Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pannen of meetrekken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pannen of meetrekken

Pannen ... neen niet die om je dak mee te af te dekken...!

Wat is "pannen" of het zogenaamde meetrekken...

Als ik hierover één ding weet dan is het dat je deze techniek bijzonder goed moet inoefenen... voor je een toonbaar resultaat kan realiseren...

Wie kan mij over het pannen wat concrete en duidelijke tips geven, wie heeft ervaring over het aan te bevelen materiaal.... en middelen en andere tips...?
    In welke mate spelen ISO, objectief, snelheid en eventueel andere elementen mee om tot een goed resultaat te komen... ? Wie kan over dot onderwerp uit de biecht spreken...?

Met dank voor een reactie
    Met vriendelijke groet
    Lamp

Ik heb een testfotootje op mijn weblog staan
    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Re: Pannen of meetrekken

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
    In welke mate spelen ISO, objectief, snelheid en eventueel andere elementen mee om tot een goed resultaat te komen... ? Wie kan over dot onderwerp uit de biecht spreken...?
    Bij pannen is maar een ding echt van belang en dat is je sluitertijd. De rest stel je afhankelijk daarvan in. En de sluitertijd is weer afhankelijk van de snelheid van je onderwerp. Vaste hand is handig, bij horizontaal pannen moet er geen vertikale bewegingscomponent inzitten. Veel oefenen...
    Hier twee voorbeelden, exif is aanwezig:
    pbase.com/image/94746353
    pbase.com/image/94650045
    Last edited by Leonidas; 23 november 2011, 08:43.

Comment

Nog even je testfoto bekeken... Tja, met vogels is het een lastig verhaal. Je moet lange sluitertijd hebben om te kunnen pannen maar de vogels bewegen ondertussen hun vleugels en daardoor (actie = -reactie) beweegt ook hun lijf vertikaal (d.w.z. op en neer). Dat is moeilijk scherp te houden. Een vogel in glijvlucht gaat al wat makkelijker. Oefenen op meeuwen, zou ik zeggen.

Comment

Ik denk dat het ook handig is om niet je diafragma helemaal open te zetten, door de geringe scherptediepte komt je onderwerp al snel onscherp op de foto...

Comment

de problematiek van vogels is dat je ook nog beweging in de vogel wil zien. Namelijk de vleugels... maar hun lijf kan ook omhoog of omlaag bewegen en daar ben je tijdens het pannen niet altijd op voorzien... en zeker niet als het een groep vogels betreft...

Exposure: 0.008 sec (1/125)
          Aperture: f/8
          Focal Length: 280 mm
          ISO Speed: 100

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als je beweging wil in de achtergrond, dan mag de sluitertijd niet te kort zijn, wil je alle actie bevriezen, dan heb je wel een korte sluitertijd nodig.
            Bij panning werk je best niet met het diafragma volledig open, want dan wordt het moeilijker door de beperkte scherptediepte. Omdat je de achtergrond onscherp maakt door de "beweging", zie je ook niet dat er eventueel teveel scherptediepte in de foto zit.
            Maar met het diafragma te ver dicht worden de foto's weer minder scherp door diffractie (vanaf f16 wordt het meestal duidelijk slechter).

Voor vogels heb je meestal wel een lange lens nodig.

Vorige week is er nog een vraag gesteld over ongeveer hetzelfde onderwerp, en toen heb ik dit antwoord gegeven:

De brandpuntsafstand is afhankelijk van de afstand ten opzichte van het onderwerp, met elke lens kan je actiefoto's maken.
            Voor sommige actiefoto's heb je wel een snelle AF nodig.

Wil je nu de actie bevriezen, of wil je laten zien dat er beweging in het onderwerp zit?

Hier zie je duidelijk dat er snelheid inzit doordat de achtergrond en de wielen "in beweging" zijn:

EOS 300D, 190mm, 1/100sec, f16, iso 100 (Canon 100-400 L IS)

Maar ook met een 10-20mm lens kan je zo'n effect krijgen, hier is het onderwerp in beweging:

40D, 13mm, 2sec, f14, iso200 (Sigma 10-20)

Je kan ook de actie bevriezen, maar daarvoor heb je dan weer een korte sluitertijd nodig:

40D, 135mm, 1/800sec, f3,5, iso 1250 (te weinig licht om de iso lager te zetten) (Canon 70-200 f2,8 L IS)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X