Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje..

    Hallo,

    Ik heb nog maar net mijn camera gekregen.. Maar heb nog nooit een cursus gevolgd..
    Ben dit wel van plan.

    Op de camera staan zo verschillende mogelijkheden zoals AV, SV, TAV..

    Nu was mijn vraag of iemand mij kon vertellen in welke stand ik het beste kan zetten voor bepaalde soort foto's..
    Bvb voor nachtfoto's beter die stand..
    voor buiten beter die stand..

    Of is dat onmogelijk..

    Groetjes
    Beginnertje! x
    Pentax K20D - 18-55 mm | 50-200mm - Pentax AF-540FGZ (Reportageflits)
    http://tina1990.wordpress.com/

  • #2
    Re: Vraagje..

    Proficiat met je eerste camera!

    Misschien moet je eerst maar eens de handleiding doornemen. Kijken waarvoor alle knopjes dienen, wat je allemaal kan met je toestel.

    Als je op dingen stuit die je niet snapt, kan je op dit forum zeker met je vragen terecht!

    Succes!
    Maarten
    Canon 40D + en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje..

      Av = (Aperture Value) = diafragmavoorkeuze

      Bij deze halfautomatische instelling kies je zelf je diafragma en je camera zal in functie van de ISO en het aanwezige lciht een sluitertijd kiezen om tot een goed belichte foto te komen. Kies je een groot getal (kleine opening) dan bekom je een grote scherptediepte. Bij een klein getal (grote opening) bekom je een geringere scherptediepte

      Tv = (Time Value) = sluitertijdvoorkeuze

      Bij deze halfautomatische instelling kies je zelf je sluitertijd en je camera zal in fucntie van de gekozen ISO en het beschikbare licht zelf het diafragma instellen voor een goed belcihte foto. kies je een korte sluitertijd (groot getal) zal je een beweging kunnen bevriezen. bij een klein getal (lange sluitertijd) bekom je een dynamische beweging.

      M = (Manual) = Handmatig

      Je kiest zelf het diafragma en de sluitertijd, en in je zoeker kan je nakijken hoeveel je over of onderbelicht hebt

      P (Program)

      Bij deze automatiche instelling kiest de camera zelf een combinatie van sluitertijd en diafragma in functie van het aanwezige licht en de gekozen ISO. Bij sommige merken kan je door aan je instelwiel te draaien steeds een andere combinatie krijgen die gelijkwaardig is wat belichting betreft.


      In elk van de vier bovenstaande standen kan je ook nog een correctie op je flitsmeter +/- toepassen als je bewust wilt overbelichten (vb. sneeuwlandschap) of anderbelichten (vb. zwart onderwerp dat beeldvullend is)

      Easy (groen cameraatje)

      Bij deze automatische instelling kiest de camera alle instellingen, er is geen enkele manier om invloed op de instellingen te krijgen. Het is ook niet mogelijk een correctie op de lichtmeter (+/-) in te stellen.

      Scènestanden

      Portret, landschap, nachtportret, nachtlandschap, vuurwerk, sport , ... zijn maar enkele voorbeelden van vaak voorkomende automatische scènestanden. Deze scènestanden kiezen in de gegeven omstandigheden een optimale mix voor een gemiddelde van het soort foto waarvoor de scènestand werd ontworpen.

      Bij sport zal er bv. continu worden scherp gesteld en is er een voorkeuze voor een snellere sluirtertijd.

      Bij nachtportret zal je een lange sluirtertijd combineren met een flits

      bij vuurwerk en nachtlandschap wordt meestal een lange sluitertijd zonder flits gekozen

      bij portret zal men proberen een combinatie te kiezen die de scherptediepte zal beperken

      ...

      Los hiervan zijn veel toestellen tegenwoordig uitgerust met een auto iso die je kan uitzetten of deels beperken. Hoe hoger de ISO, hoe minder licht je nodig hebt, mar hoe hoger de ruis, hoe lager de iso, hoe meer licht je nodig hebt, en hoe lager de ruis in de foto. Je kiest best een iso zo laag als moglijk en zo hoog als nodig. zet de auto iso beter uit en kies zelf .. dat voorkomt "verrassingen" bij je thuiskomst als je je foto's op groot scherm bekijkt ipv op de LCD van je toestel waar een mislukte foto er ook goed uit kan zien.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje..

        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        Av = (Aperture Value) = diafragmavoorkeuze

        Bij deze halfautomatische instelling kies je zelf je diafragma en je camera zal in functie van de ISO en het aanwezige lciht een sluitertijd kiezen om tot een goed belichte foto te komen. Kies je een groot getal (kleine opening) dan bekom je een grote scherptediepte. Bij een klein getal (grote opening) bekom je een geringere scherptediepte

        Tv = (Time Value) = sluitertijdvoorkeuze

        Bij deze halfautomatische instelling kies je zelf je sluitertijd en je camera zal in fucntie van de gekozen ISO en het beschikbare licht zelf het diafragma instellen voor een goed belcihte foto. kies je een korte sluitertijd (groot getal) zal je een beweging kunnen bevriezen. bij een klein getal (lange sluitertijd) bekom je een dynamische beweging.

        M = (Manual) = Handmatig

        Je kiest zelf het diafragma en de sluitertijd, en in je zoeker kan je nakijken hoeveel je over of onderbelicht hebt

        P (Program)

        Bij deze automatiche instelling kiest de camera zelf een combinatie van sluitertijd en diafragma in functie van het aanwezige licht en de gekozen ISO. Bij sommige merken kan je door aan je instelwiel te draaien steeds een andere combinatie krijgen die gelijkwaardig is wat belichting betreft.


        In elk van de vier bovenstaande standen kan je ook nog een correctie op je flitsmeter +/- toepassen als je bewust wilt overbelichten (vb. sneeuwlandschap) of anderbelichten (vb. zwart onderwerp dat beeldvullend is)

        Easy (groen cameraatje)

        Bij deze automatische instelling kiest de camera alle instellingen, er is geen enkele manier om invloed op de instellingen te krijgen. Het is ook niet mogelijk een correctie op de lichtmeter (+/-) in te stellen.

        Scènestanden

        Portret, landschap, nachtportret, nachtlandschap, vuurwerk, sport , ... zijn maar enkele voorbeelden van vaak voorkomende automatische scènestanden. Deze scènestanden kiezen in de gegeven omstandigheden een optimale mix voor een gemiddelde van het soort foto waarvoor de scènestand werd ontworpen.

        Bij sport zal er bv. continu worden scherp gesteld en is er een voorkeuze voor een snellere sluirtertijd.

        Bij nachtportret zal je een lange sluirtertijd combineren met een flits

        bij vuurwerk en nachtlandschap wordt meestal een lange sluitertijd zonder flits gekozen

        bij portret zal men proberen een combinatie te kiezen die de scherptediepte zal beperken

        ...

        Los hiervan zijn veel toestellen tegenwoordig uitgerust met een auto iso die je kan uitzetten of deels beperken. Hoe hoger de ISO, hoe minder licht je nodig hebt, mar hoe hoger de ruis, hoe lager de iso, hoe meer licht je nodig hebt, en hoe lager de ruis in de foto. Je kiest best een iso zo laag als moglijk en zo hoog als nodig. zet de auto iso beter uit en kies zelf .. dat voorkomt "verrassingen" bij je thuiskomst als je je foto's op groot scherm bekijkt ipv op de LCD van je toestel waar een mislukte foto er ook goed uit kan zien.
        Hartelijk bedankt voor de informatie!
        Hier kan ik al goed op weg mee!
        xx
        Pentax K20D - 18-55 mm | 50-200mm - Pentax AF-540FGZ (Reportageflits)
        http://tina1990.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje..

          Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
          Av = (Aperture Value) = diafragmavoorkeuze
          Tv = (Time Value) = sluitertijdvoorkeuze
          M = (Manual) = Handmatig
          P (Program)
          Maar dat is toch iets heel anders dan
          Oorspronkelijk geplaatst door Trinake Bekijk bericht
          AV, SV, TAV..

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje..

            bij sommige merken heeft TV (time value) SV (Shutter value) maar 't komt op zelfde neer ..

            tja .. ik geef toe .. bij het lezen van de vraag begin ik al te antwoorden alvorens ik de vraag geheel gelezen heb .. dat komt ervan als je dezelfde vraag-varianten steeds opnieuw hoort ;o)

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje..

              Oorspronkelijk geplaatst door Trinake Bekijk bericht
              Nu was mijn vraag of iemand mij kon vertellen in welke stand ik het beste kan zetten voor bepaalde soort foto's..
              Bvb voor nachtfoto's beter die stand..
              Voor nachtfoto's met een DSLR heb ik deze tips:


              -statief
              -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
              -AV stand (diafragmavoorkeuze)
              -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
              -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
              -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
              -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
              -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
              -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
              -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
              -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
              -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
              -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
              -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
              -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
              -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje..

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Voor nachtfoto's met een DSLR heb ik deze tips:


                -statief
                -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
                -AV stand (diafragmavoorkeuze)
                -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
                -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
                -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
                -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
                -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
                -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
                -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
                -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
                -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
                -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
                -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
                -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
                -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
                Bedankt!
                Ik zal het vanavond eens proberen!

                xx
                Pentax K20D - 18-55 mm | 50-200mm - Pentax AF-540FGZ (Reportageflits)
                http://tina1990.wordpress.com/

                Comment

                Working...
                X