Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe doe ik dit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe doe ik dit?

    Hej,


    Ik had graag wat tips gehad hoe ik zo'n mooi en scherp portret kan maken. Rekening houdend met het feit dat ik nog maar enkel over de Basislens (18-55mm) beschik en na de Kerstvakantie over de Canon EF50mm f/1,8.


    Portret


    En, hoe ik zo'n mooie focussen als hier kan krijgen....


    Poes

    Jongen aan zee


    Graag had ik geweten of jullie, me er een aangeraden sluitertijf en Diafrag. konden zeggen, zowel als ISO of beeldstijlen. (Zo noemen de filters bij Canon)
    | Canon EOS 400D Digital | Canon EF-S 18-55mm f/3,5 - f/5,6 | Adobe Photoshop CS4 Extended | Adobe Photoshop Lightroom 2.1 |
    ||www.parad0xum.wordpress.com||

  • #2
    Re: Hoe doe ik dit?

    Met een complete instellings lijst per foto ben je er nog niet.
    Het licht veranderd namelijk ook en je weet niet hoever de afstand was tot het onderwerp.

    Bovendien heeft iedere lens weer zijn specefieke eigenschappen wat onscherpte betreft.

    Foto 1 en 2 zijn op 200mm gemaakt ( langere brandpuntsafstand is een kleinere DOF [Depth Of Field] oftewel scherptediepte )

    Foto 3 op 70mm

    Foto 1 diafragma F9
    Foto 2 diafragma F3.5
    Foto 3 diafragma F2.8

    Ook is het zo dat hoe groter je diafragma ( kleiner getal ) hoe kleiner je DOF.

    Groothoek is hier het minst geschikt voor aangezien je dan een grotere scherptediepte krijgt.

    Wat bedoel je eingelijk met " En, hoe ik zo'n mooie focussen als hier kan krijgen...."
    Focussen is scherpstellen.

    Ik denk dat een basiscursus fotografie ( eventueel via internet en op bd lezen ) beter is zodat je begrijpt wat je aan het doen bent en niet alleen maar "kopieert" want daar leer je zelf niet van fotograferen.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Hoe doe ik dit?

      die foto lijkt supppper scherp, maar is eigenlijk niet scherper dan een andere.
      Hij lijkt scherp door het licht op haar haar.
      Het model staat in tegenlicht waardoor het haar goed uitkomt.
      De voorkant van het model is opgelicht met een reflectiescherm...
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe doe ik dit?

        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
        Met een complete instellings lijst per foto ben je er nog niet.
        Het licht veranderd namelijk ook en je weet niet hoever de afstand was tot het onderwerp.

        Bovendien heeft iedere lens weer zijn specefieke eigenschappen wat onscherpte betreft.

        Foto 1 en 2 zijn op 200mm gemaakt ( langere brandpuntsafstand is een kleinere DOF [Depth Of Field] oftewel scherptediepte )

        Foto 3 op 70mm

        Foto 1 diafragma F9
        Foto 2 diafragma F3.5
        Foto 3 diafragma F2.8

        Ook is het zo dat hoe groter je diafragma ( kleiner getal ) hoe kleiner je DOF.

        Groothoek is hier het minst geschikt voor aangezien je dan een grotere scherptediepte krijgt.

        Wat bedoel je eingelijk met " En, hoe ik zo'n mooie focussen als hier kan krijgen...."
        Focussen is scherpstellen.

        Ik denk dat een basiscursus fotografie ( eventueel via internet en op bd lezen ) beter is zodat je begrijpt wat je aan het doen bent en niet alleen maar "kopieert" want daar leer je zelf niet van fotograferen.

        Greetz rich
        Met de focus bedoel ik dat het juiste onderwerp haarscherp is en dat de rest verdoezeld word, zodat het onderwerp goed naar voor komt. Ik weet heus wel hoe ik met 'n dSLR moet werken maar ik ben nog steeds nieuw?!

        Maar toch bedankt voor de tips en hulp, weet je mischien nog goede tips waarmee ik alles uit m'n basislensje kan halen? Na Kerst verwacht ik een EF 50mm f/1,8
        | Canon EOS 400D Digital | Canon EF-S 18-55mm f/3,5 - f/5,6 | Adobe Photoshop CS4 Extended | Adobe Photoshop Lightroom 2.1 |
        ||www.parad0xum.wordpress.com||

        Comment


        • #5
          Re: Hoe doe ik dit?

          Oorspronkelijk geplaatst door Fulcrum[BE] Bekijk bericht
          Met de focus bedoel ik dat het juiste onderwerp haarscherp is en dat de rest verdoezeld word, zodat het onderwerp goed naar voor komt. Ik weet heus wel hoe ik met 'n dSLR moet werken maar ik ben nog steeds nieuw?!

          Maar toch bedankt voor de tips en hulp, weet je mischien nog goede tips waarmee ik alles uit m'n basislensje kan halen? Na Kerst verwacht ik een EF 50mm f/1,8
          Ik zou toch niet zo snel over bovenstaande post gaan, want eigenlijk staat daar heel veel info in. En met uw kitlens kan je die foto's zeker namaken.
          Gewoon eens wat lezen over hoe DOF werkt en wat er invloed op heeft.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe doe ik dit?

            Oorspronkelijk geplaatst door Fulcrum[BE] Bekijk bericht
            Met de focus bedoel ik dat het juiste onderwerp haarscherp is en dat de rest verdoezeld word, zodat het onderwerp goed naar voor komt. Ik weet heus wel hoe ik met 'n dSLR moet werken maar ik ben nog steeds nieuw?!
            Maar toch bedankt voor de tips en hulp, weet je mischien nog goede tips waarmee ik alles uit m'n basislensje kan halen? Na Kerst verwacht ik een EF 50mm f/1,8
            Als je dan toch zo goed overweg kan met een dslr waarom stel je dan zulke vragen
            Ik kan er best begrip voor opbrengen dat nieuwe leden hier komen om te leren en dat er vragen gesteld worden maar als je dan een antwoord krijgt van iemand die wel weet waarover die praat neem dat dan ook aan en roep het niet uit dat je heus wel weet hoe om te gaan met de camera. Om een free lance fotograaf te zijn zoals je aangeeft in je profiel zou je toch wel op de hoogte moeten zijn van de basics of niet ?
            Enfin, ik raad je aan eens een goed boek te lezen mbt fotografie maar ook op dit forum kan je gerust uren rondneuzen en heel veel opsteken.
            Eric Van Aerschot BD0730BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe doe ik dit?

              Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
              Als je dan toch zo goed overweg kan met een dslr waarom stel je dan zulke vragen
              Ik kan er best begrip voor opbrengen dat nieuwe leden hier komen om te leren en dat er vragen gesteld worden maar als je dan een antwoord krijgt van iemand die wel weet waarover die praat neem dat dan ook aan en roep het niet uit dat je heus wel weet hoe om te gaan met de camera. Om een free lance fotograaf te zijn zoals je aangeeft in je profiel zou je toch wel op de hoogte moeten zijn van de basics of niet ?
              Enfin, ik raad je aan eens een goed boek te lezen mbt fotografie maar ook op dit forum kan je gerust uren rondneuzen en heel veel opsteken.
              Ik bedoel gewoon dat ik weet hoe ik met sluitertijd en diafragma kan werken, maar ik weet niet welke combinatie je nodig hebt om dat effect te bekomen, en ik ben nog jong (16 jaar) dus het zou verstaanbaar zijn als ik hier wat kom rondvragen.

              Een aanrader van een boek?

              Ik zou toch niet zo snel over bovenstaande post gaan, want eigenlijk staat daar heel veel info in. En met uw kitlens kan je die foto's zeker namaken.
              Gewoon eens wat lezen over hoe DOF werkt en wat er invloed op heeft.
              Ik ga er ook niet snel over. Ik zou gewoon graag wat tips en trukjes weten om alles uit de kitlens te halen. Ik vraag het maar rond.
              | Canon EOS 400D Digital | Canon EF-S 18-55mm f/3,5 - f/5,6 | Adobe Photoshop CS4 Extended | Adobe Photoshop Lightroom 2.1 |
              ||www.parad0xum.wordpress.com||

              Comment


              • #8
                Re: Hoe doe ik dit?

                Je kitlens beperkt je niet in je mogelijkheden, die kan (ongeveer) wat een andere lens kan wel met iets mindere kwaliteit.
                Wat je zoekt is vooral denk ik hoe dof werkt, dus google even hierop. Op wikipedia staat er een heel mooi artikel over.

                Misschien nog een tip, als de software in uw sign niet aangekocht is is het niet zo verstandig die daar zomaar in te posten
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe doe ik dit?

                  De portret foto en de foto van de poes zijn gemaakt met een geringe scherpte diepte( scherpte diepte= DOF= Depth of field). Hoe lager het ingestelde diafragma getal hoe geringer de scherpte diepte (hoe meer je onderwerp vd achtergrond geisoleerd is). Omdat je nu nog werkt met een 18-55 ga je volgens mij dit effect het beste kunnen nabootsen op 55mm en het diafragma op f 5.6. Indien je binnenkort ook een 50mm1.8 gaat gebruiken zal het nog beter lukken om je onderwerp van de achtergrond te isoleren omdat het laagste diafragmagetal slechts f 1.8 is.
                  De brandpuntsafstand van je objectief is ook nog van invloed op de scherpte diepte......hoe meer tele(hoe langer de brandpuntsafstand) hoe beter het lukt om je onderwerp mooi te isoleren van de achtergrond. Met breedhoeklenzen is het effect wat je beoogd haast onmogelijk te bekomen omdat deze zelfs op het laagste diafragmagetal nog veel scherpte diepte behouden.

                  Ook de afstand tot je onderwerp is nog een bijkomende factor........hoe dichter je bij je onderwerp staat hoe geringer de scherpte diepte bij gelijke diafragmawaarde.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe doe ik dit?

                    koop je om het even welk basis begin boekje, als je wil kijk ik hier eens in mijn bibliotheek om je een paar titels door te geven... met de hele uitleg in van DOF, combinaties van diafragma en sluitertijd. ik ben ook dan ongeveer begonnen met fotograferen (16de) en in de oude, analoge boeken vind je volgens mij meer en betere uitleg, vooral omdat je analoog meer moet bereiken met je "foto op zich" tegenover de digitale beelden nu waar veel fouten achteraf steeds makkelijker kunnen gecorigeerd worden...
                    PM me maar als ik je wat gegevens of tips moet geven...

                    Tom
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe doe ik dit?

                      Naast uitleg van DOF is er op de foto van het jongetje aan de zee overduidelijk 'vignettering" toegepast. Vignetting (op zijn engels) slaat op het feit da de rand van de donkerder is dan het midden, je ziet als het ware de jongen door een donkere ronde opening.

                      Normaal gezien wil je vignetting vermijden en programma's zoals Lightroom kunnen deze donkere cirkel softwarematig verwijderen.

                      Echter soms kan het effect wenselijk zijn en maakt het de focus op het onderwerp sterker. Je kan dus met Lightroom (met andere programma's ook wel) vignetting toevoegen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe doe ik dit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                        Je kitlens beperkt je niet in je mogelijkheden, die kan (ongeveer) wat een andere lens kan wel met iets mindere kwaliteit.
                        Wat je zoekt is vooral denk ik hoe dof werkt, dus google even hierop. Op wikipedia staat er een heel mooi artikel over.

                        Misschien nog een tip, als de software in uw sign niet aangekocht is is het niet zo verstandig die daar zomaar in te posten
                        Die is aangekocht, samen met de schoolraad kon je dat pakket voor 230€ kopen. Natuurlijk voor onderwijs gebruik bestemd. Ik volg dan ook grafisch design en Fotografie.
                        | Canon EOS 400D Digital | Canon EF-S 18-55mm f/3,5 - f/5,6 | Adobe Photoshop CS4 Extended | Adobe Photoshop Lightroom 2.1 |
                        ||www.parad0xum.wordpress.com||

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe doe ik dit?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fulcrum[BE] Bekijk bericht
                          Die is aangekocht, samen met de schoolraad kon je dat pakket voor 230€ kopen.


                          Wow...
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe doe ik dit?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fulcrum[BE] Bekijk bericht
                            Die is aangekocht, samen met de schoolraad kon je dat pakket voor 230€ kopen. Natuurlijk voor onderwijs gebruik bestemd. Ik volg dan ook grafisch design en Fotografie.
                            Twee dingen, ietwat off-topic:
                            -Man, wat zou ik graag fotografie doen nu. Thuis vinden ze dat niet zo'n geweldige keuze, en daarom zit ik dus nog steeds in de Latijn-Wiskunde richting. Wat komt daar zoal aan bod eigenlijk? 'k Vraag mij dat al lang af, waar doet ge dat?

                            -En hoho, die foto van dat klein manneke op het strand vind ik magistraal. Die straalt zoiets leuks uit, doet me een beetje denken aan dat reclamespotje van electrabel waar kleutertjes worden voorgesteld als werkende volwassenen.
                            "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
                            website fotoblog

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe doe ik dit?

                              Oorspronkelijk geplaatst door basti Bekijk bericht
                              Twee dingen, ietwat off-topic:
                              -Man, wat zou ik graag fotografie doen nu. Thuis vinden ze dat niet zo'n geweldige keuze, en daarom zit ik dus nog steeds in de Latijn-Wiskunde richting. Wat komt daar zoal aan bod eigenlijk? 'k Vraag mij dat al lang af, waar doet ge dat?


                              -En hoho, die foto van dat klein manneke op het strand vind ik magistraal. Die straalt zoiets leuks uit, doet me een beetje denken aan dat reclamespotje van electrabel waar kleutertjes worden voorgesteld als werkende volwassenen.
                              Ik ben nog niet officieel in die richting, ik zit nu nog in Economie - Mod. Talen in Mechelen. Ik ben wel insgeschreven voor na Kerst. En omdat PS en LR nodig zijn, kon je die met het school voor een uitzonderlijk lage prijs kopen.

                              Je kijgt opdrachten rond een thema; bv. 'licht'. Je moet dan op opdracht gaan, foto's nemen, achteraf worden ze in de klas besproken en de beste komt in het klasportfolio terecht. Naast Digitale fotografie, werk je ook met meetzoekers en analoge apparatuur; donkere kamer enz.
                              | Canon EOS 400D Digital | Canon EF-S 18-55mm f/3,5 - f/5,6 | Adobe Photoshop CS4 Extended | Adobe Photoshop Lightroom 2.1 |
                              ||www.parad0xum.wordpress.com||

                              Comment

                              Working...
                              X