Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Concert foto's

Hallo,

Ik heb pas een Panasonic Lumix camera gekocht. Nou ga ik veel naar concerten en vindt het leuk om daarvan foto's te maken.

Heeft iemand tips welke instelling het beste is om heldere foto's te maken? Ik heb veel verschillende mogelijkheden geprobeerd zonder veel resultaat.

Kan iemand mij helpen

Mariska

Re: Concert foto's

Je kan allerhande instellingen proberen, maar ik denk als het je bedoeling is om echt veel concerten te gaan fotograferen dat je je toch beter iets anders gekocht had dan een compactje.

Op concerten begin je uiteraard niet te flitsen om tal van redenen ;
    je stoort de andere bezoekers, je foto's gaan kwalitatief een maximumscore van 0,1/10 halen en uit respect voor de groep of artiest sta je niet constant met een vervelende flits onder hun neus.

Zonder flits kom je dan al gauw bedrogen uit met een compact-camera, de lichtsterkte van zo'n ding is natuurlijk matig tot flauw - zeker als je dan nog eens begint te zoomen.

Mss overwegen om toch iets anders te kopen ? Tweedehands aanbod genoeg hier op het forum en tal van andere mogelijkheden via veilingsite's...
    http://www.knstyle.be

What doesn't kill you, will make you more strong ! ( James Hetfield )

Comment

link naar mijn artiestenoverzicht (2004-2007): http://fotos.absolute-freedom.be/artiesten.htm

Allemaal gemaakt met een kleine Olympus C-760 Camedia. Je kon er mee over-en onderbelichten en tot ISO 400 mee gaan. Had 10x optische zoom (ook al was 10x niet echt scherp meer).
      Verdienen die 0,1/10 allemaal ?

Ik zou zeggen, schiet niet te snel een compactcamera af aub.
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
        link naar mijn artiestenoverzicht (2004-2007): http://fotos.absolute-freedom.be/artiesten.htm

Allemaal gemaakt met een kleine Olympus C-760 Camedia. Je kon er mee over-en onderbelichten en tot ISO 400 mee gaan. Had 10x optische zoom (ook al was 10x niet echt scherp meer).

Die 0,1/10 bedoelde ik als je begint te flitsen he, nog eens goed m'n post lezen...
        Ik haalde dit aan als een reden om niet beginnen te flitsen.

En idd, de ene compact is de andere niet, Mariska gaf ook geen type op he, dus misschien was ik wat voorbarig. Lumix heeft toch meerdere modellen ?

Ps: je foto's zijn zeker geen 0,1/10 !
        Last edited by basielsenna; 14 november 2008, 11:10.

Comment

ja ok sorry, flitsen heb ik 1X geprobeerd toen ik dichtbij Leki stond maar dat was idd ook de laatste keer ineens. Gruwelijk beeld met flits..

ALs je geld teveel hebt kan je natuurlijk meteen een Canon 40d of 5d of 1D kopen met een 70-200mm f2.8 IS. Kdenk wel dat die iets meer grip op de situatie heeft als het podium echt donker/ver is. Want met tegenlicht of zeer weinig licht kan je het wel op je buik schrijven met een compactcamera zoals de mijne Maar het voordeel met zo'n krasding is wel dat je niet overal wordt tegengehouden aan de ingang van pukkelpop/sportpaleis.

Allez tis weten waarvoor je de foto's gaat gebruiken he.

Instelling die ik gebruikte waren de instellingen om zoveel mogelijk licht binnen te laten in zo weinig mogelijk tijd:
          - A : zet hem op kleinste diafragma (kleinste getal oftewel grootste gat)
          - Iso 400 als de sluitertijd anders te lang werd (1/30 is toch wel nodig om af en toe iets convenable te hebben). Kan zijn dat je hoger kan, maar hou rekening met ruis.
          -onderbelichten (vaak is de achtergrond zwart op concerten en is de zanger lichter door de spots).
          -welke combinatie je precies moet hebben moet je gewoon zien op je fotos en dan verder instellen tot het goed is.
          -stel scherp op hoofd van artiest, hou ingedrukt tot je een interessant moment ziet en druk dan snel af.
          -als het hoofdonderwerp te donker is om scherp te stellen, zoek dan een alternatief scherpstelonderwerp dat ongeveer evenver is.
          Als de omstandigheden niet flut zijn dan kan je wel meer spelen met diafragma en iso om scherpere foto te krijgen. Want in DSLR-wereld is kleinste diafragma vaak niet het scherpste.
          En ik weet niet of dat bij compacten ook zo is.
          Last edited by monstertruckess; 14 november 2008, 13:04.
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door basielsenna Bekijk bericht
            Je kan allerhande instellingen proberen, maar ik denk als het je bedoeling is om echt veel concerten te gaan fotograferen dat je je toch beter iets anders gekocht had dan een compactje.
            Een Panasonic Lumix, bvb de FZ18, FZ50, FZ28 zijn zomaar geen compactjes, dit is wat kort door de bocht gaan. Ik noem dit bridge toestellen, tussen een compact en DSLR.

Maar je hebt gedeeltelijk gelijk. Een Panasonic bridge heeft problemen met ruis vanaf ISO 400 en bij concertfotografie moet je al eens naar 800 of zelfs 1600 gaan. Dat kan je niet met een Panasonic bridge.

Ik heb ook een FZ18 en heb enkele weken geleden eens een samenvatting gemaakt wat de voor en nadelen zijn. Lees het hier
            http://www.photo-patricske.be
            Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

ik heb een Samsung bridge gehad vorig jaar maar daar was absoluut niks mee aan te vangen..
              Ik heb ook een Olympus SP-550 Uz gehad (iets groter compactje dan die C-760).. idem.

Comment

Bedankt allemaal, voor de tips.

Ik ben super blij met mijn Lumix camera(DMC-FX30). Ik ga het vanavond weer eens proberen bij een concert.

Mariska

Comment

ja ok sorry, flitsen heb ik 1X geprobeerd toen ik dichtbij Leki stond maar dat was idd ook de laatste keer ineens. Gruwelijk beeld met flits..-
                  Dat ligt meer aan de flitstechniek dan aan het flitsen zelf.

onderbelichten (vaak is de achtergrond zwart op concerten en is de zanger lichter door de spots).
                  Spotmeting gebruiken, op de ogen of gezicht, bij een Nikon gaat bij spotmeting de lichtmeting naar de scherpstelspot, maar ik weet dit niet van andere merken.
                  -welke combinatie je precies moet hebben moet je gewoon zien op je fotos en dan verder instellen tot het goed is.
                  Dit moet je niet op je foto's bekijken, want je zit in het donker en dan lijken ze vlug goed en licht, maar op de histogrammen.

-als het hoofdonderwerp te donker is om scherp te stellen, zoek dan een alternatief scherpstelonderwerp dat ongeveer evenver is.
                  Bij Nikon, weet het niet van andere merken, kun je met de SB800(waarschijnlijk ook SB900), het flitsgedeelte uitzetten en het IR grid van de flits gebruiken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Bij Nikon, weet het niet van andere merken, kun je met de SB800(waarschijnlijk ook SB900), het flitsgedeelte uitzetten en het IR grid van de flits gebruiken.
                    En wat geeft dit als resultaat aub? Ik heb een SB800
                    Wil dit zeggen dat er geen flitsontsteking is of ...?

Dank

Comment

Het effect is geen flits, maar wel het IR grid, zodat je toch afstand kunt meten.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

En voor alle duidelijkheid, ik wou helemaal niet alle compact-gebruikers de grond in boren, hoor.
                        Uiteindelijk begon het bij mij ook met een Sony compactje...
                        Ik ging gewoon af op het feit dat Mariska aangaf dat ze véél concerten wou fotograferen.
                        Als dit echt haar ding is denk ik dat ze op termijn wel zal overschakelen naar een spiegelreflex...
                        Met een compacte dslr zoals een Nikon D50 of D60 en daarop een 50mm F1.8 geraak je denk ik ook veel controles voorbij.

In tussentijd zal ze met haar compact ( bridge ) toestel wel aanvaardbare foto's kunnen maken die ze zonder problemen op een niet té groot formaat kan afdrukken.
                        Zoals je zelf aangaf, het is weten waarvoor je de foto's gaat gebruiken.
                        Last edited by basielsenna; 15 november 2008, 12:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mariska Bekijk bericht
                          Hallo,

Ik heb pas een Panasonic Lumix camera gekocht. Nou ga ik veel naar concerten en vindt het leuk om daarvan foto's te maken.

Heeft iemand tips welke instelling het beste is om heldere foto's te maken? Ik heb veel verschillende mogelijkheden geprobeerd zonder veel resultaat.

Kan iemand mij helpen

Mariska
                          Je vermeld niet welk type Lumix camera je gekocht hebt, maar als het een FZ18 is, kan je eventueel hier wat uit leren : http://forum.belgiumdigital.com/f89/...is-198501.html
                          Groetjes.

Comment

Met mijn Panasonic FZ5 kan je zo iets verwachten, na post-processing.

album Mediclowns - Hasselt

Met zo'n camera is het kwestie van volluit gaan en blijven volharden en proberen zen te blijven bij de AF-snelheid...

Het is mogelijk om deftige resultaten te verkrijgen als je de iso beperkt tot ISO 200, diafragma vol open zet en aan 1/40 - 1/100 sluitertijd werkt. Anticiperen is wel nodig!
                            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Als je je grootste diafragma gebruikt, dan zal dat moeilijk zijn hoor met die beperkte scherptediepte.
                              Je kan natuurlijk je AF hulplicht gebruiken om te focussen (zoals al werd gezegd), maar niet alle externe flitsers ondersteunen dat (zonder te flitsen).
                              De meeste winst haal je nog steeds door je ISO op te schroeven, maar met die bridge toestellen krijg je dan gruwelijk beeld... met een goede dslr valt dat mee.

Comment

Working...
                              X