Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto in een donker voetbalstadion

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto in een donker voetbalstadion

    Hallo!

    Ik ben pas begonnen met het 'amateur fotograferen'. Ik heb een Panasonic FZ8 (bridge) camera gekocht(meer budget was er toen niet) en heb al behoorlijk wat leuke foto's kunnen schieten.

    Er is mij vandaag gevraagd of ik a.s. zondagavond een paar groepsfoto's kan maken van verschillende voetbalteams(7man) op het hoofdveld van een(nederlandse eredivisie) voetbalstadion. Helaas mogen de stadionlampen niet aan. Er is wel beveiligingslicht aanwezig.

    Ik zit hiermee dus met een behoorlijk beperkt licht en zit me af te vragen op welke manier ik het beste deze foto kan belichten. Mijn flits kan (volgens boekje) tot 6 meter reiken, ik zal dus sowieso binnen deze 6 meter moeten blijven(afstand spelers/camera). Dit lijkt mij wel haalbaar voor een groep van maximaal 11 man(teams van 7 spelers ex.reserves)

    Ik heb een statief tot mijn beschikking dus sluitertijden kunnen rustig naar 1/2e seconde.
    Mijn Diafragma heeft een bereik van 2.8 tot 8.1.
    Ik neig naar een F2.8 ivm licht, anderzijds ook naar iets hoger in verband met de fotoscherpte.

    Is de flits icm met een hoge sluitertijd en een ISO van 400-800 voldoende om hier een goede foto uit te krijgen?


    Graag jullie advies in deze, wat voor instellingen zouden jullie gebruiken?
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

  • #2
    Re: Groepsfoto in een donker voetbalstadion

    2 bouwlampen op statief zetten ?
    Of tenminste je camera op statief zetten..

    Lange sluitertijd en flits zou ik ook proberen (standaard krijg je enkel korte sluitertijd met flits) . Met lange sluitertijd kan je dan het *landschap* achter de mannen nog wat laten inwerken op je foto. Anders is alles zwart wat niet geflitst wordt.
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfoto in een donker voetbalstadion

      Wellicht is het een idee om een flinke oude flitser te lenen met een slave unit, die reageert op je ingebouwde flitsertje en geeft een bak meer licht.
      6m bereik voor een ingebouwde flitser is vermoedelijk gerekend bij iso 400 EN een kamer waarin voldoende reflectie (plafonds e.d.) aanwezig is, buiten ben je er weinig mee.
      Ik ken je toestel niet, maar je zult bij een bridge toestel beter ook niet boven iso 400 gebruiken i.v.m. beeldruis.
      Een groepje van 7 personen (F-jes neem ik aan?) kun je meestal op een afstand van rond de 3 a 4 meter wel vastleggen. Mocht je een oude METZ of andere staafflitser kunnen regelen met slave erbij dan heb je vermoedelijk genoeg licht om te kunnen werken met een reflectiescherm om het licht ook nog wat beter te verdelen.

      Het beste eerst met je materiaal eerst ruim van te voren "droog" oefenen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Groepsfoto in een donker voetbalstadion

        Bedankt voor jullie opmerkingen.

        Er is helaas geen stroom ter beschikking of ik moet een flinke haspel gaan trekken.. Ik heb in ieder geval een statief voor mijn camera, deze zal ik hoe dan ook moeten gebruiken.. Ook heb ik wat geoefend met de flits. Heb hier in de achtertuin een opstelling gemaakt met een paar stoelen.. Op ISO 400 bereik ik wel wat ruis, maar dit is eenvoudig weg te nemen met nois ninja.

        De resultaten zijn redelijk. Ik hoop dat ik genoeg kenmerken van het gezicht kan krijgen.
        Instelling 1/2 F3.8 en ISO400. En de flitser op 2.0

        Een extra flits is inderdaad een goede, zal even rond gaan vragen of iemand er nog een heeft.. Bouwlampen ben ik niet zo fan van in verband met kleuren in het gezicht.. Dit zal erg vertekenen..

        Het zijn trouwens geen Fjes maar allemaal volwassen die spelen in teamverband van 7..


        Mocht er iemand nog een goede tip hebben om alles scherp erop te krijgen hoor ik die graag!

        Ik zal maandag wel de foto's posten om het resultaat te laten zien.
        Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
        My flickr My site

        Comment


        • #5
          Re: Groepsfoto in een donker voetbalstadion

          Zoals beloofd zou ik even een reply geven..

          Het stadion zelf was echt niet te doen. Ook met 2 bouwlampen en een extra flits was de kwaliteit rampzalig.. Gelukkig waren de spelers nog niet naar binnen gegaan en was het geen tegenvaller..

          We hebben vervolgens besloten om buiten 1 foto te maken van de gehele groep.
          ISO 200, F3.2 en Sluitertijd van 1/2 was net voldoende om een fatsoenlijke foto te maken.

          Ik ben zelf niet heel erg tevreden met het resultaat maar gelukkig waren de mensen daar erg blij.



          Ook heb ik nog wat foto's gemaakt tijdens de wedstrijd, dit was door de donkereavond erg lastig. kon op de maximale lichtinvallen en ISO 400(gelimiteerd) maximaal een Sluitertijd van 1/60 krijgen wat resulteerde in bewegende beelden... Op locatie zag het er op het schermpje wel goed uit.. Erg jammer..


          Hebben jullie nog tips voor een volgende keer? Behalve nieuwe camera kopen en overdag spelen
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: Groepsfoto in een donker voetbalstadion

            Wel bijzondere kleding voor een team...

            Comment


            • #7
              Re: Groepsfoto in een donker voetbalstadion

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Wel bijzondere kleding voor een team...
              Zoals al gezegd was het voor een groep amateurs (die vanuit hun werk gingen voetballen).
              Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
              My flickr My site

              Comment

              Working...
              X