Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groepsfoto (belichting)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groepsfoto (belichting)

Men heeft mij op school gevraagd om voor een project wat foto's te maken van het werkobject met de hele crew erbij. foto's zouden dan moeten dienen voor een promotiefolder die het en der verspreid zou worden.

Nu normaal ben ik voornamelijk bezig met buiten fotografie etc dus nu is mijn vraag hoe pak ik belichting best aan?

het zou dus gaan om een soort grote karting car met dan ik schat een 10 tot 15 personen.
    de groep lijk mij nogal groot om enkel en alleen met een simpel flitserke als een 430EX te belichten.
    shoot zou binnen gebeuren in een groot labo lokaal waar dus weinig natuurlijk licht is. tenzij natuurlijk het weer zo goed mee moest vallen en we een mooie locatie vinden we buiten gaan.

standaard verlichting zijn TL lampen op een hoogte van een meter of 3

nu dacht ik van misschien met halogeenspots wat proberen bij te lichten etc of is dit totaal not done?

en indien ik dat zou doen, hoe dan best opstellen? best zorgen voor wat ruglicht? TL-lampen aan/uit? flits gebruiken? zoja hoe? proberen te bouncen op iets of rechtstreeks? bouncen op plafond is trouwens vrij onmogelijk denk ik aangezien het ten eerste absoluut niet vlak is en ik dacht ook niet dat het wit was...

alle tips in verband met opstelling, instellingen van de camera etc zijn welkom.

ondanks de weinig resterende tijd hoop ik toch een beetje op jullie om dat tot een goed einde te brengen
    alvast bedankt voor tips

ps beschikbaar materiaal staat hieronder. ik denk mijn 24-105 lens te gebruiken. of beter toch andere?

bijkomend vraagje: zou het beter gaan met een trigger en 2-3 losse flitsers?
    Last edited by ekke; 12 november 2008, 15:49.
    Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Re: groepsfoto (belichting)

ne groepsfoto gaan bijlichten met hallogeenverlichting gaat je huidskleuren geen goed doen. je flitser is eigenlijk redelijk kleurneutraal wat niet gezegd kan worden van TL en hallogeen.

Als je maar één flitser hebt, en je hebt een lokaal met wit plafond dat niet hoger is dan 3 meter, opteer dan voor een plafondflits (bouncen op plafond, zet je iso niet te laag, en kies een diafragma van 5,6 tot 8 naargelang hoe donker het is.

Heb je meerdere flitsers en je hebt triggers of slaveblokjes, dan kan je uiteraard de groep beter uitlichten met twee flitsers elk aan een kant van de groep onder hoek van 45° via een flitsparaplu te belichten, en gebruik die derde flitser als plafondflits om de twee andere te triggeren, maar zelf met één flits lukt het.

Opstellen in een klassieke 5-6-4 bij een groep van 15 man, zorg dat je kader goed gevuld is en dat je geen verdoken gezichten hebt.

Suc6!

Comment

flitsen op eerste of 2de gordijn? of hangt dat van de opstelling af
      in de veronderstelling dat ik zou kunnen bouncen?
      Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

tweede of eerste gordijn is enkel belangrijk als je beweging wilt flitsen met een lange sluitertijd, voor een groepsfoto maakt het niet uit: jij gaat typisch op 1/60 tot 1/125 fotograferen .. dus maakt het niet echt uit voor u en laat dus maar gerust standaard (eerste gordijn).

Comment

ok bedankt voor de hulp al.

trouwens verkleuring van lampen, helpt dit niet om wat met kleurtemperatuur te spelen?

Comment

kleur is het resultaat van het licht dat gereflecteerd wordt door een object dat maar een deel van de kleuren van het opvallend licht reflecteerd en de rest absorbeerd (een filter dus) als het opvallend licht niet het hele spectrum heeft, dan heeft dit een invloed die je niet kan corrigeren door met de witballans te spelen. de kleuren die niet op het object vallen, kunnen immers ook niet gereflecteerd worden. Je kan de invloed enigzinds minder erg maken door de witballans met een grijskaart of whibal kaart in te stellen, maar het blijft "not done" om met hallogeenlampen te gaan belichten. Je kan wel een serie TL lampen met CRI 98% die je met een hoogfrequent voorschakelapparaat aanstuurt gebruiken voor een goede verlichting te bekomen, geschikt voor fotografie .. maar zo een pannels zijn niet goedkoop in de studioshops. de TL buizen die je erin moet steken, koop je ook niet op elke hoek van elke straat

Comment

vandaag op zoek gegaan naar locatie en ik denk dat ik het ideale gevonden heb...

zaal van musical met dus alle mogelijk podiumbelichting aan het plafond. ik denk dat ik daar mijn plan wel mee kan trekken. ok zijn ook halogeenspots maar toch zal het daarmee gebeuren denk ik.

iemand tips? frontlicht en dan wat ruglicht of hoe dit aanpakken?

Comment

Working...
              X