Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avondfotografie indoor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Avondfotografie indoor

Dag beste mensen

Ik ben Robbe en ben al maanden lang aan het experimenteren met mijn Nikon D70.
    Geregeld problemen gehad, maar ik dacht dat die allemaal waren opgelost nu.
    En toch, heb ik gisteren weer ervaren, dat er 1 puntje is, dat ik nog steeds niet onder de knie heb: binnen fotograferen in de avond of nacht (dus met kunstlicht).

Gisteren was ik op een tentoonstelling in een lange smalle ruimte. Buiten was het donker en binnen waren er spots, vooral gericht op het plafond.

Aangezien ik niet de hele avond wou fotograferen maar ook wel eens wat rondkijken,
    wou ik de Nikon in zijn automatische stand laten staan die avond. Maar ik ontdekte al snel dat in die stand, de camera ontevreden was met de belichting, en hij zette zich
    op een sluitertijd van 2" ! Als ik het menu ga openen kan ik de sluitertijd in deze stand
    niet aanpassen. Ik heb dus de draaiknop maar op S gedraaid om zelf die sluitertijd te kunnen verkorten.

Nu leek het op het kleine schermpje te lukken, maar nu ik ze groter bekijk, zijn ze
    bijna allemaal onscherp.
    Onscherp in een vreemde wijze. Niet bewegingsonscherp(denkik) maar eerder focusonscherp, terwijl ik de automatische focus telkens het object liet zoeken en
    bij portretten het gefocust tussen de ogen.

Een voorbeeld:

Sluiter : 1/15de seconde
    f/3.5
    ISO 1400 (owv storende directe flitser en weinig ander licht)

de speedflash nam ik niet meer owv beperkte rugzakruimte en schrik van de donkere steegjes in antwerpen. De Flits wou ik niet gebruiken omdat die de mensen erg stoorde!
    Ik weet dat dat een vrij stomme reden is maartoch. Ik fotografeerde in RAW NEF, zodat de belichting eventueel nog hier kon worden aangepast.

Het is mogelijk dat dit alles dus komt owv 't feit dat ik de flits niet wou gebruiken, en de ISO waarde wat hoog had opgetrokken, maar ligt het niet aan iets anders?

Re: Avondfotografie indoor

1/15 is natuurlijk traag om veel scherpte te krijgen.
    En AF heeft ook wat licht nodig om behoorlijk te kunnen werken
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Als je geen flits wil gebruiken in die omstandigheden kan een statief wonderen doen. Je bent dan uiteraard niet meer zo mobiel... Een eenbeenstatief kan soms ook helpen. 1/15 seconde uit de losse hand wordt tricky denk ik. Misschien wel haalbaar als je hierin geoefend bent, of wat steun zoekt tegen een muur of dergelijke.
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

Comment

1/15" is nog net haalbaar als je een lens hebt met VR/IS/OS.
        Maar een statief lijkt me inderdaad de meest logische oplossing.
        Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

1/15 is nog steeds telang? hmm.. ik probeerde een aantal ernorm-korte tijden, maar dan kreeg ik een bijna zwarte foto

statief is geen optie, het was er zo druk dat ik zelf amper kon staan

Comment

Misschien een lichtsterkere lens?
            Een 50mm f/1.8 is goedkoop en levert deftige kwaliteit af. Alleen vrees ik dat je met de 50mm binnen vaak net te weinig op je beeld zal krijgen, zeker als er veel volk is.

Als je in zulke situaties toch deftige foto's wil trekken zonder statief, weet ik niet of het zonder flash gaat lukken.
            Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

ok bedankt voor de meningen
              ik heb 2 andere fotograferen van die avond aangesproken, en ze hadden hetzelfde probleem, dus het lag misschien dan toch grotendeels aan de situatie en de drukte ^^

Comment

Wat je hier hebt is een combinatie van bewegingsonscherpte en ruis.
                Bewegingsonscherpte heb je door de te trage sluitertijd, 1/15 is gewoon te weinig zonder VR. Je had kunnen een licht invulflitsje gebruiken, en zo de bewegingsonscherpte neutraliseren.
                De ruis heb je door de hoge ISO, een D70 is niet meer te doen vanaf ISO 800 (sommigen beweren zelfs vanaf ISO 400, maar dat vind ik een beetje overdreven). Bovendien zit je met een tussenstop, 't schijnt dat op de tussenstops de ruisprestaties nog slechter zijn, maar dat heb ik maar van horen zeggen.

Oplossing: ISO naar beneden (liefst op een volle stop zal ik maar aannemen) èn statief of ISO naar beneden en sluitertijd verkorten met invulflits.
                Last edited by pol parasol; 20 januari 2009, 20:34. Reden: laatste zin: toevoeging van alles tussen "statief of" en "invulflits".

Comment

Gebruik gewoon int vervolg een externe flits (de mensen hebben dat er wel voor over).... dan heb je veeeeeeel beter fotos.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robbe Bekijk bericht
                    1/15 is nog steeds telang? hmm.. ik probeerde een aantal ernorm-korte tijden, maar dan kreeg ik een bijna zwarte foto

statief is geen optie, het was er zo druk dat ik zelf amper kon staan
                    Als de camera 2sec aangeeft en je wil korter en iso en diafragma zijn al op hun maximum, zijn er 2 oplossingen(statief was uitgesloten en ook geen optie met mensen): flits of camera in de tas.

Door aan de camera te draaien zal het nooit lichter worden en gaan onderbelichten en dat later thuis oplossen, dan weet ik de volgende vraag alweer: hoe komt al die ruis...
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X