Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een foto van de maan nemen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wanneer een foto van de maan nemen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
    Beeld ik me dat alleen maar in, of is de maan 's morgens ook groter dan 's avonds...?

Mvg,
    Frederic
    tja, er zijn zo nog van die dingen die 's morgens groter lijken dan de avond ervoor ...
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Hallo allen,

ik ben nieuw op dit forum omdat ik meer wil leren over fotografie. Mijn echte hobby is echter sterrenkunde. Ik voel me dan ook geplaatst om op deze vraag te antwoorden. Ten eerste is de enige goede manier om de maan te fotograferen die met een webcam. Omdat de lucht steeds in beweging is moet men vele beeldjes nemen die later worden gestackt. Dit is een programman dat bv 3000 beeldjes op elkaar uitlijnd. Door beeldjes te nemen tegen hoge snelheid bevriest men als het ware de luchtonrust. De beste tijd om een maanopname te nemen is ook wanneer ze half is of daar omtrend. Dan heeft men veel meer contrast en schaduwen in de maankraters. Bij volle maan lijkt dit gewoon een vlakke foto. Dan een tweede ding : als de maan vol is staat zij niet het dichtste bij de aarde. Dan staat zij in rechte lijn met zon, aarde -maan. Daarom dat ze vol is omdat ze volledig is verlicht door de zon. Een derde punt is dat van de maan die groter is 's morgen of als ze laag staat. Dat is gewoon gezichtsbedrog. Als je ooit eens zo'n grote maan ziet dan hoef je je gewoon om te draaien en dan buk je je hoofd en kijk je door je benen naar de maan. Dan lijkt de maan weer normaal. De reden dat de maan groter lijkt als ze laag staat is omdat men de maan dan vergelijkt met gebouwen, bomen en dergelijke. Als men door zijn benen kijkt kijk je vanuit een ander perspectief.

grt, Meade

Comment

Ik ben wel vergeten te vermelden dat het lensje van de webcam af moet en dat de telescoop dan als telelens dient.

grt, Meade

Oorspronkelijk geplaatst door Meade Bekijk bericht
        Hallo allen,

ik ben nieuw op dit forum omdat ik meer wil leren over fotografie. Mijn echte hobby is echter sterrenkunde. Ik voel me dan ook geplaatst om op deze vraag te antwoorden. Ten eerste is de enige goede manier om de maan te fotograferen die met een webcam. Omdat de lucht steeds in beweging is moet men vele beeldjes nemen die later worden gestackt. Dit is een programman dat bv 3000 beeldjes op elkaar uitlijnd. Door beeldjes te nemen tegen hoge snelheid bevriest men als het ware de luchtonrust. De beste tijd om een maanopname te nemen is ook wanneer ze half is of daar omtrend. Dan heeft men veel meer contrast en schaduwen in de maankraters. Bij volle maan lijkt dit gewoon een vlakke foto. Dan een tweede ding : als de maan vol is staat zij niet het dichtste bij de aarde. Dan staat zij in rechte lijn met zon, aarde -maan. Daarom dat ze vol is omdat ze volledig is verlicht door de zon. Een derde punt is dat van de maan die groter is 's morgen of als ze laag staat. Dat is gewoon gezichtsbedrog. Als je ooit eens zo'n grote maan ziet dan hoef je je gewoon om te draaien en dan buk je je hoofd en kijk je door je benen naar de maan. Dan lijkt de maan weer normaal. De reden dat de maan groter lijkt als ze laag staat is omdat men de maan dan vergelijkt met gebouwen, bomen en dergelijke. Als men door zijn benen kijkt kijk je vanuit een ander perspectief.

grt, Meade

Comment

Dan een tweede ding : als de maan vol is staat zij niet het dichtste bij de aarde. Dan staat zij in rechte lijn met zon, aarde -maan. Daarom dat ze vol is omdat ze volledig is verlicht door de zon.
          Als deze in een rechte lijn staat dan is er maansverduistering.

Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht

Greetz rich
            Dat dacht ik ook al
            Bootjes

Comment

Hey juppekes

Ten eerste is de enige goede manier om de maan te fotograferen die met een webcam.

grt, Meade
              Kun jij dan eens zo'n foto tonen

Want hier op het forum zijn toch al heel wat pareltjes gepost van maantjes, en van deze is geen enkele genomen met een webcam volgens mij
              Bootjes

Comment

Jullie denken blijkbaar dat ik jullie iets wijsmaak. Kijk hier eens : http://bartcentral.dommel.be/Astronomy/Moon/index.html
                Info staat naast de foto's. Bart is wel de een van de beste maanfotografen van Belgie.

De DMK is een webcam! En alle fotografen die met sterrenkunde bezig zijn en maanopnames maken, en ook zonopnames, doen dit met een webcam. Natuurlijk geen webcammeke van den Aldi Maar zo kan men wel beginnen.

En hier nog een link : http://www.ort.cuhk.edu.hk/ericng/webcam/lunar.htm
                Kijk vooral naar deze mooi planeetopnames met webcam : http://www.ort.cuhk.edu.hk/ericng/webcam/planets.htm

grt, Meade

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht

Greetz rich
                  Inderdaad maar alleen als ze exact recht in lijn staat maar dat bedoelde ik hier niet precies.

grt, Meade

Comment

Hey juppekes

Jullie denken blijkbaar dat ik jullie iets wijsmaak. Kijk hier eens : http://bartcentral.dommel.be/Astronomy/Moon/index.html
                    Info staat naast de foto's. Bart is wel de een van de beste maanfotografen van Belgie.

De DMK is een webcam! En alle fotografen die met sterrenkunde bezig zijn en maanopnames maken, en ook zonopnames, doen dit met een webcam. Natuurlijk geen webcammeke van den Aldi Maar zo kan men wel beginnen.

En hier nog een link : http://www.ort.cuhk.edu.hk/ericng/webcam/lunar.htm
                    Kijk vooral naar deze mooi planeetopnames met webcam : http://www.ort.cuhk.edu.hk/ericng/webcam/planets.htm

grt, Meade

Dat zijn allemaal prachtige beelden

Maar we zitten hier op een fotoforum en niet op een astronomieforum

Ik denk dat er geen enkele fotograaf hier op forum genoeg mm's heeft om zoiets te fotograferen zonder telescoop

Dus ik denk niet dat de TS iets is met uw prachtige voorbeelden
                    Bootjes

Comment

Dat besef ik ook maar het ging over een goede manier om de maan te fotograferen en toevallig is dit de beste manier. Het is een vorm van fotograferen maar dan niet op de traditionele manier.

grt, Meade

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                      Hey juppekes

Dat zijn allemaal prachtige beelden

Maar we zitten hier op een fotoforum en niet op een astronomieforum

Ik denk dat er geen enkele fotograaf hier op forum genoeg mm's heeft om zoiets te fotograferen zonder telescoop

Dus ik denk niet dat de TS iets is met uw prachtige voorbeelden

Comment

Dan een tweede ding : als de maan vol is staat zij niet het dichtste bij de aarde. Dan staat zij in rechte lijn met zon, aarde -maan.
                        Is dat zo? Omdat de zon aan de maan trekt beschrijft de maan geen cirkelvormige baan rond de aarde. Bij volle maan staan maan en zon aan weerszijden van ons en zal de maan daarom dichter naar de aarde toegetrokken worden. Als zon en maan aan dezelfde kant van de aarde staan, dan wordt de afstand maan-aarde juist groter.

Zie http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ith_phase2.gif
                        Bron: wikipedia

Comment

Nonsens eigenlijk, de zon heeft inderdaad invloed op de maan, maar de baan
                          van de maan is gewoon, zoals alle natuurlijke banen, een ellips met de aarde
                          in één van de brandpunten. Dat de afstand tot de aarde varieert is gewoon
                          een gevolg daarvan, net zoals de afstand van de aarde tot de zon varieert
                          gedurende het jaar. Hetgene jij hier beschrijft en de link gaat over de libratie van de maan en niet het dicht of verafstaan. Libratie is het schommelen van de maan.

Volgens de hier beschreven theorie zou de maan dus altijd het dichtst bij de
                          aarde staan als ze tegenover de zon staat (bij volle maan dus), maar in de
                          werkelijkheid beweegt het perigeum van de maan (de dichtste nadering tot de
                          aarde) zich anders dan de maan zelf, en krijgen we dus op één datum een
                          volle maan in perigeum (extra groot), terwijl we op een andere datum een
                          volle maan in apogeum krijgen (extra klein) en alles ertussenin:

grt, Meade

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Is dat zo? Omdat de zon aan de maan trekt beschrijft de maan geen cirkelvormige baan rond de aarde. Bij volle maan staan maan en zon aan weerszijden van ons en zal de maan daarom dichter naar de aarde toegetrokken worden. Als zon en maan aan dezelfde kant van de aarde staan, dan wordt de afstand maan-aarde juist groter.

Zie http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ith_phase2.gif
                          Bron: wikipedia

Comment

Hetgene jij hier beschrijft en de link gaat over de libratie van de maan en niet het dicht of verafstaan. Libratie is het schommelen van de maan.
                            Dan heb ik je blijkbaar op het verkeerde been gezet. Mijn bedoeling was niet om hier over libratie te spreken of om dat er ook maar bij te betrekken, de link was alleen bedoeld om de grootte zichtbaar te maken.

Comment

Ik heb door de tip hier op 12 Dec. een foto van de maan genomen, met sigma 70- 300mm iso 100 1/200sec f13, en een crop. (dus geen webcam)

Last edited by vroy; 23 december 2008, 23:41. Reden: foutje aanpassen
                              Klein kodakske

Comment

OK. Ik denk dat we maar beter gaan stoppen met deze discussie want ze hoort hier niet thuis
                                De excentriciteit van die baan varieert wel met de orientatie van de
                                ellips
                                t.o.v. de zon, waardoor de afstand van het apogeum en het perigeum varieert
                                naargelang ze bij volle of nieuwe maan of bij de kwartieren plaatshebben.

grt, Meade

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Dan heb ik je blijkbaar op het verkeerde been gezet. Mijn bedoeling was niet om hier over libratie te spreken of om dat er ook maar bij te betrekken, de link was alleen bedoeld om de grootte zichtbaar te maken.

Comment

Working...
                                X