bijvoorbeeld een 50mm f/1.4)
        3) héél veel proberen.
        4) ik zet meestal mijn diafragma vast zodat ik de scherpte-diepte bepaal, en evalueer dan of ik er kom met de sluitertijd... andersom is natuurlijk evengoed mogelijk, maar soms komt je scherpte diepte te beperkt uit als je sluitertijd prioritair zet...
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

18-135 is indd niet de meest lichtsterke lens en idd flisten "is not done" , te storend voor de artiesten

voor je D80: plaats iso auto met een maximum op 1600 en gebruik een sluiter van max 1/60.
          natuurlijk is het ene concert niet het andere:
          - is het een ingetogen concert kun je misschien je sluiter nog langer brengen terwijl bij hyperkinetische artiesten soms 1/100s nog te traag is.
          - ook het licht in de zaal bepaalt veel. soms krijg je opnames dat bij iso 1600 nog alles duister is en soms kun je werken met een lage iso.
          maar idd veel hangt af van je lens, 50 1.8 kun je al vinden beneden de 100 €, een lichtsterke macrolens kun je ook gebruiken 105 2.8 maar om toch mooie close-up te maken is een 70-200 2.8 het meest gebruik: lichtsterk, snelle focus en veelzijdige zoom
          Werk ook in raw dan moet je geen kopzorgen maken voor de kleurbalans
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Voor concertfotografie gebruik ik een 50mm f1,4 , 135mm f2 en een 70-200 f2,8 L IS, en zeker geen flitser.

Naargelang de hoeveelheid licht werk ik op iso 800 tot zelfs 3200.

Je gebruikt de diafragmavoorkeuze, en zet het diafragma vrij ver open. Ik heb de 50mm al op f1,4 moeten gebruiken bij iso 1600 om toch maar een aanvaardbare sluitertijd te krijgen. Let er dan ook op dat de scherptediepte erg beperkt is, je moet dus het juiste scherpstelpunt gebruiken. Het is ook handig dat je de spotmeting op het scherpstelpunt kan zetten, maar dat gaat niet bij alle camera's. Meestal is de spotmeting beperkt tot het centrale scherpstelpunt, en dan zal je wat meer belichtingscompensatie moeten toepassen om geen onderbelichte of uitgebrande foto's te krijgen. Bij elke foto heb je gewoonlijk andere belichtingsomstandigheden, een vaste instelling bestaat dus niet bij concertfotografie. Je moet dus constant in het oog houden of de belichting aanvaardbaar is. Als je onderbelicht op hoge iso, dan krijg je extra veel ruis als je achteraf de foto lichter wil maken. Daar moet je dus ook op letten.

Op de grote concerten is er meestal wel veel meer licht dan in de kleine zaaltjes of café's, en dan is het wat gemakkelijker om met bruikbaar materiaal thuis te komen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ok bedankt iedereen, ben al een heel stuk wijzer.

En wat is dan het verschil tussen de Nikon AF-D 50mm 1.4 en de AF-S 50mm 1.4? Is de laatste sneller? Of is de 85mm interessanter?

Comment

De AF-S versie is de gloednieuwe versie, die net uit is. De AF-D is al een pak ouder.

Het is te zien waar je fotografeert en wie, ik gebruik veel meer mijn 50 dan mijn 85.
                Al ben ik wel blij dat ik ze alle 2 heb.
                Last edited by JulesG; 21 januari 2009, 20:08.

Comment

Voor optredens zal een 85mm volgens mij interessanter zijn dan een 50mm (die is meestal te kort), maar een 70-200 f2,8 is nog veel beter, tenzij er echt te weinig licht is, dan kan je niet anders dan met een prime werken (en dan komt mijn 135mm f2 L heel goed van pas)
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Wat ook handig werkt op een Nikon is spotmeting gebruiken, dan meet je afstand en licht op dezelfde plaats(bv een gezicht) ->scherp en geod belicht.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Wat ook handig werkt op een Nikon is spotmeting gebruiken, dan meet je afstand en licht op dezelfde plaats(bv een gezicht) ->scherp en geod belicht.
                      Kan je me vertellen wat je bedoelt met afstand? dit is toch enkel van toepassing als je flitst dacht ik?
                      Mijn foto's

Comment

Bij nikon gebeuren in geval van spotmeting de AFmeting en de lichtmeting dmv dezelfde "spot", die je dus vrij kan kiezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Bij nikon gebeuren in geval van spotmeting de AFmeting en de lichtmeting dmv dezelfde "spot", die je dus vrij kan kiezen.
                          Lichtmeting en focus ok, maar afstand? wat heeft dat ermee te maken?
                          Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                            Lichtmeting en focus ok, maar afstand? wat heeft dat ermee te maken?
                            focus = afstand

Comment

105mm 2.8 , 85mm 1.4 en 1.8 zijn mijn meestgebruikte objectieven bij concertfotografie
                              Op mijn D80 stel ik Auto-ISO in op ISO800 en 1/125 waarden
                              Diafragmavoorkeuze, spotmeting, no flash
                              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                              X