Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe pak ik dit aan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe pak ik dit aan?

Ik zou graag eens als het markt is (of eender wat) wat foto's maken van mensen gewoon uit het dagelijks leven.

Maar ik weet niet wat ik hiervan moet gaan verwachten? Ga ik reacties krijgen van mensen die ik fotografeer of hoe of wat?

Iemand die zijn ervaringen wil delen met mij?

Re: Hoe pak ik dit aan?

Je gaat waarschijnlijk (en hopelijk) meer reacties krijgen bij het publiceren van je foto's hier op het forum dan van de mensen zelf. Van de duizenden foto's die ik op straat gemaakt heb, heb ik in welgeteld twee gevallen negatieve reacties gekregen: deze politieagent in Spanje en deze dame in Amsterdam die, hoewel ze er hier nog vriendelijk opstaat, zich een seconde later realiseerde dat er een foto werd genomen en als een viswijf tegen me begon te schreeuwen en zelfs wilde dat de foto gewist werd.

Lees hier eerst eens een aantal threads door (zoekfunctie) over portretrecht en privacy. In Belgie ligt het wat gevoeliger dan bijv. in Nederland. Als je echter geen straatportretten wilt maken zoals ik maar meer met groothoek straatscenes wilt vastleggen dan ligt het wellicht weer wat makkelijker omdat de personen dan niet per se je hoofdonderwerp zijn maar 'toevallige aanwezigen' in je opname.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Je gaat waarschijnlijk (en hopelijk) meer reacties krijgen bij het publiceren van je foto's hier op het forum dan van de mensen zelf. Van de duizenden foto's die ik op straat gemaakt heb, heb ik in welgeteld twee gevallen negatieve reacties gekregen: deze politieagent in Spanje en deze dame in Amsterdam die, hoewel ze er hier nog vriendelijk opstaat, zich een seconde later realiseerde dat er een foto werd genomen en als een viswijf tegen me begon te schreeuwen en zelfs wilde dat de foto gewist werd.
      Als je van de duizenden foto's maar twee negatieve reacties had, zou het dan niet gewoon proper zijn om die twee niet te publiceren (veeleer dan deze dame met een viswijf te vergelijken)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
        Als je van de duizenden foto's maar twee negatieve reacties had, zou het dan niet gewoon proper zijn om die twee niet te publiceren (veeleer dan deze dame met een viswijf te vergelijken)?
        Ik heb de dame in kwestie mijn kaarjte gegeven met de link naar m'n site en achteraf nog een mailtje van haar gehad dat ze toch wel tevreden was over de foto. Ze voelde zich overvallen en wist ook niet dat het wettelijk was toegestaan op straat foto's van personen te maken. Met schreeuwen als een viswijf heb ik haar trouwens geenszins met een viswijf (wat dat dan ook moge zijn) willen vergelijken maar in Amsterdam gaat het er nou eenmaal vaak anders aan toe dan elders. De politieagent heb ik nu vanwege dit doel weer even zichtbaar gezet maar die staat normaal gesproken 'publicly unviewable'.

Hopelijk heb ik hiermee voorhanden zijnde bedenkingen in elk geval gedeeltelijk kunnen wegnemen.
        Last edited by Leonidas; 27 november 2008, 18:06.

Comment

gewoon een praatje met hen gaan maken en wat uitleg geven dat je foto's maakt levert veel positievere reacties en spontane foto's dan mensen ongevraagd , stiekem vanuit een hoekje vastleggen
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            gewoon een praatje met hen gaan maken en wat uitleg geven dat je foto's maakt levert veel positievere reacties en spontane foto's dan mensen ongevraagd , stiekem vanuit een hoekje vastleggen
            Mijn ervaring is dat spontaan alleen kan als mensen niet doorhebben dat ze gefotografeerd worden. Akkoord met een praatje achteraf maar ik zou het zelf dus nooit vooraf doen. Ik neem trouwens maar aan dat "stiekum in een hoekje" niet aan mij gericht is.

Comment

Alvast bedankt voor de reacties die ik kreeg
              Zodra mijn examens er op zitten ga ik eens de stad in :d

Comment

Ik heb de dame in kwestie mijn kaarjte gegeven met de link naar m'n site en achteraf nog een mailtje van haar gehad dat ze toch wel tevreden was over de foto. Ze voelde zich overvallen en wist ook niet dat het wettelijk was toegestaan op straat foto's van personen te maken. Met schreeuwen als een viswijf heb ik haar trouwens geenszins met een viswijf (wat dat dan ook moge zijn) willen vergelijken maar in Amsterdam gaat het er nou eenmaal vaak anders aan toe dan elders. De politieagent heb ik nu vanwege dit doel weer even zichtbaar gezet maar die staat normaal gesproken 'publicly unviewable'.

Hopelijk heb ik hiermee voorhanden zijnde bedenkingen in elk geval gedeeltelijk kunnen wegnemen.
                OK, in dat geval heb ik niets aan te merken.
                Toch nog dit. De foto van de dame lijkt toch meer op een portret dan op straatfotografie. Versta ik je juist als je zegt dat het wettelijk is toegelaten om zo'n portretfoto te nemen en zonder toestemming op internet te publiceren? Dat lijkt me heel straf.

Comment

staat een 3 tal pagina's in de nief zoom.nl die vandaag in de brievenbus lag!!!

word ook gezegt laat het opvallen da ge een foto neemt en zorg dat de foto achteraf te bereiken is voor de pesoon! spionneke spelen is geen flaterende manier om aan straatfotografie te doen en is zeker geen goede zaak voor de andere collega's! een beetje gezond verstand brenk een mens al vrij ver
                  nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                    De foto van de dame lijkt toch meer op een portret dan op straatfotografie. Versta ik je juist als je zegt dat het wettelijk is toegelaten om zo'n portretfoto te nemen en zonder toestemming op internet te publiceren? Dat lijkt me heel straf.
                    Ja, ik noem het zelf dan ook straatportretten en geen -fotografie. En ja, dat heb je juist begrepen. Ik heb over de situatie in NL hier al heel vaak geschreven maar helaas zakt dat steeds weg in de vergetelheid. Dus vergeef me als ik dezelfde links wederom hier neerzet:
                    Mag ik iemand op de openbare weg fotograferen?
                    Je mag fotograferen wie en wat je wilt. De enige uitzonderingen zijn staatsgeheime objecten (al zul je die niet snel voor je lens krijgen) en situaties waarin je vooraf afgesproken hebt dat je geen foto's mag maken. Denk bijvoorbeeld aan een rondleiding in een fabriek of een bezoek aan een discotheek. Die toestemming hoeft niet op papier met een handtekening te worden vastgelegd; een bordje aan de deur is al genoeg.

De volgende vraag is natuurlijk, mag ik die foto dan publiceren? Normaliter mag een foto niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de geportretteerde: hij heeft, zoals dat heet, een portretrecht op de foto. Echter, dit geldt alleen voor foto's die in opdracht zijn vervaardigd (artikel 20).

Een foto van een persoon op de openbare weg is meestal te kwalificeren als "een portret dat vervaardigd is zonder daartoe strekkende opdracht". In dat geval is openbaarmaking daarvan door de fotograaf niet geoorloofd als de geportretteerde (of zijn nabestaanden) een redelijk belang heeft tegen publicatie (artikel 21). Dit gaat overigens alleen op als de gelaatstrekken van de geportretteerde hier herkenbaar op staan. Een foto van een menigte in een voetbalstadion mag dus gepubliceerd worden zonder dat de individuele supporters hier iets tegen kunnen doen.

Er zijn diverse gronden die als redelijk belang kunnen tellen. Zo geldt een inbreuk op de priv�-sfeer als redelijk belang, bijvoorbeeld bij een foto op een naaktstrand. Een bekende persoonlijkheid heeft een commercieel belang bij zo'n verbod, want die verdient vaak geld door het verkopen van foto's van zichzelf.
                    en

Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
                    Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:

privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
                    Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
                    De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
                    De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
                    De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.
                    Bronnen:
                    Dit deel van de FAQ over auteursrecht beantwoordt vragen over beperkingen op het auteursrecht. Wat mag met andermans werk, wat is een parodie en hoe zit dat met downloaden?

Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.

Comment

Hoi,

Met te vragen doe je niets verkeerd .... en als het mooi ingekleed is zal dit zeker geen probleem zijn...
                      Laat het uitschijnen dat je ergens meedoet aan een fotowedstrijd ... en stuur de foto's later naar de mensen door via mail ....
                      Of indien het gevraagd wordt print ze af en stuur ze op
                      Zo heeft iedereen er wat aan...

Succes ermee
                      Groetjes

Pat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door amati Bekijk bericht
                        Laat het uitschijnen dat je ergens meedoet aan een fotowedstrijd ...
                        Waarom zou je daarover gaan liegen? 't Is alsof je iets te verbergen hebt terwijl op straat fotograferen al heel lang de gewoonste zaak van de wereld is.

Oorspronkelijk geplaatst door amati Bekijk bericht
                        en stuur de foto's later naar de mensen door via mail ....
                        Vragen om iemands e-mailadres is vaak nog intimiderender dan een foto maken. Geef daarom in plaats daarvan altijd je eigen e-mailadres af, dan laat je het initiatief aan de geportretteerde.

Comment

Ik heb de dame in kwestie mijn kaarjte gegeven met de link naar m'n site ....
                          wat zetten jullie zo allemaal op het kaartje? altijd handig om weten voor de ts
                          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            wat zetten jullie zo allemaal op het kaartje? altijd handig om weten voor de ts
                            Voor de TS? Ik heb haar er niet om zien vragen...

Maar als jij het wilt weten:
                            Naam, link naar site, e-mailadres, een vakje om het fotonummer in te vullen (maar dat gebruik ik zelden omdat de meesten zichzelf toch wel zullen herkennen) en de tekst in Engels en Spaans dat het enkele dagen kan duren voordat de foto op de site verschijnt (ik ben meestal op vakantie als ik foto's neem) en dat als de foto niet verschijnt, ik niet tevreden was over de kwaliteit. Dat laatste is wel belangrijk want ik merk van mezelf dat ik, sinds ik kaartjes geef, eerder geneigd ben foto's online te zetten om de mensen maar niet teleur te stellen. Daar kom ik dus weer van terug.
                            Last edited by Leonidas; 29 november 2008, 14:17.

Comment

Voor de TS? Ik heb haar er niet om zien vragen...

Maar als jij het wilt weten:
                              Naam, link naar site, e-mailadres, een vakje om het fotonummer in te vullen (maar dat gebruik ik zelden omdat de meesten zichzelf toch wel zullen herkennen) en de tekst in Engels en Spaans dat het enkele dagen kan duren voordat de foto op de site verschijnt (ik ben meestal op vakantie als ik foto's neem) en dat als de foto niet verschijnt, ik niet tevreden was over de kwaliteit. Dat laatste is wel belangrijk want ik merk van mezelf dat ik, sinds ik kaartjes geef, eerder geneigd ben foto's online te zetten om de mensen maar niet teleur te stellen. Daar kom ik dus weer van terug.
                              is handig voor iedereen on te weten wa ge op zo'n kaartje zet.
                              en ja in wou het ook weten, handig gebruik gemaakt van de topic ma is aanvullend.
                              nikon stuff

Comment

Working...
                              X