Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een foto van de maan nemen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wanneer een foto van de maan nemen ?

en ik bedoel niet : 's nachts

Zijn er perioden in het jaar dat de maan dichter bij de aarde staat en dus beter te fotograferen is ? Ik kan me vergissen maar soms lijkt de volle maan helderder en groter dan op andere dagen (als het ook volle maan is)
    Last edited by crispi; 12 december 2008, 15:21. Reden: typo

Re: Wanneer een foto van de maan nemen ?

Hey juppekes

Telkens als het volle maan is staat die iets dichter bij de aarde

ik geloof dat ik hier ergens gelezen heb dat de maan van vannacht de dichtste van 2008 is

Zoveel scheelt het nu ook niet met de andere volle manen

De afstand tussen aarde en maan varieert tussen 350.000km en 400.000km (ongeveer)

Als maanzot heb ik al gemerkt dat de winter betere momenten heeft om te fotograferen omdat er tijdens vriesweer veel minder atmosferisch rommel in de lucht zit

In de winter komt de maan ook veel hoger te staan aan de hemel waardoor je weeral door een minder dikke atmosfeer moet fotograferen

Wat soms veel lijkt is dat bij maanopkomst de maan veel groter lijkt dan hoog in de lucht, maar dit is enkel gezichtsbedrog

Als je zin hebt kijk maar in mijn profiel, ik heb hier al heel wat maantjes gepost en hier en daar staat wat uitleg bij
    Last edited by Mriya; 12 december 2008, 15:44.
    Bootjes

Comment

Deze maand zou de volle maan het grootst zijn in 15 jaar.

If the shortening days are getting you down, be sure to catch a glimpse of tonight's striking full moon.

It will appear 14 per cent bigger than usual and a stunning 30 per cent brighter thanks to a rare, natural coincidence.

Each month the moon orbits the Earth and tonight it will skim by at its closest distance for the last 15 years.

The moon will pass a mere 356,613 km away from us - 28,000 km closer than normal.

The 15-year spectacular will occur as the moon's perigee - the closest point that it passes Earth - coincides with the full moon.

Comment

Dat dat nu net vandaag moet zijn nu ik net de 300mm die ik geleend had van een maat heb teruggegeven... :P

55mm zal wel te kort zijn ook al is ze 13% groter.
        Groetjes

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

Comment

joehoe
          ik wou gisteren al maar ja ge kent dat he.. te koud aan me gat om naar boven te gaan om toestel te halen en statief mee te slepen.. der waren van die wolken rond met een mooie euh aura.
          En ja, dat ze veel licht weten we ondertussen. Onze velux staat nog nie dus tis redelijk klaar snachts in onze kamer
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Het is hier wel erg bewolkt nu... :S

geen maan te zien...
            Groetjes

Comment

welke instellingen kan ik best nemen als ik de maan mooi op de foto wil hebben?
              Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

spotmeting , iso100 en groot diafragma
                !! volle maan is een krachtige lichtbron
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik heb voor deze maan volgende instellingen gebruikt:

Camera op stand "M"
                  Shutter Speed: 1/40 sec
                  F-Number: F9,0
                  ISO: 400
                  WHiteBalance: Auto
                  Focal length: 300mm
                  Spotmeting
                  Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    spotmeting , iso100 en groot diafragma
                    !! volle maan is een krachtige lichtbron
                    Eigenlijk is de maan geen lichtbron want het oppervlak reflecteert slechts licht en dan ook nog eens niet zo goed. Maar mijn eigenlijke reden voor de reactie: waarom raadt je een groot diafragma aan? Vanwege statief hoef je het waarschijnlijk voor de sluitertijd niet te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door n0sTRa Bekijk bericht
                      welke instellingen kan ik best nemen als ik de maan mooi op de foto wil hebben?
                      Vermits de man door de zon wordt belicht, kan je met de alom gekende sunny 16 regel starten, tis te zeggen een sluitertijd van 1 gedeeld door je ISO waarde bij f16. Dat geeft een goed startpunt met detail in het maanoppervlak.

Tom.

Comment

Beeld ik me dat alleen maar in, of is de maan 's morgens ook groter dan 's avonds...?

Mvg,
                        Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                          Beeld ik me dat alleen maar in, of is de maan 's morgens ook groter dan 's avonds...?
                          Wat denk je?

Misschien heb je 's morgens kleinere oogjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht

Mvg,
                            Frederic
                            zie post 2 in dit topic:
                            Wat soms veel lijkt is dat bij maanopkomst de maan veel groter lijkt dan hoog in de lucht, maar dit is enkel gezichtsbedrog
                            edit: oei, ik moet beter leren lezen, sorry!
                            misschien is dat gezichtsbedrog er omdat ze dan ook lager staat 's morgens?
                            "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freewillie Bekijk bericht
                              misschien is dat gezichtsbedrog er omdat ze dan ook lager staat 's morgens?
                              Waarom zou de maan 's morgens laag staan?

Comment

Working...
                              X