Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beweging fotograferen, aan de hand van sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beweging fotograferen, aan de hand van sluitertijd

Hey,

Ik ben bezig met een cursus fotografie. Nu is mijn opdracht: 'beweging fotograferen'. Dit moet aan de hand van een snelle sluitertijd, vb: 1/100.

Wanneer ik op mijn fototoestel (Nikon D60) de optie sluitertijd kies en dan mijn sluitertijd, dan wordt automatisch het diafragma gekozen door het toestel.

Nu heb ik gisteren enkele foto's genomen (van een vlag dat aan het wapperen was) en mijn foto's zijn nogal donker van kleur, dit omdat mijn diafragma zo klein is. Wanneer ik mijn toestel in automatische mode zet, is mijn foto wel goed van kleur.

Nu is mijn vraag: kan ik dit op een of andere manier oplossen dat mijn foto's iets lichter zijn? Ik heb al eens met flits geprobeerd, maar het blijft zo donker.

Ik moet wel de optie sluitertijd manueel instellen, dus de optie automatisch heeft geen zin.

Alvast bedankt en alvast prettige feestdagen.

Re: Beweging fotograferen, aan de hand van sluitertijd

Hallo, het moet toch mogelijk zijn om volledig manueel te werken? Je kiest je sluitertijd en je zet je diafragma zo dat je een goede belichting hebt.

Meade

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Meade Bekijk bericht
      Hallo, het moet toch mogelijk zijn om volledig manueel te werken? Je kiest je sluitertijd en je zet je diafragma zo dat je een goede belichting hebt.

Meade
      De opdracht is te werken met de modus 'sluitertijd', dus zo dat alleen de sluitertijd manueel aangepast wordt, diafragma moet dus bepaald worden door het toestel.

Comment

Je kan exposure value compensation gebruiken.
        Als je foto te donker is, dan kan je ervoor zorgen dat je toestel overbelicht (dan zal hij een groter diafragma proberen te nemen dan normaal). Op de meeste toestellen kan je dit instellen per 1/3 (stop). Probeer es te experimenteren in stapjes van +1/3.
        Misschien kan je ook je meetmethode veranderen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
          Wanneer ik mijn toestel in automatische mode zet, is mijn foto wel goed van kleur.

Nu is mijn vraag: kan ik dit op een of andere manier oplossen dat mijn foto's iets lichter zijn?

Alvast bedankt en alvast prettige feestdagen.
          In de Auto mode verhoogt de camera de ISO waarde.
          Die ISO waarde kunt u in de S mode zelf, middels het menu, verhogen.

Comment

Working...
          X